Inåttåad

fjert

Trådstartare
Min häst är inåttåad, under veterinärbesiktningen sa de att det inte skall vara något problem för en ridhäst.
Idag hade jag en equi-terapeut här som även är hovslagare som då kikade på hovarna. Han menade på att man ska försöka korrigera och det är mycket jobb.
Men jag läste bl.a här att hästen inte får vara äldre än 6mån om man ska korrigera.
Hästen är precis 5år idag.

Är okunnig om detta så jag vore tacksam för andras erfarenheter av detta :)

Såvitt jag har förstått så bör man inte försöka korrigera sånt på "vuxna" hästar, men här på buke får du ju bara höra vad vi tror. Kontakta typ Svenska Hovslagarföreningen och hör vad de säger. Eller tex Strömsholms hovslagare.
Du kan säkert hitta någon sorts seriös källa också till varför man inte ska det, SLU har säkert något i arkiven.

Hur länge är hästen riden då?
Hur mycket inåttåad är den?
Jag kan tänka mig att en dålig hovslagare(typ hos förra ägaren) kanske kan ha skott hästen så att den SER inåttåad ut, om det bara är lite.

Oavsett så finns det ju generella svar på det mesta, men för att veta hur du ska göra med den där hästen så skulle jag undersöka den hos vettig person. Helst typ klinikhovis. Eller en högt utbildad hovis med bra referenser.
Kolla gärna upp vad den har för utbildning, den ET/hovis som tyckte att den skulle korrigeras.

Om det har någon betydelse eller inte beror mest på varför hästen är inåttåad.
Är det för att hästen har breddat sig mycket i bog och bringa så att hela benet är lite vridet inåt har det mindre eller inte alls betydelse för hållbarheten. Är det för att hästen har en felaktig benställning med vridning någonstans i själva benet så är det betydligt större risk för framtida problem och även att det blir värre med tiden.

Jag tror det hovslagaren pratat om med korrigering inte rör själva benet utan att man kan hjälpa hästen lite med att ta av på sidan av hoven så att den inte slår i eller sliter snett. Inte att man ska försöka göra den rak för det ska som skrivet innan göras när hästen är ung och benen inte vuxit färdigt.

Just! Det slog mig när Masse skrev sådär, vår islandskorsning såg inåttåad ut en period när han var 4-5 år, och då var det just att han börjat bredda sig i bogen. Det blev fint när han var "klar" :) utan korrigeringar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 858
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka