Index-frågor...

malumbub

Trådstartare
Vill få hjälp av er trav-bukare hur man ska bedömma en travare innan betäckning. Om man nu vill satsa på ett framtida travhopp, vad ska man titta på? Ska man stirra sig blint på Avelsindex, tider och insprugna pengar, eller ska man titta efter harmoniska, trevliga hästar som VILL springa/arbeta och som har bra blod = inga kända sjukdomar/defekter.
Hur gör ni när ni tittar på hästar?

Är ett avelsindex på 92 värt att satsa på?

Hur ska man liksom tolka all information? :confused:

Gå in på Blodbanken och kolla de individer som finns med ditt tilltänkta blod.. så gjorde jag när jag köpte häst, kollade om det fanns "syskon" som tjänat pengar.
Har varit på föreläsning där det visades att under 100 inte var ngt att satsa på men men undantag finns ju.

Pappa till ev aktuellt sto hade under 100, men avlades väldans mkt på ändå. Och en hel del bra avkommor kom det.

Nånting mer man ska tänka på då?

avelsindex är olika för olika årgångar....mitt fölsto har 98 tror jag hon har en avkomma med 109, och hennes bror har 99, deras mor hade 87..

Jag tycker inte man skall titta direkt på index...titta på individen först o främst och generationer så det finns starthästar....
mitt "87" sto har ju lämnat en 13 travare, en 14 travare och en 17 travare....

Tycker att du själv svarar på dina frågor... :idea: Vill springa=Tjänar pengar!! Inga skador/sjukdomar=Tjänar pengar!
Så enklast är väl å kolla upp på Blodbanken om det finns individer med "ditt" blod

Just det! Tror det är bättre att kolla ev "syskon".
Om "alla" stirrade sig blinda på Index skulle inte min häst finnas.. hans mormor har 85-89 ngt

Fannys mormor har 85 (23 i rekord :crazy:) i avelsindex, hennes andra avkomma sprang 2,4 miljoner och är även hingstens bästa avkomma av 350 st!

Stoet i fråga är född 1984, men även då var detta ett uselt index. :smirk:

Jag försöker kolla mig fram till en blandning av blodslinjer, hitta en hingst med exteriör som jag tror kan passa stoet (förstärka de bra egenskaperna och försöka dämpa de negativa) och sedan förhöra mig om hur hingst/avkommor är i humöret.

Avel är en chansning, lycka till...

/// ghost

det viktigaste, tycker jag, är, som många före mig påpekat, att föräldrarna är hållbara. avla aldrig på ett trasigt sto. betäck inte med en hingst som gick bra som unghäst och sedan aldrig syntes mer ... han står någonstans och blir behandlad i hopp om att komma tillbaka.
jag försöker få tag på hingstar som passar stoet och helst har sin styrka där stoet är svagt.
blodbanken.nu är jättebra! där kan man sålla fram de hingstar som är aktuella och som passar mitt sto.

Finns det någon som kollar efter index när man köper travhäst :confused: ?

Lines,som´mest tycker det verkar vara trams.

Liknande trådar

Skola & Jobb Finns det någon här som arbetar på Försälringskassan eller av annan anledning har koll på deras bångstyriga regelverk? Jag har varit...
Svar
12
· Visningar
1 629
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 784
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar