Inackorderingstall som kommunen äger

S

Stopek

Hur många sådana stall finns här och hur drivs de? Finns det någonstans där kommunen byggt inackorderingsstall och kanske en ridbana/ridhus som sedan klubb/brukare sköter om driver i egen regi så att det blir billiga kostnader för de som står där, så att det blir som ett kollektivstall? Precis som kommuner gör med många bollsportsanläggningar.

Har kommuner ordnat med säkra ridvägar från ridanläggningar ut ur tätort.

Berätta om hur ni har det!

Hälsning Maja

Sv: Inackorderingstall som kommunen äger

Hur många sådana stall finns här och hur drivs de? Finns det någonstans där kommunen byggt inackorderingsstall och kanske en ridbana/ridhus som sedan klubb/brukare sköter om driver i egen regi så att det blir billiga kostnader för de som står där, så att det blir som ett kollektivstall? Precis som kommuner gör med många bollsportsanläggningar.

Har kommuner ordnat med säkra ridvägar från ridanläggningar ut ur tätort.

Berätta om hur ni har det!

Hälsning Maja

Här var det då aktivitet, bäst att flytta upp så den syns.

Helsingborgs fältrittklubb har ett privatstall, i samma anläggning som en privat ridskola och ett privat ridgymnasium, som drivs av medlemsstallet. Kommunen byggde anlägningen 1995, mer info finns här www.hfrk.nu gå in under klubben och Equina medlemsstall. Det är dock inte så billigt att stå där, runt 3500:- för helinackordering på vardagar dvs foder, strö, mockning, fodring, in-och utsläpp, på helger sköter man stallet efter ett rullande schema och var och en. släpper in/ut och mockar, vill man släppa ut/in + mocka själv alla dagar kostar det runt 3000:-. Priset beror mycket på att den ideella föreningen har valt att ha anställda som sköter stallet på vardagar. Två ridhus, 20X60 m resp. 25X 80 m finns, sandbana och ridvägar utmärkta av kommunen, det är dock ej så gott om lediga tider i ridhusen under terminerna då ridgymnasium, ridskola, träningar och tävlingar ska nyttja anläggningen förutom de privata. Nu ligger det ej i stan utan i utkanten, så man behöver inga säkra vägar för att lotsas ut ur någon tätort.

Helsingborgs fältrittklubb har ett privatstall, i samma anläggning som en privat ridskola och ett privat ridgymnasium, som drivs av medlemsstallet. Kommunen byggde anlägningen 1995, mer info finns här www.hfrk.nu gå in under klubben och Equina medlemsstall. Det är dock inte så billigt att stå där, runt 3500:- för helinackordering på vardagar dvs foder, strö, mockning, fodring, in-och utsläpp, på helger sköter man stallet efter ett rullande schema och var och en. släpper in/ut och mockar, vill man släppa ut/in + mocka själv alla dagar kostar det runt 3000:-. Priset beror mycket på att den ideella föreningen har valt att ha anställda som sköter stallet på vardagar. Två ridhus, 20X60 m resp. 25X 80 m finns, sandbana och ridvägar utmärkta av kommunen, det är dock ej så gott om lediga tider i ridhusen under terminerna då ridgymnasium, ridskola, träningar och tävlingar ska nyttja anläggningen förutom de privata. Nu ligger det ej i stan utan i utkanten, så man behöver inga säkra vägar för att lotsas ut ur någon tätort.

Tack för svar. Det verkar ju vara ena ohyggliga stallhyror för ett stall som kommunen bekostat. Vem är det nu som tar in vinsten?

Hälsning Maja

fast att ha riktig personal kostar, samt bara själva driften av en så stor anläggning. så det är inte säkert att det går någon vinst alls.

fast att ha riktig personal kostar, samt bara själva driften av en så stor anläggning. så det är inte säkert att det går någon vinst alls.

Ja, det är klart om man har folk anställda som mockar och sköter hästarna.

Någon som vet om något kollektivstall, någon förening som får utnyttja kommunbyggt stall och ev. ridbana eller ridhus? Då bör om kommunen avstår från hyra av lokaler inte bli så dyrt, även om brukarna själva får stå för krattning av paddock, vatten och el och stallskötsel.

Vad det gäller ishall och bollhallar så får ju föreningar utnyttja dem utan kostnad. Kommunen står för både vaktmästare och städ, värme, vatten och el. Så varför inte för ridsporten, varför vågar vi hästfolk inte tänka likadant? Fast oftast så utnyttjar skolan lokalerna med förstås, fast det kan de ju även göra med en ridanläggning. Kommunen kan äga ett par hästar och ha ridprofil på skolor vet jag, att turas om med stalltjänst för elever är väl utmärkt idrott.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Vad det gäller ishall och bollhallar så får ju föreningar utnyttja dem utan kostnad. Kommunen står för både vaktmästare och städ, värme, vatten och el. Så varför inte för ridsporten, varför vågar vi hästfolk inte tänka likadant? Fast oftast så utnyttjar skolan lokalerna med förstås, fast det kan de ju även göra med en ridanläggning. Kommunen kan äga ett par hästar och ha ridprofil på skolor vet jag, att turas om med stalltjänst för elever är väl utmärkt idrott.

Hälsning Maja

Hallå!
Tänkte bara inflika att i de allra flesta kommuner inte är gratis att spela fotboll och hockey m.m.
Föreningar som utnyttjar ishallar och bollhallar får betala pengar för att spela där, men det är riktigt att kommunen som står för driftskostnaderna och äger lokalerna.

Jag har aldrig hört talas om någon kommun som hyr ut hästanläggningar, men det kanske finns?

Däremot kan man söka bidrag av kommunen för att finansiera tex tillbyggen av ridhus m.m.

Tack för svar. Det verkar ju vara ena ohyggliga stallhyror för ett stall som kommunen bekostat. Vem är det nu som tar in vinsten?

Hälsning Maja

Det blir ingen vinst, tvärtom. Dels kostar personalen, ca 1000:-/ mån för helackordering räknar man med där, men även el, vatten, underhåll mm kostar även om det till viss del är subventionerat av kommunen.

Om kommunen ska subventionera någon aktivitet så krävs det att allmänheten har tillgång till densamma. Sen när gynnar det kommuninvånarna att det finns folk som har privata hästar?

Om kommunen ska subventionera någon aktivitet så krävs det att allmänheten har tillgång till densamma. Sen när gynnar det kommuninvånarna att det finns folk som har privata hästar?
Jag håller i princip med dig. Men samma sak gäller alla idrotter. Varför skall kommunen sponsra vuxna människors hobbyer?

jag stod tidigare i ett litet stall med 7 hästar som ägdes av kommunen. Vi hade fina hagar och utebana. Allt fick vi rusta upp själva i princip förutom vatten och el. Det betalade vi 365kr för i månaden. Jättebilligt då detta stall är i stockholmsområdet och 20 min till ridanläggning. men fullkollektivt vilket inte gick med jobb.

Det är här fallet är det en ideell förening, dvs klubben, i vilken det har bildats ett medlemsstall. Den ideella föreningen är öppen för alla.
Hur som helst så blir det subventionerat av kommunen i och med att det under samma tak finns ridskola och ridgymnasium, dessa är dock i privata regier båda två. Det blir mycket att förklara exakt hur kontrakten är skrivna, men alla elever och hästägare måste vara medlemmar i klubben. Klubben får sedan vissa subventioner av kommunen som delas mellan de tre aktörerna dvs "privata" klubbmedlemmar, ridskolan och ridgymnasiet. En av subventionerna är att man har förhandlat ett mycket lågt elpris, en annan är att kommunen har en anställd vaktmästare som de tre delar på mm

Som ett annat exempel på vad vår kommun subventionerar är att de betalar en viss del av elen på stadens stora fotbollsarena, jag har hört att det kostar tiotusentals kronor att ha spotlightsen tända på matcherna. Alla kommunens invånare spelar inte fotboll, och vill man titta på en fotbollmatch kostar det pengar, så det är samma sak inom den sporten.

Det stall jag har min häst uppstallad i ägs av hallsbergs kommun. vet inte riktigt vad de som har hyr har för avtal med kommunen men kommunen öger iaf byggnad och marksom vi får bruka. Vi har ridbana som vi gjort själva och nu byggs ett ridhus i Ryttarföreningens regi.

Byggnaden är en gammal ladugård och all inredning i stallet har vi gjort själva. (tack vare händiga föräldrar, vänner osv) Men det är ett kollektivstall. De som hyr det har huvudansvaret men vi hjälps alla åt med allt som ska göra. Så stallhyran är relativt låg. Vad man skulle få betala för ett nyrenoverat stall med ridbana, ridhus och fina ridvägar i stan vet jag iofs inte men vi har iaf väldigt låg hyra.

Jag håller i princip med dig. Men samma sak gäller alla idrotter. Varför skall kommunen sponsra vuxna människors hobbyer?

Så folk tror att det är till självkostnadspris som man badar på det kommunala badet eller åker skridskor i ishallen.

Hälsning Maja

Skatteintäkter från de kommuninvånare som därmed väljer att bosätta sig i kommunen och från de företag som kan etablera sig med hästföretagande i kommunen. Allt från bönder till ridsportbutiker. Märkligt att två män på raken är de som inte kan se längre är fotbollen sparkas.

Hälsning Maja

Det stall jag har min häst uppstallad i ägs av hallsbergs kommun. vet inte riktigt vad de som har hyr har för avtal med kommunen men kommunen öger iaf byggnad och marksom vi får bruka. Vi har ridbana som vi gjort själva och nu byggs ett ridhus i Ryttarföreningens regi.

Byggnaden är en gammal ladugård och all inredning i stallet har vi gjort själva. (tack vare händiga föräldrar, vänner osv) Men det är ett kollektivstall. De som hyr det har huvudansvaret men vi hjälps alla åt med allt som ska göra. Så stallhyran är relativt låg. Vad man skulle få betala för ett nyrenoverat stall med ridbana, ridhus och fina ridvägar i stan vet jag iofs inte men vi har iaf väldigt låg hyra.

Vi är i samma kommun. :D Här satsas en del på ridsport i tre orter i kommunen, men inget i själva centralorten. Det är dock bara Hallsbergs ridklubb som kommunen aktivt går in och renoverar och dylikt, som ju ej ligger i centralorten. Måste ta reda på mer om ditt samhälle. I mitt samhälle får min ridklubb utnyttja mark gratis som är kommunens och ha ridbana på, tillsammans med en arbetsbod.

Hälsning Maja

Ja vi hyr av kommunen, och betalar ca en 1000-lapp i månaden, mat, strö etc köper vi själva. El, varmbonat förråd, kallt och varmt vatten ingår i hyran. Vi har vinter och sommarhage som också ingår, 4 mil anlagd ridväg i varierande terräng. Allt arbete sköter vi själva.

Jaha, vart håller du till? :D

Den enda ridklubb jag vet som de satsar på är väl just HRK. Det bidrag vi fick till vårat ridhus hade vi lika gärna kunnat vara utan, var bara en piss i sjön.. :crazy:

Vi fick vatten indraget i våran byggnad förra året och sa till dem på kommunen att "vi ordnar ALLT (tex grävning osv.) själva, bara ni står för själva inkopplingen". Men de skickade ut grävmaskiner och hela köret och vill nu höja hyran pga kostnaden för indragning av vatten. :smirk: Vi har ju liksom tillgång till grävmaskin och hade lätt fixat allt själva om vi sluppit hyreshöjningen..

Det stalleet jag har medis hästen i är kommunägd , Vi som står i det får sköta om stallet , fast vi har ingen riktigt paddock den lutar , och taket är alldeles för lågt ,Hö som ligger och trycker på taket , vi skulle bli utdömda direkt , men vi får ha kvar det eftersom det är antikt och gammal . Stämmningen är la inte heller jättebra mycket tjafs , skulle vara mycket bättre om det var en person som ägde det och hade regler , då skulle nog tjafset försvinna , Ärligt talat mår jag själv dåligt av att gå till stallet :(

Jaha, vart håller du till? :D

Den enda ridklubb jag vet som de satsar på är väl just HRK. Det bidrag vi fick till vårat ridhus hade vi lika gärna kunnat vara utan, var bara en piss i sjön.. :crazy:

Vi fick vatten indraget i våran byggnad förra året och sa till dem på kommunen att "vi ordnar ALLT (tex grävning osv.) själva, bara ni står för själva inkopplingen". Men de skickade ut grävmaskiner och hela köret och vill nu höja hyran pga kostnaden för indragning av vatten. :smirk: Vi har ju liksom tillgång till grävmaskin och hade lätt fixat allt själva om vi sluppit hyreshöjningen..

Jag finns i Vretstorp och du i Pålsboda. Så ni betalar hyra till kommunen? Har du lust att PM a och berätta om det hela?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 623
Senast: MiaMaria
·
Ekonomi & Juridik Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.) Betalningen sköts inte...
Svar
11
· Visningar
4 138
Senast: Anna_
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 532
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar