Indraget körkort- får skylla sig själv

Gammeln

Trådstartare
Söndag är en dag som man tar lite som man vill. God mat lite vin en promenad på stan för att se "Allt ljus på Uppsala" o en fika med en god bakelse :d. Sedan kommer man hem på ett gott humör och sätter sig i skinnsoffan för att avnjuta en spännande film med Van Damme :D. Sen ringer telefonen och någon från stallet som hade varit på tävlig med sin häst ringer och säger att dom hade blivit stoppade på motorvägen av polisen. Jaha, säger jag varför då. Ja det visar sig att dom hade kört 113km/h med hästsläpet + att dom inte hade körkort för hela ekipaget. Å resterande i sällskapet kunde heller inte få köra för polisen. Å där står dom? Å så ringer dom o begär att jag ska ta mig ut dit o köra hem hästen :eek: :rage:. Nä, tack då får man faktiskt skylla sig själv. Hur skulle ni ha gjort? Hur det slutade får jag väl höra under dagen :angel:. Behöver jag säga att det gick åt h-e på tävlingen...Kanske var därför som dom körde i 113

Hade jag varit nykter hade jag nog åkt och hjälpt till att få hem hästen..... Men de hade fått en rejäl utskällning av mig

Hade jag druckit hade jag inte åkt alls.
De har själv satt sig i den där situationen x2 (kört för fort + inte giltigt körkort för hela ekipaget). Visst, synd om hästen men om du blir stoppad och blåser positivt så är det ju inte så jäkla kul för din del. Tror allt att den som förlorade sitt körkort skulle haft kvar det om de nu körde i laglig hastighet.

Om jag hade druckit, ens bara ett glas vin, hade jag hänvisat att till att det finns företag som sysslar med att transportera andras hästar.

Hade det varit min allra bästa vän hade jag försökt lösa det (hämtat själv om jag var körduglig) och ringt folk, men bara "någon i stallet". Nja då hade de nog fått ta sig ur det själva.
Men det är klart, hästmänniskor är fantastiska på att snacka skit så för stallfridens skull hade jag nog fått tjotta ut inackorderingen efter ett tag... ;)

Jag hade hämtat men det hade kostat...

Inte illa att bli av med körkortet dubbelt upp!

(Jag dricker inte alkohol alls så just den biten skulle inte vara ett problem).

Har man druckit vin så skall man inte ut och köra.
Jag är nästan alltid nykter och hade nog åkt och hämtat hem hästen för hästens skull.

Hade jag druckit hade jag inte åkt alls.
De har själv satt sig i den där situationen x2 (kört för fort + inte giltigt körkort för hela ekipaget). Visst, synd om hästen men om du blir stoppad och blåser positivt så är det ju inte så jäkla kul för din del. Tror allt att den som förlorade sitt körkort skulle haft kvar det om de nu körde i laglig hastighet.
Jag skulle inte ens ha åkt om jag varit nykter :devil:. Dom får faktiskt skylla sig själva. Dom vet vilka regler som gäller. Dom har klarat sig alldeles för länge

Om jag hade druckit, ens bara ett glas vin, hade jag hänvisat att till att det finns företag som sysslar med att transportera andras hästar.

Hade det varit min allra bästa vän hade jag försökt lösa det (hämtat själv om jag var körduglig) och ringt folk, men bara "någon i stallet". Nja då hade de nog fått ta sig ur det själva.
Men det är klart, hästmänniskor är fantastiska på att snacka skit så för stallfridens skull hade jag nog fått tjotta ut inackorderingen efter ett tag... ;)
Hehehe :up:

Jag hade hämtat men det hade kostat...

Inte illa att bli av med körkortet dubbelt upp!

(Jag dricker inte alkohol alls så just den biten skulle inte vara ett problem).
Eftersom alla hastighetsmätare visar fel så hade dom säkert kört i 120 på bilens hastighetsmätare. Men som sagt det är inte alls konstigt att folk kör av vägen med hästsläp

Hade jag druckit hade jag inte åkt alls. Bilkörning och alkohol hör inte ihop. Lika lite att man kör 113 km i timmen med häst i släpet.!
Varför kan folk intye köra i 80 som man ska. Varför ska det gasas så förbannat oavsett om man kör hästsläp eller vanlig släpvagn:confused:. Folk kan väl åtminstånde ta av takboxen :mad:

Självklart hade jag åkt och hämtat hem hästen, den ska inte drabbas för att ägarna eller dom som har hand om den är korkade. Dock hade jag nog inte vart särskilt glad på dom. Hade jag druckit så hade jag nog bara önskat dom lycka till efter att ha försökt fundera ut någon med godkänt körkort.

Hade dom ringt mej skulle dom få ett nej, körde dom inte lagligt med bil och släp så hade inte jag gjort det med mitt B kort.

Hade jag varit nykter och det hade löst sig med att jag hämtar lite folk och packning så kanske om jag hade tråkigt och lite beroende på hur långt borta dom var.

Om du har druckit är det ju bara att säga det.
Om de ändå vill att du ska köra är det de personerna som är korkade.
Alkoholpåverkade ska inte vara ute och köra. Punkt.

Sen skulle jag ju inte heller få köra om det krävs mer än vanligt B för att köra släpet.

Varför kan folk intye köra i 80 som man ska. Varför ska det gasas så förbannat oavsett om man kör hästsläp eller vanlig släpvagn:confused:. Folk kan väl åtminstånde ta av takboxen :mad:

Jag hade gjort en snabb överslagsräkning i huvudet på antalet mil osv, och gett dem ett pris (tämligen högt) för att åka och hämta hästen. Oftast slutar det med att jag inte behöver starta bilen ;)
OT: Nej nej nej, nu har du ju missförstått. Med takboxen på får man köra hur fort och hur idiotiskt man känner för. Gärna i snorhalka och med rejäl snösträng på vägen. Speciellt om man råkar köra Audi (gärna Q7). Det verkar då åtminstone så. Iaf om man går efter bilarna som kör om en och som man möter på E14 och E45.
Inte för att jag är Guds bästa barn i trafiken själv. Men jag kör aldrig fortare än max 90 med släp, oavsett släptyp och innehåll. Och kör med huvudet i halka och på oplogad eller dåligt plogad väg. Är det inte nämnvärt halt och bra plogad finns ingen anledning att köra 50 km/h när hastighetgränsen på vägen är 80 eller 100. Det om något skapar olyckor.

OT: Nej nej nej, nu har du ju missförstått. Med takboxen på får man köra hur fort och hur idiotiskt man känner för. Gärna i snorhalka och med rejäl snösträng på vägen. Speciellt om man råkar köra Audi (gärna Q7) .
....och Volvo XC90

det finns företag som sysslar med att transportera andras hästar.

Finns det verkligen det? Som går att få tag i med kort varsel när man står i en akutsituation?
När jag hamnade i ett nödläge för ett tag sedan (hästen hade gått över bommen, skadat sig själv och haft sönder transporten) och stod med en skadad häst 15 mil hemifrån ringde vi runt för att få tag på någon, hästambulans eller bara en hästlastbil, utan resultat. Det var en söndagseftermiddag, ska tilläggas.
Det slutade väl med en vän som kunde komma med lastbil, men gav en tankeställare...vad tar man sig till om ingen kunnat ställa upp?

(sorry för lite OT)

Liknande trådar

Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 891
Senast: Monstermom
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 668
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar