Inckordering som inte sköter sina hästar

E

Elan01

Har en liten fundering vad ni hade gjort i denna situation.

Hade under en period en ägare med fyra hästar inackorderade.
Kom och tittade först, verkade trevlig och lättpratad. Bestämde att hon skulle komma med sina fyra hästar, de stod idag utspridda i landet och hon skulle börja med en av dom.
Bestämde tid. Lördag fm (jag jobbar veckorna heltid och vill att nya hästar kommer på helgerna gärna tidigt så jag har koll på dom)
Ringde fredag och sa att hon kommer sön fm istället.
Det kom ingen häst. Jag ringde henne, var är ni? Hon säger att de har problem med bilen kommer vid fem på em. Vid sex ringer jag igen, var är ni? Vi blir sena kommer vid 12 (på natten) då blir jag sur.. men visst bilar kan gå sönder, thats life. Vid 2 på natten har de inte kommit. då ringer jag men inget svar. Skickar medd. får inget svar. Går då och lägger mig.
Klockan 6,00 mån morgon får jag ett mess, "vi hittar inte". Jag börjar jobba 8,00 och har en timmas resväg och ett barn som ska till dagis och hundar som ska rastas och hästar som ska matas och släppas ut (dvs, har inte tid med nya hästar en mån morgon)
Beskriver vägen och de kommer vid 6,30. Säger åt dem att ni får stanna och kolla att allt är lugnt och hästen i fråga får gå i egen hage.
Sen fortsätter det i denna stil. hon kommer med resterande hästar (alltid nästan ett sygn föresenad) sen dyker hon inte upp.
Hästarna går på lösdrift men hon mockar aldrig. Till slut vill övriga hyresgäster i lösdriften inte stå kvar i samma hage utan flyttar till en av de andra lösdrifterna, eftersom de får sköta hennes hästar.
Detta resulterar då i att jag mockar, (någon måste ju mocka) Påtalar detta och hon ska alltid göra det "nästa gång hon kommer"
Kommer vid vissa fodringar men upptäcker snart att hon fodrar inte när hon ska. Har en annan inack. som åker dit varje gång hon ska fodra och ser att detta sköts inte.
Pratar med henne, talar om att detta måste du sköta annars får du flytta. Lovar att det ska hon göra, det hade ju bara kört ihop sig.
Sen börjar en av hennes hästarna att rymma, kryper under tråden.
Varje gång han rymde ringde jag, fick inget svar. Skickade mess men aldrig svar. En gång hittade jag inte den lilla marodören och ringde till slut till polisen. Ringe men inget svar, medd. henne detta via mess, men fortfarande inget svar.
Upptäcker efter en tid att hon inte verkar sina hästar. Erbjuder henne att hänga på när vi tar ut hovslagaren men hon avböjer.
Har ingen utrustning till hästarna utan får reda på av en annan inack. att hon har använt mina borstar.
Och när jag säger ingen utrustning så menar jag det. Inte ens grimmor.
Vid ett tillfälle går jag ut för att kolla till hästarna (precis efter att de kommit) upptäcker då att den ena hästens grimma är så liten att han inte kan tugga ordentligt! Jag tar givetvis av den, påtalar detta men det dröjer 3 veckor innan han har en ny.
Sen uteblir betalningarna, jag ringer men inget svar. Skickar mess, inget svar. Skickar mess och hotar med uppsägning av platserna. Får svar att pengarna kommer. Dröjer ytterligare tid, "hotar" återigen med vräkning. Får pengarna dagen efter.
Detta upprepar sig två gånger.
Hon fortsätter att missa fodringar och till slut tröttnar jag och säger ifrån. Hon är då i begrep att komma med ytterligare en häst.
När hon på väg till mig långväga ifrån skickar ett medd klockan halv fyra, jag kommer inte hinna till em fodringen (som är 15,30) vi har 50 mil kvar då blir jag riktigt arg. Framförhållning?
Då har hon tydligen kontakt med ett annat stall och bestämmer då att hon ska köra hästen dit istället. Låter bra sa jag. Hämtar resten av hästarna på nyårsdagen. Detta är en dag innan nyårsafton.
Får inte in en av dom i transporten.
Lämnar då honom själv i hagen! Åker med de andra.
Inget medd till mig om när hon hämtar honom. Jag försöker ringa men inget svar. Skickar mess och frågar när hon kommer åter. Säger dagen efter! Mina hästar står på stall och stallet är fullt, så denna stackars häst får alltså stå själv hela natten tills hon kommer dagen efter och hämtar honom.
Hade ett humm om vart hon skulle flytta och nu har jag lite dåligt samvete för den stackars stallägare som fick ta emot henne, ville ju gärna förvarna henne men om jag gjort det så hade jag ju inte blivit av med henne själv.. vad hade ni gjort?

Sv: Inckordering som inte sköter sina hästar

Usch vad svårt!! Helst skulle man vilja ha en svart lista där dåliga inackorderare sätts upp!
Tänker på de stackars hästarna oxå... :mad: varför skall man ha så många hästar när man inte tar hand om dem??
(ursäkta men jag blev uppröd)

Tur att hon flyttade, det skapar bara onödigt problem. Men man tänker på djuren.

Har själv råkat ut för nonchalanta inackorderingar och det är inte roligt, eller väldigt konstigt hästfolk i huvidtaget. Alla är inte konstiga.

Jag hade sagt upp henne på en gång, har gjort det med 2 st själv pga olika orsaker.

Men kan du inte tala med den nya stallägaren nu när hon har flyttat...

Då har ju den nya chansen att vara "stenhård" från början så att säga...

Vet ju inte exakt vart hon har flyttat men någonstans i Finspångstrakten, en av mina inackorderingar hade fått inside information, mig sa hon ju ingenting till förstås.
En svart lista vore en kanonidé! Hur fixar man det tro?
Tyvärr är det också så att hon pratade om att de hade fått tag i en gård uppe i Norrland dit de skulle flytta i vår.. vem ska då hålla koll på att hon sköter sina djur.
Hon har även 7 katter och tre hundar i en etta med kokvrå där de dessutom bor 2 personer... inte den ordningsamma typen kanske..
Dessutom har hon en pittbullkorsning som anfaller de andra hundarna.
Hade med dom till stallet och de är inte direkt stimulerade och dresserade hundar, så det var inte bara hästarna hon inte brydde sig om.
Såg att hon hade ena hunden ute till salu förut..

Men kära nån så tragiskt! Varför i hela fridens dar samla på sig alla dessa djur när förutsättningar och intresse inte finns? Fick det till 5 hästar, 7 katter och 3 hundar.

Ja visst är det tragiskt, för alla parter även ägaren som ju faktiskt drar på sig mer än hennes ekonomi klarar.
Hon var sjukskriven så hur hennes ekonomi gick ihop det kan jag aldrig förstå.
Senhade hon ju inte ekonomi att vare sig kastrera hanhundarna, eller katterna som tydligen förkade sig hej vilt..
Det är väl detta som är djursamlande.

Det är nästan så att man tycker att denna sortens djursamlande borde kvalificera sig till en egen diagnos...

Det är så obegripligt, djuren far inte väl hos dessa personer, men de tror att de är djurvänner?:confused: Har sett flera liknande "fall".

Nu har jag läst igenom ditt långa inlägg och herregud säger jag! Hur vissa människor funkar förstår jag inte!! :eek:
Låter som att det är en skruv lös nånstans på den där människan. Stackars hästar som får lida.

Nu rör det sig inte om någon vanvård som jag förstår det annars hade du kunnat ringa och anmäla henne till miljö&hälsovårdsnämnden (tror jag det heter).

Skönt att hon flyttat! Vet du vilket stall hon ska till? Jag hade nog nästan ringt dit och varnat stallägaren... Även om dem redan stallat in hästarna så vet dem vad dem kan förvänta sig. Och så får hon inga "andra chanser" utan åker ut direkt.
Men så kommer hon till nästa stall och nästa.. Ja vad ska man göra? Hoppas att hon tröttnar på hästarna och säljer dem... :crazy:

Jisses... :eek:
Vilken människa!
Hade jag varit i din situation så hade hon inte kommit innanför dörrarn efter första "missen" med tiden.
Brist på respekt kan jag tycka! Och med tanke på att hon inte själv hörde av sig utan du fick ringa och jaga henne så var det ju uppenbart att hon ljög. :cool:

Men en ide´för att slippa eller minimera risken att få in ett "stolpskott" är att be om referenser och då gärna så många som möjligt för att bilda sig en uppfattning om hur människan är.
Visst kan det vara så att det är första egna hästen och att man inte har haft stallplats förut men då får man gå på magkänsla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 851
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka