Inbakad fläta

Miran

Trådstartare
Jag brukar göra inbakad fläta på min häst när vi ska ut och tävla eftersom hennes man är för lång för att knoppas. Men ganska ofta börjar flätan lösas upp redan på framridningen ...:( Är det någon som har bra tips för att få den att hålla bättre eller som har en extra hållbar flätvariant?:)
 
Sv: Inbakad fläta

Jag brukar fläta tre-fyra "tag" sedan fästa med en gummisnodd och sedan fortsätter jag tre-fyra tag och gör om. Man snor gummibandet kring de tre tofsarna och efter delar man dem igen. Lite luddigt, hoppas du fattar.
 
Sv: Inbakad fläta

Jag har själv ingen erfarenhet, men min kompis som ofta flätade sin hästs man sa något om att man behöver fläta underifrån, eller möjligtvis utbakad. Vet inte om det blir samma sak. Alltså, du lägger inte taglet ovanpå, utan under hela tiden.
 
Sv: Inbakad fläta

Dela manen så att du har lika mycket tagel på varje sida av halsen. Sen flätar du så hårt du kan och syr ihop allting. Var noga med att flätorna skall stå upp så mycket som möjligt, det är en viss teknik som man lär sig rätt fort. Fläta hemma ofta så får du in snitsen till tävling, det tar lite tid i början. En snygg inbakad fläta skall ligga ovanpå mankammen och inte bredvid :) För husbehov i vardagslivet gjorde jag som Calvaro och Svea, men skall det sitta en hel dag och vara riktigt snyggt så måste man sy flätan också. (Och göra två om hästen har mycket tagel för annars viker flätan sig efter en stund).
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Sirap
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 053
Senast: gulakatten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 463
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp