• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rörmossen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavel

Hartung 501s pappa Ilmengrund var e Humboldt - Humboldt, fast han var ju å andra sidan inte född i Sverige...

Vet svenskfödda halvblod som har samma farfar och morfar, men det är nog det närmaste jag träffat.

Däremot kände jag en gång en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch :crazy:

Renaissance är en annan hoppande avkomma efter Rex z precis som Rexito Z som även är godkänd hingst och går internationell hoppning med fransmannen Jean-marc Nicholas i sadeln.

Rexito Z

rex_photo2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Arligt talat sa forstar jag inte vitsen med att linjeavla eller inavla. Det finns sa manga fina hingstar och ston i varlden att man inte behover linjeavla for att fa fram fina, hallbara individer som presterar.

Visst har Z inavlat hej vilt, och hur manga hastar kasseras fran Tyskland varje ar, da varken temperament eller hallbarhet ar som det ska vara??

ramonarunds skrev:
Arligt talat sa forstar jag inte vitsen med att linjeavla eller inavla. Det finns sa manga fina hingstar och ston i varlden att man inte behover linjeavla for att fa fram fina, hallbara individer som presterar.

Visst har Z inavlat hej vilt, och hur manga hastar kasseras fran Tyskland varje ar, da varken temperament eller hallbarhet ar som det ska vara??

Behöver jag tala om att jag inte heller tycker att d et är OK...längre... :rofl: :angel: :crazy:

*lånar knapp*
Läste om quarteraveln - man har linjeavlat hårt på en superhäst - Poco Loco - som ligger långt bak.... Det visar sig nu att han var bärare av ett recessivt anlag för att skinnet skulle separera i underhud och överhud.
Nu finns anlagen hos ca 30% av hästarna, och det visar sig när man börjar rida in dem om de fått problemet. Då kan hela överhuden ramla av om de blir ansträngda/tryckta av sadel eller remtyg. Så det där med avel kräver både tur och skicklighet - och ändå kan det bli fel.... :cry: :eek:

Ja kanske. E. N. gjorde ju en del riskfyllda korsningar de sista åren.
Dressyrhästen Sandeman e.Zorn (e.Chagall)-Chagall är väl den som tävlat högst av dem.

Linjeavel på Utrillo är väl den vanligaste varianten i Sverige i dag..det är nästan svårt att hitta hästar/hingstar (dressyr) som inte är det.

jag har gjort den kombinationen pappa/morfar o har fått en kanon häst som jag naturligt vis tänker att behålla för tävlingar i körning....

Jag tycker han har för korta framben och är för öppen i bålen.

Att ASVH skulle motverka linjeavel tvivlar jag på. Jag har fått rådet från folk där att linjeavla på Corde. Just han verkar också vara populär för linjeavel. Berör väl förvisso på mängden godkända hingstar efter honom. Har sett tex flera Come Back II-Cortez, eller Cortez-Cor de la Bryere.

Personligen är jag väl varken eller i frågan, kan man förstärka Cordes fantastiska egenskaper så fine, men samtidigt finns det andra som passar fint med det blodet. Hur många fina med kombon Corde-Landgraf finns det inte?!

Corde-Landgraf anses som en guldgruva-däremot tycker jag lineavel på Corde himself är lite chansning...om vi nu ska snacka "stalltemperament".Har sett fler Cor de la bryere söner som är ypperliga hopphästar, men som mer än gärna springer över folk som håller dem på makren.

Vad spännande att så många har erfarenheter kring inavel /linjeavel, men vad tycker ni egentligen. Moraliskt och djuretiskt sett, får manchansa så med djurs liv ifall det kan bli bra? De som inte blir bra då? De som faktiskt blivit "bortsorterade" i människans jakt på pengar? För inte gör man detta för nöjes skull? Det måste ju handla om att få fram individer som är bra nog att sälja? Ett slags chansartad fusk, där "enda" risken är att avkomman får lida? Riktig avel borde väl vara när man genom ett kunnigt öga ser två individer som skulle kunna bli bra nedärvare?
Tycker ni att att det är rättvist mot djuren att fuska sig fram genom inavel?

Hmm jag hade en herre innan som va helt kokko i huvudet..

Han hade härstamningen
Pappa: Lesotho(Landgraf -Cordelabryler) (eller hur de stavas :angel: )

Morfar: Roberto (Någonting som jag har glömt -Landgraf)
Va han linjeavlad då???

Jag tror att mitt 5 årssto är linjeavlad med på pappans sida.. Manfield har väl Nimmedor ett par gånger??

crazy skrev:
Corde-Landgraf anses som en guldgruva-däremot tycker jag lineavel på Corde himself är lite chansning...om vi nu ska snacka "stalltemperament".Har sett fler Cor de la bryere söner som är ypperliga hopphästar, men som mer än gärna springer över folk som håller dem på makren.

pratar du möjligen om vår "terrorist"???

jag vill ju ha två så lika par hästar som bara är möjligt och även med samma temprament.,färg storlek..
nu har jag ju isabeller och det finns inte så mycket isabellfärgade WM ponnier att välja på i färg,storlek osv ...tyvärr...så vill man satsa nationellt så e man nästan tvingad(isabeller har ju mycket olika färg nyanser me)att hitta på något eget...håller på att försöka att hitta hästar till ett fyrspann....o de ÄR INTE LÄTT

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III