Inackorderingar, eller inte...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag och sambon letar ju gård, och planen har varit att ha några inackorderingar också. Hittills har det funnits två alternativ
-Ett stort stall med 16-20 boxar och ridhus, men det dröjer några år extra innan vi har råd med det... Då hade jag isf tänkt ha fullservice så att jag kan leva på det
-Ett stall med max 8 boxar (för jag vill ha lite sällskap i stallet) och det blir ju billigare och mindre jobb

MEN.. Efter att läst i tråd efter tråd hur trötta stallägare är på sina inackorderingar så börjar jag undra om det verkligen är så lätt att hitta bra inackorderingar. Och om jag verkligen vill ha det....
Det skulle kännas tråkigt att vara själv i stallet och inte ha någon annan att prata med/rida ut med osv.
Och när jag läser hur vissa inackorderingar resonerar så börjar man ju undra... Rätt många här verkar ju tro att man som stallägare ska betala för att ha inackorderingar. Och då är ju frågan hur lätt det är att hitta 16-20 bra inackorderingar som dessutom vill betala vad det skulle kosta att driva gården och få lite över. Det jag har räknat på är minst 3000:- per häst men jag är än så länge inte helt inne på alla skatter/avgifter/avdrag som gäller så den siffran kan ju ändras rätt mycket när jag väl hittar den informationen jag behöver... (om någon vet sånt så får ni jättegärna ge mig en lektion i hur det funkar)

Och om man då ska ha ett mindre stall... Då är det ju ÄNNU viktigare att hitta bra inackorderingar, men även om det blir billigare så blir det ju inte hur billigt som helst. Och då måste man dessutom bygga ridhus iaf, eller ha en gård nära en annan gård med ridhus som man får använda, och då kostar ju gården mer iom läget.

Skulle vi skita i inackorderingar helt och bara ha kanske 3 boxar så sjunker ju prislappen för ett stall väsentligt.
Och det känns ju dumt att köpa ett stall med 6-8 boxar, eller bygga ett stall vilket ju kostar en hel del, och sen märker man i efterhand att man faktiskt inte vill ha några inackorderingar alls...

Så snälla ni stallägare, berätta gärna hur ni resonerar.

Sv: Inackorderingar, eller inte...

Jag har valt att inte ha inackorderingar...

Men, man kan ju alltid välja att ha det på sitt eget sätt. Skulle jag driiva ett inackorderingsstall skulle det vara på mina villkor. Jag skulle förmodligen sköta ALLT och hyresgästerna skulle bli informerade om hur saker och ting sköts innan de ev skriver på något kontrakt. Tex träckprov, avmaskningar, foder osv... sköts av mig.

Och så får man ta betalt därefter.

Tänk på att den där extrakostnaden för att köpa en jätteanläggning också bör räknas med då du sätter stallhyran, åtminstone till viss del. Eller om du ska bygga ut eller bygga ridhus osv för att serva inackorderingar.

Vi hade funderingar på att göra plats för en del inackorderingar på vår gård, men vi har tänkt om nu när vi har bott in oss och räknat lite mera på det. Vi skulle vara tvungna att investera en hel del pengar på att ställa iordning fler boxar, som vi aldrig skulle kunna få igen - det är knappt så att man går runt ens på foder och drift av befintlig byggnad med de marknadshyror som råder här och någon lön för jobbet man lägger ner blir det inte. Dessutom är det värt en hel del att få ha en EGEN gård utan en massa främmande människor som dyker upp varje dag och känner sig hemma.

Vill man gärna ha sällskap så kan man ju skaffa medryttare till ena hästen, rida ut med grannar, åka iväg på träningar osv.

Ridhus är väl ändå inget måste?

Är själv inackorderad, är en jättebra inackordering. Har tom haft "kö" för att ha mig som inackorderad :o Flyttar till mitt nya stall 1:a december och ser fram emot det, hoppas att nya stallägaren gör det också. Tycker absolut att du borde kunna tänka dig att ta emot inackorderingar. Det finns pärlor!

Jag tror att du har ett bra utgångsläge eftersom du själv har varit inhyrd, du kan alltså sätta dig in i den sitsen och se vad som är värt att betala för och hur mkt.

Erbjuder du ett bra stall med ett bra kontrakt så tror jag att det kan bli bra. Sen kan man inte räkna med att alltid dra jämt med alla och tycka likadant i alla frågor. Men du får se till att ha uppsägningstid och isf säga upp de som du evt inte trivs med.

Jag skulle nog ha så mkt service som möjligt med i hyran efterosm det så alltid blir gjort och på rätt sätt, ska man ha rullande schema så kan man ju räkna med att nån inte kan osv osv. Alla har samma förutsättningar helt enkelt.

Jag tror allt handlar om att ha tydliga regler som alla inackorderingar får ta del av innan de skriver på kontraktet.
Därefter gäller dessa regler för alla.

Jag har varit inackorderad i alla år. Visst är man inte alltid överens med stallägaren, men det får man liksom finna sig i och bara bita ihop - det är ju inte mitt stall.
Det svåraste är när man inte vet vad som gäller och det blir kiv pga det. Värst är det alltid när stallägaren inte är "chef" i stallet, kanske inte ens har någon egen häst i stallet.

Inackorderingar kan absolut funka, men det är styrning med järnhand som gäller ända från början (dock inte orättvisa regler!). Då tror jag det blir enkelt och trivseln kommer att infinna sig snabbt!

Tänk på att den där extrakostnaden för att köpa en jätteanläggning också bör räknas med då du sätter stallhyran, åtminstone till viss del. Eller om du ska bygga ut eller bygga ridhus osv för att serva inackorderingar.

Vi hade funderingar på att göra plats för en del inackorderingar på vår gård, men vi har tänkt om nu när vi har bott in oss och räknat lite mera på det. Vi skulle vara tvungna att investera en hel del pengar på att ställa iordning fler boxar, som vi aldrig skulle kunna få igen - det är knappt så att man går runt ens på foder och drift av befintlig byggnad med de marknadshyror som råder här och någon lön för jobbet man lägger ner blir det inte. Dessutom är det värt en hel del att få ha en EGEN gård utan en massa främmande människor som dyker upp varje dag och känner sig hemma.

Vill man gärna ha sällskap så kan man ju skaffa medryttare till ena hästen, rida ut med grannar, åka iväg på träningar osv.

Ja, jag tänkte det att om man har ett stort stall måste jag ju räkna in kostnaden för räntan på det så att jag faktiskt går med vinst och får betalt för mitt arbete på gården.

Medryttare är inget som har funkat förut för mig, iaf inte för min häst. Och grannar... Nja, man kan inte räkna med att man har trevliga grannar ;) Min tränare bor i Ulricehamn, så jag och några från Gbg träffas hos henne. Jag vill ju ha någon i samma stall isf för det är ju alltid lite trevligare, om det är rätt person förstås.

Det med att man har en massa främmande människor på sin gård varje dag har jag också tänkt på. När jag stått i andra stall har jag ibland förvånats över hur vissa beter sig på någon annans gård.

Ridhus är inget måste, men jag vill ha ridhus ;)
Ska jag ha ett stort stall så vill jag definitivt ha ridhus (inte direkt såklart, blir för dyrt, men i framtiden) men jag kan även tänka mig bygga ett ridhus om man har 6 inackorderingar, men frågan är om det går runt då utan en rejäl hyreshöjning (troligen inte, men det beror ju på hur mycket lån man måste ta)

Jag tror att du har ett bra utgångsläge eftersom du själv har varit inhyrd, du kan alltså sätta dig in i den sitsen och se vad som är värt att betala för och hur mkt.

Erbjuder du ett bra stall med ett bra kontrakt så tror jag att det kan bli bra. Sen kan man inte räkna med att alltid dra jämt med alla och tycka likadant i alla frågor. Men du får se till att ha uppsägningstid och isf säga upp de som du evt inte trivs med.

Jag skulle nog ha så mkt service som möjligt med i hyran efterosm det så alltid blir gjort och på rätt sätt, ska man ha rullande schema så kan man ju räkna med att nån inte kan osv osv. Alla har samma förutsättningar helt enkelt.

Ja, det som är mina krav på ett stall är:
Högt i tak med bra luft, stora hagar, stort bete, spolspilta med varmvatten, rymlig stallgång, uppvärmd sadelkammare, stora och bra förvaringsskåp, automatiska fodergivare för lunchfodring (ifall jag kanske jobbar deltid eller vad jag nu gör) så ska jag helt enkelt ha det, oavsett om jag har inackorderingar eller ej.

Dock skulle jag vilja ha rullande schema på helger... man måste ju få ha ett liv också...

Men så är det ju det här med priset. Det finns många stall i Halmstad (med tävlingsfolk) som har 3-4000 i hyra och då ingår inte ens allt, och definitivt inte fullservice utan det är utsläpp och vissa fodringar som ingår. Detta är dock nya fräscha stall. Då borde det väl vara rimligt att lägga sig i den prisklassen också, för om jag ska erbjuda bra service måste jag få betalt för det också, iom att det tar sån tid med alla stallsysslor...

Ja, ett bra kontrakt måste man ju definitivt ha. Har själv varit med om stallägare som ändrar rutiner som dom vill, faktiskt även om det står i kontraktet.
Jag är väl mer rädd för om det är svårt att hitta inackorderingar för den prisklassen ett stort stall skulle kosta att driva, och hur det är med stämningen i ett stort stall.

Som stallägare har man inget liv, iaf om man inte har inackorderingar :)

Jag har aldrig haft någon inackorderad förän nu när jag har det lite tillfälligt sådär. Det jag dock har gjort klart är allt som jag gör och allt jag förväntar mig att den in.ack gör. Och vad jag vill ha betalt. Då tror jag det funkar bäst, och det har det gjort hittills.

Jag sköter ut- och insläpp och utfodring i samband med dessa. Täcke av och på oxå. Fodrar inte under dagen då mina egna hästar har grindöppnare och jag inte vill lova att göra det då jag inte vet om jag är på plats mitt på dan. Den hästen får dock mkt hö på morgonen så att det räcker tills ägaren kommer ut själv (den går i egen hage). Hade jag velat hyra ut boxar så hade jag ordnat en till grinöppnare men detta var på förfrågan och under kort tid.

Om du har många in.ack så tror jag inte att det är svårt att få till rullande schema på helger, är man många så blir det ju få pass per hästägare. Och då knotar man inte på priset även om det är högt. Även om folk betalar så är det ju inte så roligt att lyssna på gnäll om att det är dyrt.

Vi har också valt att inte ha inackorderade i stallet.Det är alldeles för jobbigt........

Det blir lätt spring till huset för vi är ju alltid hemma.....och det blir spring i stallet på konstiga tider......tjafs om hagar/boxar/utrymme/rutiner....

Alltså det är nog lättare att driva stall om det är det man tänkt göra och hålla ett ordentligt avstånd till folk........alltså inte försöka ha dem som kompisar/sällskap det är alldesles för svårt.

Jämför med att bli chef på jobbet......har du väl blivit chef kan du inte på samma sätt vara kompis med forna arbetskamrater.(I alla fall inte på jobbet)Då måste man kunna ta obehagliga beslut även om en del skriker högt......

Jag skulle INTE vilja köpa mig till ett ekonomiskt beroende av inackorderingar.........då är det bättre att börja i mindre skala och sen se om man vill utöka (och då satsa på en större gård)

Vi har en box över och jag har länge hattat hit och dit med frågan hyra ut eller ej. Men så bestämde jag mig till slut och satte in en annons.
Medvetet tog jag i rejält vad gäller månadskostnaden, men tror också att om någon svarar är det en person som vet vad det kostar att hålla häst :cool:

Immer

Det gjorde jag oxå, tog i med priset alltså. Det ska ju inte vara gratis + att det för mig inte var tänkt att ha någon så då vill jag ju ha betalt oxå. Annat hade det varit om jag absolut behövt sällskap (jag hade bara haft en egen häst ex, då hade jag nog tagit betalt självkostnadspris eftersom jag då varit beroende av in.ack på ett annat sätt).

Hittills funkar det mkt bra med in.ack så kanske den får stanna längre än månaden som är överenskommet. Roligt med mer ridsällskap. Är inte annars beroende av det då jag har kompis med stall 1km bort och vi ofta rider ut ihop.

Jag tror att det är väldigt bra att köpa en gård som man har råd med , UTAN att vara ekonomiskt beroende av att ha inackorderingar.Det är väldigt speciellt att ha inackorderingar. Huruvida man trivs med det eller inte är svårt att veta innan man har provat. Det är nog bra om man redan innan har erfarenhet av ledarskap, i jobbet t.ex
Jag tror dessutom att det är svårt att få ngn bra ekonomi i det.
Det är mycket , mycket dyrare med slitage och underhåll än vad jag hade kunnat tänka mig.

Problemet är ju också att man köper ju inte gård så många ggr i livet precis ;) Så jag vill ha bestämt mig innan vad jag ska välja. Det är ju en himla skillnad att leta efter en gård med plats för max 4 hästar och att leta efter en gård med plats för 20 hästar....

Kommer antagligen ta emot inakorderingar framöver men på helt andra promisser...
Stallet har tre boxar, två av dem kommer hyras ut, den tredje kommer jag använda vid behov.
Räknar med att ta ca 500kr per box och då ingår ingenting förutom en hage.
Stallet ligger centralt och har 20minuters skrittväg till ridskola.
Enda anledningen till att vi hyr ut är att hålla markerna öppna och få in nån tusenlapp extra i månaden!;)

Så funderade jag också innan vi köpte gård. Idag är jag innerligt tacksam att det inte blev stor gård med 20-30 boxar...
Då hade vi nog fått sälja och flytta till mindre. För jag hade inte stått ut.

Om jag vore som dig så hade jag inriktat mig på att leta hästgård som täcker dina behov av boxar och skippat tanken på ett storstall.

Varför? Det är MKT svårt att hitta inhyrda som det funkar friktionsfritt med. Det är MKT svårt att få någon lönsamhet i inackorderingsverksamhet såvida du inte har egen produktion av både strö och foder. Slitaget på stall och marker är också stort, redan vid ett mindre antal hästar. Det är MKT arbete och du hinner dåligt med dina egna hästar:(

Personligen så känner jag att det påverkar humöret och glädjen med att vara i stallet när man har någon inhyrd som man inte är nöjd med och vice versa. Man blir besviken över slarv och trött på sig själv för att man måste tjata på folk. Förundras över människors fräckhet och förmåga att utnyttja. Jag ska dra ner på antalet inhyrda i mitt stall ( litet stall, 6 boxar ) och istället möjligen söka medryttare/medhjälpare för att kunna ha trevligt sällskap i stallet.

Om du satsar på att ha inhyrda så var MKT noga med urvalet, banga inte för att verkligen fråga ut/informera - du tappar en del intresserade men de som är kvar i a f är som regel betydligt lämpligare hyresgäster.
Om det trots allt inte funkar, säg upp folk INNAN det blir för mycket osämja annars kan du räkna med skitprat från folk som flyttat ut... ( fick nyligen höra att i vårt stall så får minsann de inhyrdas hästar för lite mat! Ändå har vi bara kallhyra så jag får inte ihop det riktigt:confused: Det är hästägarna själva som mäter upp och bestämmer foderstaten. Man kan inte skydda sig från ryktesspridning och det är väldigt tråkigt att höra lögner till höger och vänster:( Ofta kommer ryktesspridning från folk som fått lämna stallet p g a slarv, obetalda hyror eller misskötsel av den egna hästen )

Ska du ha stordrift - dela av så att du har ditt eget i ett stall och inhyrda i ett separat. Driv det helt professionellt och på heltid - räkna då med höga krav, dvs; bra ridbanor, ridhus, full service etc etc.

Inackorderingar som betalar mer ställer ofta högre krav också.
Räkna inte med förståelse från folk som betalar dyra pengar.

Jag har svårt att se att det går runt på 16-20 hästar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar