Inackordering Skillnader

lisa412

Trådstartare
Vad är det för skillnad på inackordering och helinackordering? Jag förstår att det kan vara olika från stall till stall men lite allmänt, hur brukar det se ut?
 
Jag står i ett stall där det finns helinackordering och vanlig inackordering. De inackorderade sköter sina hästar själva, förutom att de inte behöver släppa ut eller ge lunch. Det gör personalen. Sedan får de ha jourpass på helgerna.

Vi som har helinackordering, där ingår i princip allt. Det vi får göra är att ta in våra hästar själva om vi inte vill att personalen ska ta in dom när de slutar vid 14:00.
Det ingår 9kg hö eller 12kg ensilage, 1st 25kg spånbal i veckan. Personal som släpper ut och fodrar 3st grovfodermål och packar de tre målens höpåsar, de vill helst undvika att ge kraftfoder då det är många hästar på anläggningen. Jag ger min häst sin kraft själv, för då ser jag om hon äter upp osv. Samtidigt brukar jag även ge ett mellanmål, då jag tycker det är lite lång tid mellan de 3 mål som ingår. Första målet är mellan 6-7 (fås inne), andra målet 12-13 (ute) och sista målet ca 21 (inne).
Det ingår även 2 fulla vattenkannor med vatten till hagen om dagen.
Röda dagar när personalen är ledig får även vi gå in och ta något jourpass, jourpassen kan vara att ta in hästarna (ridskolehästarna) och fodra.

Det skiljer 1700kr hos oss mellan att ha inackordering eller helinackorderad.

Tror jag fick med allt, kan ha glömt något.
 
Vad är det för skillnad på inackordering och helinackordering? Jag förstår att det kan vara olika från stall till stall men lite allmänt, hur brukar det se ut?

Att vara inackorderad innebär i min värld att man står i annans stall, man köper en tjänst. Vad som ingår i tjänsten varierar.

Helinackordering innebär för mig en av flera varianter på inackordering.

Som att inackorderad är samma som en bil, medan helinackordering anger att det är en Saab.
 
Jag tror att de flesta brukar prata om helinackordering och hel- eller delkollektiv.

I helinackordering förväntar jag mig att allt ska ingå - mocking, insläpp, utsläpp, strö, foder och daglig tillsyn. Det fick jag när jag hade min häst helinackorderad i somras så att jag kunde åka på semester. Motion brukar vara tilläggstjänst som kostar extra.

Motsatsen är helkollektiv där man är med och gör alla sysslor - man köper foder och strö själv eller beställer tillsammans med de andra, man turas om med insläpp och utsläpp, man mockar och gör i ordning själv.

Jag har oftast haft min häst på delkollektiv. Där jag står nu har vi en stallvärd som morgonfodrar och släpper ut på vardagarna samt sköter löpande underhåll, men vi hästägare delar på de övriga stallpassen. Mocka, göra i ordning och rida gör man själv. Grovfodret ingår och beställs gemensamt, strö får man köpa själv.
 
För mig och här på gården är helinackordering det samma som att hästen sköts helt och hållet av personalen på gården. Ägaren behöver inte åka dit för att hästen ska få den skötsel den behöver.
 
Jag ser också helinackordering som att allt ingår, foder, strö, mockning, ut- och insläpp, ev täckesbyten och visitering, d v s jag som ägare behöver inte åka till stallet varje dag.
 
Vad är det för skillnad på inackordering och helinackordering? Jag förstår att det kan vara olika från stall till stall men lite allmänt, hur brukar det se ut?

Jag visste inte att det fanns olika varianter på helinackordering? Här betyder det att allting kring hästen sköts av stallägaren. Foder/mockning/hage/täckesbyten... i vissa stall kan du köpa till ex tid i skrittmaskin, eller hjälp med att boka/ta emot hovslagare. Som ägare behöver du bara åka ut för att rida, och kan i princip lämna hästen helt i perioder så länge du betalar stallhyran.

Inackorderad betyder att bara viss service ingår. Vanligen morgonfodring och utsläpp, men exakt vilken service är lite olika beroende på stall.

Typ helpension eller halvpension på hotell. :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 418
Senast: Blyger
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 209
Senast: Otherside
·
Hundträning undrar lite då han har börjat tuffa till sig. Inte mot de lite starkare hundarna vi känner, där lägger han sig platt, men mot den...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: hastflicka
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp