Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
crazy skrev:Corde-Landgraf anses som en guldgruva-däremot tycker jag lineavel på Corde himself är lite chansning...om vi nu ska snacka "stalltemperament".Har sett fler Cor de la bryere söner som är ypperliga hopphästar, men som mer än gärna springer över folk som håller dem på makren.
rörmossen skrev:De som inte blir bra då? De som faktiskt blivit "bortsorterade" i människans jakt på pengar? För inte gör man detta för nöjes skull? Det måste ju handla om att få fram individer som är bra nog att sälja? Ett slags chansartad fusk, där "enda" risken är att avkomman får lida?
crazy skrev:Givetvis beror ju en stor del på mödernet också...jag har aldrig tex hört något negativt om Cortez...såvida jag inte missat nåt.
Betänk att de flesta som finns här sysslar med AVEL som hobby. Man betäcker sina ston efter bästa förmåga (kunskap och ekonomi) och hoppas individen skall bli trevlig och duktig. Alla drömmer så klart om OS- eller VM hästar men blir super nöjd med ett diplom i 3års testet. Och dessa föl skall mer eller mindre alltid säljas någon gång, mycket få stannar hos uppfödaren hela livet. Alltså vill man ha betalt för djuret. Hellre bra betalt än dåligt. Är det jakt på pengar? I dina ögon kanske, för oss andra är det en förutsättning för att kunna fortsätta med vår hobby.
athena skrev:Då har du missat nåt . Det tycker jag är väldigt tydligt i halvblodsavelssverige - Cortezare är speciella... Just den här egenskapen att de springer över folk (martha ), min seminveterinär "märkte" direkt att min märr var e Cortez när hon skulle ut i hagen .
Jag är ledsen att du missförstår mig.gragge skrev:Jag tycker att du skall vara lite mer försiktig med att dömma.
Betänk att de flesta som finns här sysslar med AVEL som hobby. Man betäcker sina ston efter bästa förmåga (kunskap och ekonomi) och hoppas individen skall bli trevlig och duktig. Alla drömmer så klart om OS- eller VM hästar men blir super nöjd med ett diplom i 3års testet. Och dessa föl skall mer eller mindre alltid säljas någon gång, mycket få stannar hos uppfödaren hela livet. Alltså vill man ha betalt för djuret. Hellre bra betalt än dåligt. Är det jakt på pengar? I dina ögon kanske, för oss andra är det en förutsättning för att kunna fortsätta med vår hobby.
Att prata om bortsorterade hästar är att ta väldigt kraftiga ord i sin mun. Dessa "bortsorterade" hästar blir vänner för livet för många intresserade, duktiga och engagerade ryttare. De kanske hamnar på ridskolor och gör så att hundratals människor får lära sig rida/rida bättre. De blir inte topphästar men vem säger att en topphäst har det bättre än en "bortsorterad" häst. Frågar du hästen tror jag inte han bryr sig om han hoppar 1.60 eller 1.10.
På vilket sätt skulle en "bortsorterad" häst lida som du skriver?
Tror man att man kan uppnå ett bra resultat genom att linjeavla så är det upp till var och en. Att sätta "djuretiska" etiketter på sånt blir snabbt väldigt underligt.
Jag tror du behöver tänka över hur dagens svenska hästavel ser ut innan du kommer med pekpinnar. Majoriteten av oss är hästälskande människor som knappast tjänar en spänn på sin hobby. Vi gör detta för att det är kul och för att hästarna blivit en del av tillvaron för oss. Att påstå att vi utsätter våra kära ston för "chansartad fusk" och kalla våra fölisar för lidande bortsorterade hästar det är att trampa väldigt många på tårna ordentligt.
rörmossen skrev:Jag är ledsen att du missförstår mig.
De flesta i inläggen talar om linjeavel. Väldigt få tycker det är moraliskt riktigt att te.x. para helsyskon.
athena skrev:Jag har i ärlighetens namn inte själv stött på många, utan mina kommentarer är endast rykten... Men just den här springa-över-genen verkar passa alla .