Inåtåad häst barfota, går det???

Nackdelar med "korrekt" järnsko och söm:
*hämmad hovmekanism, dvs. hoven kan inte flexa och pumpa blod i kroppen.
*hämmar tillväxten av horn till hov, vita linjen, strålen och sulan
*försämrar stötdämpningen i hoven -en sko minskar stötdämpningsförmågan med ca 75% -följden blir hårdare slitage på vävnad, leder och senor.
*försämrar hästens förmåga att "känna" underlaget och korrigera steget efter detta.
*sömmen leder in kyla, öppnar upp för bakterier, förstör levande vävnad och vibrerar, vid nedslag mot marken, med svängningar liknande de som vi människor har förbjudit i arbetslivet, för att de förorsakar "vita fingrar" och andra nervskador.
*ökar skaderisken av en spark (jfr. knogjärn) samt ökar slitaget i naturen.

..men det är klart, nackdelarna är ju betydligt större med en ICKE korrekt skodd hov....

Kolla vinklarna på bakbenen också. Jag kan inte ha min pålla oskodd bak heller, inte om jag vill rida ordentligt.

Vi har mycket asfalt där vi bor. Vart jag rider iväg från stallet så är det en km med asfalt och det sliter. Jag har en bra hovslagare som skor hästen utifrån de problem som hennes benställning medför. Han ser till att hoven landar rakt ner och att det inte heller är något problem i överrulningsskedet heller. Förra året när hon gick i sjukhage ett antal månader, då fick hon gå barfota. Då fanns det ingen anledning att ha skor på.

Ska du prova att ha din häst oskodd, så se till att du tar ut hovslagaren var 4:e vecka i början så att det hålls koll på hur hästen sliter. Det är inte kul om man väntar 8 veckor och så är hovarna så snedslitna att det inte finns nåt' att sko i...

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 392
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka