Jag lever med smärta som varierar, men smärtan leder ibland till flimrande synbortfall.
Jag har då löst matlagningen så att jag uppe i vänstra hörnet mot kaklet alltid har en kastrull som är lite större, för då är det enklare att veta vart den står. Samt en tjock! grythandske liggande bredvid för att kunna kolla kastrullen mot ytterhörnet, två fingrar in.
Sen har jag en större (26 eller 28?) Tefalstekpanna, och där använder jag en stekspade för att veta att jag ställer den rätt. På vår induktionshäll så använder jag alltid plattan till höger, närmast mig själv. Med hjälp av stekspaden som jag håller stående för att måtta in samt då och då kontrollera att den står rätt så STÄLLER jag stekspaden mot hällens högerkant och när då stekpannekanten nuddar stekspaden , så vet jag att den står rätt på höger sida. Sen tar jag stekspaden och håller tummen mot hällkanten som är mot mig, och stekspadens smala sida mot tummen så att den når en bit in på plattan, och när då stekpannekanten nuddar stekspaden så vet jag att den står rätt mot mig. Sen blir det att med stekspaden (sån där i plast som inte blir så varm) måtta lite ibland för att kolla att stekpannan inte rört sig för mycket. Stekpannehandtaget har jag alltid vänt åt vänster, då jag är högerhänt.
Hade ju varit jättebra om jag visste hur man lägger in bilder, men tyvärr...
Sen hade jag placerat de där små duttarna i kanten mot hällen, där blir det ju inte varmt, så att det blir enklare att hålla koll på ungefär vart på hällen plattsymbolerna och plus-minusknapparna befinner sig.
Vart har du hittat dem? De ser verkligen användbara ut!
Silikonduttar går att köpa på Amazon. De används för ljuddämpning till diverse elprylar. Clas Ohlson har också men de är mycket dyrare.