• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rörmossen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavel

måste till lägga att jag har 7 stycken isabella WM ponnier som inte har passat ihop i ett fyrspann av olika anledningar avseende färg,temprament,storlek,köregenskaper osv
dock är alla trevliga ridponnier ....

Nej då jag syftade inte på någon speciell...det räckte med att se Cor de la bryere och några utav hans söner på video.

Givetvis beror ju en stor del på mödernet också...jag har aldrig tex hört något negativt om Cortez...såvida jag inte missat nåt.

Som han sa på Zangersheide...man får passa sej när det handlar om riktigt nära inavel...det är inte bara de goda egenskaperna x 2...utan de negativa x 2 också.

Faktum är dock att djur klarar inavel ganska bra (läste artikel gällande hästar och hundar)...det är bara när inavel sker med samma parter flera gånger om som de riktiga negativa effekterna uppstår.

"Fuska sej fram"...kan man kalla det så? Oftast handlar det om viljan att förstärka GODA egenskaper...inte tvärtom.Fast att avla en "golden cross" dvs att välja två framstående individer som far och morfar...ur olika linjer är väl kanske mer "moraliskt" om man ska uttrycka sej så.

crazy skrev:
Corde-Landgraf anses som en guldgruva-däremot tycker jag lineavel på Corde himself är lite chansning...om vi nu ska snacka "stalltemperament".Har sett fler Cor de la bryere söner som är ypperliga hopphästar, men som mer än gärna springer över folk som håller dem på makren.

Men det är här kunskap kommer in, Danmark har väldigt många hästar linjeavlade på Corde (iom att nästan samtliga av deras bra hopphingstar antingen har corde som pappa eller morfar) och har efter hand som fler och fler linjeavlade individer dykt upp kommit fram till en ganska rolig sak. 1 x Corde = skarpt 2 x Corde = kanontemp och jag kan bara instämma att det stämmer på alla avkommer jag sett.

Bla min hingst är ju 2 x Corde och enklare och lättare temp får man leta efter, däremot är mitt 8 års sto 1 x Corde och rejält skarp

Väntar nu med spänning på nästa års fölungar som den ena kommer att ha 3 x corde (2 i tredje led och 1 i femteled) och den andra 4 x corde (2 i tredje och 2 i femte). Är dock mer bekymrad (eller orolig) att landgraf blodets negativa temp skall slå igenom 2x i 4e led på båda.

Jag tycker inte att Landgraf är negativt att ha flera gånger i stammen(om man tänker på individen i sej självt)...däremot hans far Ladykiller xx - dubbelt upp kan bli lite väl kanske(vilket man här då får automatiskt tyvärr).Landgraf själv var ju väldigt lugn och snäll.På videon leds han i grimman i hagen av bara ett litet barn.

Ibland kan det slå tvärs emot...du säger att det blivit bra med Corde flera gånger-det är mkt möjligt.Crelido tex ser ju väldigt okomplicerad ut och han har väl Corde blodet ett x-antal gånger i stammen.Vad detta beror på kan man undra?Men jag skulle absolut inte vilja ha en häst efter en Cor de la bryere son som även har Cor de la bryere som morfar....dvs x 2 redan i andra led...dvs som farfar & morfar.

Det finns mkt som förvånar en ibland och mkt att fundera vidare på....

Senast ändrad av en moderator:

Ja nog är det ganska förbryllande hur det slår olika beroende på mer eller mindre inblandning, troligen måste det ju vara något att med vid en gång så är det någon viss hästs skarpa temp slår igenom men vid 2 x så blir på något vis någon annans genomslagskraft större vad gäller temp. Har faktiskt aldrig sett en 2x corde som aldrig varit väldigt trevl i temp (har sett många och har ju nu två själv i stallet - nya cbII stoet är också 2xcorde och hittills verkar hon mkt bra i temp).

Just den fölungen mellan dem två är jag mkt nyfiken på de har ju mkt lika blodbild Joy är ju e. Casir Ask (Corde-Landgraf) ue. Carano (Capitol-Corde) och stoet är e. CB II (Corde-Landgraf) ue. Carano sedan kommer de ju ur varsin av holsteins bästa och förärvningsstarkaste stostammar. Det är många av mina kontakter i Danmark som väntar med spänning på att se resultatet av denna cross. På pappret skall den kunna bli extremt bra men hur verkligheten blir kan ju vara något helt annat det får vi se nästa år.

Där har vi en sak till....Casir Ask tex är ju ett undantag...han verkar ha ett trevligt temperament-mycket trevligare än tex hans halvbror QE som kan ha en lite halvgrinig attityd.

Vad humöret där kommer ifrån kan man undra...visst förekommer det Quidam-söner med humör-men han själv tycker jag inte ska beskyllas för att vara humörsbetonad även om ridbarheten varit lite si och så har det nog mest berott på hans mun...de sista tävlingarna man såg med dansken på ryggen gick han ju fint som attan.

Almé...ja det blodet kan ju vara lite eldigt...speciellt i vissa kombinationer....så Quidam med sitt Almé blod kanske lockar fram den "lilla djävulen" ur Landgrafblodet dvs Ladykiller-attityden kommer tillbaka.

Intressant att fundera på kombinationer hit och dit...samtidigt som det finns oerhört mentalt stabila märrar där du kan slänga på vilka värstinghingstar med hur hett om öronen som helst och ändå få en avkomma med coolt huvud.

Jag tycker nog genomgående att Quidam sönerna (som hingstar alltså) inte är roliga att tas med QE är nog den coolaste av de jag sett på närmre håll. Så jag tror nog inte det råder någon större tvekan om varifrån humöret kommer.

Jo men har du träffat Quidam själv?Jag tycker sönerna är besvärligare än vad han själv är.

rörmossen skrev:
De som inte blir bra då? De som faktiskt blivit "bortsorterade" i människans jakt på pengar? För inte gör man detta för nöjes skull? Det måste ju handla om att få fram individer som är bra nog att sälja? Ett slags chansartad fusk, där "enda" risken är att avkomman får lida?

Jag tycker att du skall vara lite mer försiktig med att dömma. :mad:
Betänk att de flesta som finns här sysslar med AVEL som hobby. Man betäcker sina ston efter bästa förmåga (kunskap och ekonomi) och hoppas individen skall bli trevlig och duktig. Alla drömmer så klart om OS- eller VM hästar men blir super nöjd med ett diplom i 3års testet. Och dessa föl skall mer eller mindre alltid säljas någon gång, mycket få stannar hos uppfödaren hela livet. Alltså vill man ha betalt för djuret. Hellre bra betalt än dåligt. Är det jakt på pengar? I dina ögon kanske, för oss andra är det en förutsättning för att kunna fortsätta med vår hobby.
Att prata om bortsorterade hästar är att ta väldigt kraftiga ord i sin mun. Dessa "bortsorterade" hästar blir vänner för livet för många intresserade, duktiga och engagerade ryttare. De kanske hamnar på ridskolor och gör så att hundratals människor får lära sig rida/rida bättre. De blir inte topphästar men vem säger att en topphäst har det bättre än en "bortsorterad" häst. Frågar du hästen tror jag inte han bryr sig om han hoppar 1.60 eller 1.10.
På vilket sätt skulle en "bortsorterad" häst lida som du skriver?

Tror man att man kan uppnå ett bra resultat genom att linjeavla så är det upp till var och en. Att sätta "djuretiska" etiketter på sånt blir snabbt väldigt underligt.
Jag tror du behöver tänka över hur dagens svenska hästavel ser ut innan du kommer med pekpinnar. Majoriteten av oss är hästälskande människor som knappast tjänar en spänn på sin hobby. Vi gör detta för att det är kul och för att hästarna blivit en del av tillvaron för oss. Att påstå att vi utsätter våra kära ston för "chansartad fusk" och kalla våra fölisar för lidande bortsorterade hästar det är att trampa väldigt många på tårna ordentligt.

crazy skrev:
Givetvis beror ju en stor del på mödernet också...jag har aldrig tex hört något negativt om Cortez...såvida jag inte missat nåt.

Då har du missat nåt ;). Det tycker jag är väldigt tydligt i halvblodsavelssverige - Cortezare är speciella... Just den här egenskapen att de springer över folk (martha :p ), min seminveterinär "märkte" direkt att min märr var e Cortez när hon skulle ut i hagen :rofl:.

Betänk att de flesta som finns här sysslar med AVEL som hobby. Man betäcker sina ston efter bästa förmåga (kunskap och ekonomi) och hoppas individen skall bli trevlig och duktig. Alla drömmer så klart om OS- eller VM hästar men blir super nöjd med ett diplom i 3års testet. Och dessa föl skall mer eller mindre alltid säljas någon gång, mycket få stannar hos uppfödaren hela livet. Alltså vill man ha betalt för djuret. Hellre bra betalt än dåligt. Är det jakt på pengar? I dina ögon kanske, för oss andra är det en förutsättning för att kunna fortsätta med vår hobby.

:bow: :bow: :bow:

Ha,ha av någon anledning så har jag knappt råkat på några Cortezhästar själv av någon anledning...jag tycker aldrig jag ser till några faktiskt*konstigt nog*.Så där har jag nog missat nåt.Har bara sett ett par enstaka live faktiskt....resten mer eller mindre-på TV.

Av döma av de Cor de la bryere söner som man kunde ta sej en titt på den tyska videon...så var allihop av modellen "nu springer vi över folk". :rofl:

Angående Cortez fick jag bara höra av en bekant som hade kontakt med hans skötare som hade uttryckt hur lugn och snäll han var själv...det är det enda jag hört.Plus att de jag sett varit lugna...men det handlar ju som sagt bara om ett par stycken. ;)

athena skrev:
Då har du missat nåt ;). Det tycker jag är väldigt tydligt i halvblodsavelssverige - Cortezare är speciella... Just den här egenskapen att de springer över folk (martha :p ), min seminveterinär "märkte" direkt att min märr var e Cortez när hon skulle ut i hagen :rofl:.

Den uppfattningen har inte jag om Cortez-avkommor, eller också har jag haft tur och endast stött på trevliga och lyhörda avkommor. Vi har själva haft några stycken och de springer inte över folk, tvärtom. :)

de Cortez hästar jag haft med att göra har haft ett underbart "tävlingstemperament"- däremot är de kanske inte idialiska som "förstahästar"... :D :D

Jag har i ärlighetens namn inte själv stött på många, utan mina kommentarer är endast rykten... Men just den här springa-över-genen verkar passa alla :D.

vi har haft en inavlad individ (var en olyckshändelse) det var son- mor och han har blivt kanon. och årets föl har cor dela bryere 5 gånger i sin stamtavla och han har super temp. jag ser gärna att hingstarna återkommer i stamtavlan flera gånger. fast kanske intei de två närmsta leden.

gragge skrev:
Jag tycker att du skall vara lite mer försiktig med att dömma. :mad:
Att prata om bortsorterade hästar är att ta väldigt kraftiga ord i sin mun. Dessa "bortsorterade" hästar blir vänner för livet för många intresserade, duktiga och engagerade ryttare. De kanske hamnar på ridskolor och gör så att hundratals människor får lära sig rida/rida bättre. De blir inte topphästar men vem säger att en topphäst har det bättre än en "bortsorterad" häst. Frågar du hästen tror jag inte han bryr sig om han hoppar 1.60 eller 1.10.
På vilket sätt skulle en "bortsorterad" häst lida som du skriver?

Tror man att man kan uppnå ett bra resultat genom att linjeavla så är det upp till var och en. Att sätta "djuretiska" etiketter på sånt blir snabbt väldigt underligt.
Jag tror du behöver tänka över hur dagens svenska hästavel ser ut innan du kommer med pekpinnar. Majoriteten av oss är hästälskande människor som knappast tjänar en spänn på sin hobby. Vi gör detta för att det är kul och för att hästarna blivit en del av tillvaron för oss. Att påstå att vi utsätter våra kära ston för "chansartad fusk" och kalla våra fölisar för lidande bortsorterade hästar det är att trampa väldigt många på tårna ordentligt.
Jag är ledsen att du missförstår mig.
Jag menar naturligtvis uppfödare, som sätter inavel i system. Det var det min tråd startade med.
Med bortsorterad menar jag de hästar som avlivas pga olika fysiska eller psykiska fel som kan bli följden av inavel.
En del sådana avkommor sorterar sig själva och kastas som foster av modern.
Jag blir upprörd över att man vågar göra så, när det finns sådana risker. De flesta i inläggen talar om linjeavel. Väldigt få tycker det är moraliskt riktigt att te.x. para helsyskon.

rörmossen skrev:
Jag är ledsen att du missförstår mig.

De flesta i inläggen talar om linjeavel. Väldigt få tycker det är moraliskt riktigt att te.x. para helsyskon.

Jag tycker att det du skrivit är ganska svårt att missförstå, tycker att du skall tänka dig för bättre. Är det så att du menar annorlunda så skall du uttrycka dig bättre.

Väldigt få tycker att det är en bra ide att para helsyskon, håller jag med om men åtminstone för mig handlar det mindre om "moral" än om det faktum att avkomma helt enkelt inte blir bra. Den kan få olika fysiska eller psykiska fel, infertilitet osv. Dessutom är det väldigt få som ens skulle ta chansen, har man ett sto som har en helbror som är godkänd (vilket gör stoet mycket värdefullt i avelshänseende) skulle nog ingen komma på tanken att betäcka med just honom.
Det hela låter bara lite väl hypotetiskt.
Men moral hit och moral dit, nja....

Sorry om jag är neggo men måste säga att ditt förra inlägg retade mig ganska bra.

athena skrev:
Jag har i ärlighetens namn inte själv stött på många, utan mina kommentarer är endast rykten... Men just den här springa-över-genen verkar passa alla :D.

Som Cortezmärrs ägare måste jag också yttra mig :o
Jag tror det stämmer överlag med att de inte är några förstahästar. Mitt sto är HUR snäll som helst, lätt att lasta, mkt ridbar pigg och framåt utan dumheter, mkt snäll på seminstationen.

MEN tidigare ägare har haft problem att hon uppförde sig som en hingst och bråkade och bökade. När jag tog henne så "tryckte hon upp mig i väggen" diskret men inte elakt,bara för att pröva gränsen :devil: , och ja bara gick rakt fram även om jag stod där- och hon är stor och tar mkt plats. Men nu är hon hur foglig och snäll som helst när hon har insett att man inte kan göra så. Och jag tycker att hon har ett toppenpsyke som hon för över på sin son.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III