Sv: inåttåade hästar..
Redan när jag köpte min häst anmärkte veterinären som besiktigade honom att han var inåttåad och att vissa studier visade att det kunde ge framtida problem, men han rådde mig ändå att köpa då han tyckte hästen var frisk och trevlig, för han sa också att han kunde leva hela livet utan problem. Min häst har troligtvis ärvt detta efter sin far som också är inåttåad. Jag köpte min häst när han var 4 år. Vid 7 års ålder började ledinflammationer (kotan) dyka upp och inte i samma ben varje gång utan det kunde variera från bägge bak till ett bak eller ett fram eller bägge fram. Nu i december upptäcktes hälta i alla fyra benen. Bägge bakknäna, bägge kotorna fram, hovleden och knäet på höger fram. Nu är han "bara" halt på höger fram och veterinären (en annan vet på samma klinik som vet besiktigade honom vid köptet) tror att hältorna troligtvis beror på att min häst är grov, lågställd (typiskt gammalt sv halvblod) och inåttåad. Detta kan alltså enligt honom vara anledningen till att min häst har dragits med otaliga ledinflammationer. Men min hästs far har levt hela livet inåttåad och han har tävlat upp till 1,60 och gick i pension när han var 18 eller 19 år, idag är han 22 år. Kan tillägga att både pappa och son har samma hovslagare.