Inbjudan till diskussion om pellets!

majola

Trådstartare
Vill ni diskutera pellets?

Jag kan presentera en del ihopsamlade argument mot pellets (därmed inte sagt att jag står bakom dem alla, jag har bara samlat på dem!) och sen släpper jag lös er.

1. Hästarna äter upp pellets väldigt snabbt.
2. Många pellets är värmepressade vilket förstör näringsämnena.
3. Man "vet inte" vad för något som trycks in i pelletsen.

Så, vad tycker ni om pellets?
 
Jag har ingen erfarenhet egentligen använder det mest som godis till hästen.
Men som du skrev så vet man inte vad det är i. Eller??
Jag tycker det är lite dyrt att fodra med.
 
1.Om man ger lika mycket av pellets/spannmål till samma häst så tar det slut lika fort, det är ialla fall min erfarenhet.
2.Då skulle alltså tillverkarna ljuga om sin analyser?
3.Jag litar på att tillverkaren inte ljuger om innehållsförteckningen.
Mina argument FÖR:
*Om en häst behöver mycket tilläggsfoder är pellets praktiskt, i och med att man inte behöver ge så stor giva.
*Oftast klarar man sig med ett pelleterat foder samt något mer komplement, vilket gör att det blir få fodermedel att hantera.
*Behöver inte bli dyrare om man räknar efter hästens behov och inte sitt eget, med det menar jag att många köper allehanda fodertillskott för dyra pengar som egentligen inte behövs.
*Hållbarheten är oftast betydligt längre än nykrossat spannmål. Praktiskt om man har få hästar med en liten kraftfodergiva.

Det var vad jag kom på just nu...
 
Fast det står väl inte alltid vad som ingår? Kollade just på två större fodertillverkares hemsidor, och hittade ingenting.

Litar heller inte blint på alla innehållsdeklarationer (på förekommen anledning).
 
Jag använder (som du vet) Hippo från svenska foder. Dom skriver i alla fall på säckarna vad det är för innehåll, jag har för mig att man även kan hämta produktfakta från deras hemsida.
Just Hippo är ju ett väl "beprövat" foder samt att jag själv använt det i 3 år med bara positiva erfarenheter.

Men jag skulle inte köpa något billigt pellets som det inte står ett dugg mer än typ spannmålsprodukter på. Lika väl som jag inte köper kattmat i lösvikt utan innehåll, inte heller lösgodis utan innehållsförteckning...
 
En annan fördel: gamla hästar som har svårare att tugga och smälta fodret klarar sig mycket bättre med pelleterat! Och det är smakligare och då äter de bättre.
 
Jag har bara goda erfarenheter av pellets men just nu fodrar jag inte med det. Med årets hö funkar det bra med lucernhack, soja och havre och då kör vi med det vilket även plånboken gillar...

Francess, för min skraltige gamling går det jättebra med krossad havre så pelleterat foder är inte den enda goda lösningen som finns...
 
Jag tror att pelleterat foder har haft oförtjänat dåligt rykte under lång tid.
Jag tror att i början (när dom första pelleterade fodrena kom) kunde man nog inte lita på alla... Jag vet att bla krafft hadde dåligt rykte och det sas att det var dåliga grejer dom satte i.
Jag kan säga att jag litar fullständigt på bla KRAFFT. Jag har gett det till mina hästar sedan 1984(jag har ägt 5 hästar + foderhästar, tillridnigs häatsr mm) ingen av mina hästar har någonsin haft foderrelaterade problem(kolik, foderstrups förstoppning, fång mm)Och de flesta hästar har uteslutande ätit pelleterat kraftfoder.
Om man skickar in och gör en analys på ett foder och den inte håller vad den lovar....
då skulle man kunna stämma företaget...
Så jag tror inte att dom lovar saker som dom inte kan hålla.
 
Jag gillar pellets.
Det är enkelt att skvätta med ute i lösdriften.
Och så vet jag att hästarna INTE kan sortera bort mineralerna.

Jag använder Joh.Hanssons EDEL-Pellets, och där så är jag säker på vad de har haft i. Det är ju bara att gå ut i foderfabriken och titta. Dessutom så syns det vad som är i när jag låter litet pellets svälla i vatten.

Det fungerar oerhört bra för mig.
 
Jag gillar också pellets. Enkelt, praktiskt, stort sortiment, slippa pytsa(iof tycker jag det är rätt kul :angel:) etc. Sedan så är mineralinnehållet mkt mer komplett än i t.ex. havre. Även hästens selen och vitaminbehov brukar täckas av pelletsen. I havre har man inte tillsatt detta utan får ge vid sidan om.

Dock gillar jag opelleterat foder med, men jag tycker man har större valmöjlighet med olika färdigfoder, opelleterat eller inte.

Tuggbehov ska hästen få täckt av höet, inte krafftfodret.
 
Från nåt dantum som jag inte kommer ihåg är det krav på fran Jordbruksverket att det ska finnas innehållsförteckning med näringsinnehåll på alla säckar med färdigfoder. Det är därför krafft gör om alla sina säckar.
 
Min ena häst äter inget annat än peller och de får inte vara för små för då rör hon dom inte. Har provat med müsli men hon bara tittat misstängtsamt och vägrar att äta.
 
Jag använder gärna pellets.
Det där med att det är sådant som trillat ner på golvet och som sopas ihop och blir till pellets tror jag mest är skrönor.
Vad det gäller ättiden så har jag inte märkt någon skillnad på pellets och opeletterat kraftfoder.
 
Har fodrat hästarna extra med Krafft Protein när det behövts och av utseendet att döma så innhåller de det som står på säcken.
 
tycker inte om pellets.

dels för att det inte alltid redovisas allt som är i. diverse spannmålsprodukter vad är det? sådant som ingen vill ha o företagen köper in billigt. benmjöl?

dels för att bindningsmedlet kan vara vegitabiliskt
 
har bara erfarenheter av rent spannmål, vilket jag tycker fungerar bra. Jag tycker nackdelen verkar vara priset på pelleterat foder.
Vad kostar en säck krafft/hippo? Hur många kg?
Ungefär hur mkt ger man en normalstor häst i normal träning?
:cool:
några funderingar bara...
 
Men snälla du! Diverse spannmålsprodukter är just det som sägs! Kan vara agnar, strån etc men ALDRIG benmjöl! :D Var har du fått det ifrån? Benmjöl är INGEN spannmålsprodukt. Hur tror du egentligen man framställer benmjöl? Det är också precis vad det heter! :D Och vad jag vet finns det inga ben i spannmål. :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 520
Senast: Mia_R
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
39 930
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp