inåttåade hästar..

LadySara

Trådstartare
jag får titt som tätt höra att min häst inte kommer att hålla pga att hon är innåttåad... vad är era erfarnheter av såna hästar??

blir de förslitningar?? hältor mer än vanligt ?? ingen skillnad.. vad har ni för erfarenheter..?

Sv: inåttåade hästar..

Min ponny är inåttåad. Märkte inte av något förrän hon var 12-13 år, då hon fick kotledsinflammation. Men mig veterligen får även hästar med korrekt benställning det.
inga andra hältor förutom det, och den gången visade hon ingen hälta förrän efter böjprov. Tilläggas bör att hon hade tävlat aktivt i hoppning, och det sliter ju i sig en hel del.
eftersom jag fyllde 18 då har hon inte hoppat mycket sedan dess. Ska ha föl i juni.

jag har hört om en häst som köptes för typ 2000kr billigt för att den va inåttåad den gick typ 17år på ridskola 2-3gånger per dag och höll bättre än de flesta andra. så nog finns det undantag iaf.=)

Vår äldsta häst är ruskigt inåttåad och har mig veterligen aldrig varit halt (han blir 16 i år). Vi var på en exteriörkurs där vi fick lära oss att det heter "fransysk beställning". Fråga inte varför. :D

Men fransysk benställning brukar väl inte direkt förekomma vid tåtrånghet ?? Utan när dom är tåvid. Fransysk benställning är ju när benaxeln ovanför kotan är rak...men roterad...tåvid och fransysk i hop är vanligt.... :confused:

Min häst är inåttåad och jag hoppas verkligen inte att det ska påverka henne i framtiden.

Har haft en häst tidigare som var ganska mycket inåttåad. Han gick intermediare dressyr utan några som helst problem, så jag tror inte att det behöver bli vara några större problem.

Veterinären sa att det var mer önskvärt md en inåttåad häst än en utåttåad. Säkert talade han om travhästar som kan få bekymmer i traven av att vifta på utåt med framhovarna. Mindre risk för bekymmer då de nystar inåt istället. Fast då kan väl insidan skenbenet lättare få smällar.
Det kanske spelar roll vart vridningen sitter hur mycket det sliter i långa loppet..

En tåtrång häst brukar biljadera medans en tåvid nystar. Vid nystning ang travhästar finns risk för sk knee hitting...dvs de slår sig på insidan av knäna i snabb trav. Vid tåtrånghet finns risk för strykskador, dessutom slits hoven på de yttre delarna ganska så kraftigt.

nitus skrev:
Veterinären sa att det var mer önskvärt md en inåttåad häst än en utåttåad. Säkert talade han om travhästar som kan få bekymmer i traven av att vifta på utåt med framhovarna. Mindre risk för bekymmer då de nystar inåt istället. Fast då kan väl insidan skenbenet lättare få smällar.
Det kanske spelar roll vart vridningen sitter hur mycket det sliter i långa loppet..

Och jag har hört att det är "bättre" med uttåade än intåade hästar... Handlar om rishästar iofs... Undrar vad som är rätt, eller om det är någon skillnad alls?

Till trådskaparen: Det är massor av faktorer som spelar in för hållbarheten, och många rejält inkorrekta hästar håller finemang, mendan andra, korrekta, går sönder och vice versa. M a o: Måla inte fan på väggen. Om det är ett sto du har, och som i övrigt har så många goda egenskaper att du anser att det är värt att ta föl på henne, så bör du dock leta efter en hingst utan avvikelser i benställningen (9 el 10 på extremiteter, skulle jag föreslå).

Jag har ett 14 årigt halvblodssto som är rätt mycket inåttåad, Under dom 6 åren jag har haft henne har hon aldrig varit skadad och hon är en hopphäst som är tävlad rätt så mycket..... Tror faktiskt inte att det gör så mycket, det är bara skrönor att hästar som är in respektive uttåade inte håller....

min travponny är uttåad och hon har aldrig haft några som helst problem med varken gångarterna i sig eller med några skador. Hon är den billigaste i stallet då vi aldrig behövt ta ut vet. pga skador. kollar henne som vanligt en gång om året. visserligen är hon inte överdrivet uttåad och de är bara hovarna som pekar lite utåt. inga vridningar i knäna i alla fall.

Alla hästar är individer. Hållbarheten är också individuell och bara för att en häst inte är helt korrekt betyder inte att den inte kan vara hållbar. Huvudsaken är att hästen får hovarna skötta på rätt sätt för sin benställning. Sedan är det bara att rida och se hur ert liv ihop blir. Mår hästen bra så skall du inte bekymra dig så mycket över vad folk tycks tro. Har en kompis vars hästs inåttåade och nystande framhovar klarar av 12 mils distansritter utan att den hittills haft några problem.
Hälsning Maja

Hade ett inåttåat halvblod på bara ett framben, och hon kompenserade för det genom att bygga dubbla muskelmassan på andra sidan. Hon blev alltså sne. Det tog åtskilliga tömkörningsmil på banan för att bygga om henne, men det gick. Hon har aldrig varit halt och är nu 13.
Jag tror inte det spelar jättestor roll om det är båda frambenen.

/jenny

Min häst är inåttåad + parallellförskjuten på bägge fram, är 16 år, har gått på ridskola, tävlat hoppning och rids "som vanligt". Hon har aldrig haft några bekymmer av sina framben.
Det enda som jag har känt är viktigt är att hon skos vettigt, annars flyter hovarna ut och belastningen på utsidan av benet ökar.

jo skoningen är juh aoch O med såna häst som våra anser jag oxå.

min häst är 7 år och blev skodd första gågne nu när ja köpte henne. aldrig haft skor innan.. att dom flyter ut är inga problem... hon tror hon är ponny.. dvs har 1or ifram.

Redan när jag köpte min häst anmärkte veterinären som besiktigade honom att han var inåttåad och att vissa studier visade att det kunde ge framtida problem, men han rådde mig ändå att köpa då han tyckte hästen var frisk och trevlig, för han sa också att han kunde leva hela livet utan problem. Min häst har troligtvis ärvt detta efter sin far som också är inåttåad. Jag köpte min häst när han var 4 år. Vid 7 års ålder började ledinflammationer (kotan) dyka upp och inte i samma ben varje gång utan det kunde variera från bägge bak till ett bak eller ett fram eller bägge fram. Nu i december upptäcktes hälta i alla fyra benen. Bägge bakknäna, bägge kotorna fram, hovleden och knäet på höger fram. Nu är han "bara" halt på höger fram och veterinären (en annan vet på samma klinik som vet besiktigade honom vid köptet) tror att hältorna troligtvis beror på att min häst är grov, lågställd (typiskt gammalt sv halvblod) och inåttåad. Detta kan alltså enligt honom vara anledningen till att min häst har dragits med otaliga ledinflammationer. Men min hästs far har levt hela livet inåttåad och han har tävlat upp till 1,60 och gick i pension när han var 18 eller 19 år, idag är han 22 år. Kan tillägga att både pappa och son har samma hovslagare.

Ville bara säga att jag har en valack på snart 30 som är inåttåad.När han köptes för många många år sen blev jag avrådd av vet pga av hans ställning av tårna som påverkade hans ben. Ville bara säga att han aldrig någonsin sen jag köpte honom har haltat en enda gång!!
Lycka till!!

På en häst som är helt perfekt i exteriören går kraften rakt genom lederna. En häst som har felaktig benställning kommer att belasta vissa delar av exteriören mer och andra mindre. En inåt-tåad häst (beroende på hur det ser ut) kan belasta insidan av framknä, kota och krona mer än utsidan.

Det kan förstås ge förslitningsskador men vilken häst som helst kan få förslitningsskador eller problem med sina leder och senor - alla problem syns ju inte utanpå!

Helst ska man korrigera problemet när hästen är föl så hästen får normala ben som vuxen, men om det inte har gjorts tycker jag man ska vara medveten om att hästen vill snedbelasta sig av naturen och sträva efter att rida den så korrekt som möjligt. Antlita en bra hovslagare och diskutera med honom eller henne hur hästen bör verkas.

Om det blir problem med din häst eller inte går förstås inte att säga såhär, det beror ju också på vilken nivå du tänkt rida hästen på och vad den har för kapacitet och problem i övrigt. "Enkla" påståenden typ att bara för att hästen är inåttåad så kommer den att bli halt tyder på okunskap, så enkelt är det inte. En del personer är lyckligt lottade och kan köpa perfekta hästar men för de flesta av oss handlar det om att försöka göra det bästa med den häst man har, utifrån dess och sina egna förutsättningar.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka