Inavelsgrad?

MiniLi

Trådstartare
Hur räknar man ut inalvelsgrad för hand? Finns det något smidigt program eller så?

Kan inte använda avelsdatas tjänst eftersom tiken är importerad och skk inte har lagt in fullständig stamtavla + att de aktuella hanarna också är utländska..

Säg att man vill linjeavla på en hane som är tikens farfarsfar. Hur långt bak i stamtavlan på tilltänkt fader ska hanen vara för att komma under 6% respektive 3%?

Sv: Inavelsgrad?

Tack för länken!
Nu ska jag bara förstå mig på hur man gör.. ;)

Det är lätt som en plätt! Man skriver in namnen och ser bara till att det blir rätt stavat så att det inte blir dubbelt där det inte ska vara dubbelt. Om vissa namn är helt lika så måste du skilja på stavningen om det handlar om olika hundar- annars antar programmet att det är samma hundar. Sen så räknar den ut allt åt dig helt enkelt :) Jag kollade lite snabbt och att para tiken med farfarsfar blir ca. 6.25% inavelsgrad. Jag hade ingen ork att pilla vidare men där är ju ett hum om vad du kan förvänta dig.

Kan man spara allt man har skrivit in på något sätt?
Det tar ju lite tid.. Känns surt om man måste göra om så fort man vill kolla en annan kombo eller om man bara har råkat stänga ner fönstret.

Kan man spara allt man har skrivit in på något sätt?
Det tar ju lite tid.. Känns surt om man måste göra om så fort man vill kolla en annan kombo eller om man bara har råkat stänga ner fönstret.

Det tror jag inte iom att det är ett program på en hemsida. Man kan däremot få en utskriftsvänlig version av det man har gjort. Jag brukar för övrigt inte skriva in något avancerat utan bara ex. Pelle, Lisa, Jonas etc. alternativt mor, mormor, momorsmor etc. bara jag får till stamtavlan rätt så spelar det ingen roll. Då går det betydligt snabbare.

Men så är det ju med gratis, det är gott men väldigt billigt på många sätt ;)

Jag fyllde i 7 led komplett med hundarnas namn.. Tog lite tid ;)
Men insåg att det kanske var lite overkill när jag mest ville ha ett hum om inavelsgraden :angel:

Riktigt bra sida!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 971
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil