Inackordering med räknade foderstater?

B

BeastieBabe

Skulle ni vilja hyra in er på ett stall där grovfoder, kraftfoder, mineraler och b-vit ingår samt foderstatsuträkning för var och en häst?
Övrigt som ingår: 4 fodringar, strö, foder(hö & havre enbart), täckning och in & utsläpp..

vad skulle ni betala för enbart det övriga?

Vad skulle ni betala för foderstatsuträkningen och det övriga?

Vad skulle ni betala för mockning och det övriga?

Vad skulle ni betala för foderstatsuträkningen, mockning och det övriga?

OBS OBS OBS! Detta är INTE en annons! jag har inte ens en egen häst så gård och stallplatsuthyrning är inget jag håller på med.. så inte moderatorerna tror att dte är en annons.. det är bara en förfrågan om vad folk skulle vilja betala för tjänsterna..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackordering med räknade foderstater?

Är jättedålig på vad det är värt i ditt område men säkert ganska mkt då det är söderut.

Förutom service kollar jag på i vilket skick stallet är samt vilka träningsmöjligheter som finns, ridbana?Ridhus?
Hur mkt jourer?

Har betalt 2000 i ett stall med ridhus, ridbana, samt utfodringar, ut/insläpp, täckning, hö+ strö.
Dock hade man en kvällsjour i veckan samt 2 helgdagar/månad.
Dessutom ingick inte mockning.

BeastieBabe skrev:
Skulle ni vilja hyra in er på ett stall där grovfoder, kraftfoder, mineraler och b-vit ingår samt foderstatsuträkning för var och en häst?
NEJ :cool:

Nej, jag skulle inte vilja hyra in mig i ett stall där grovfoder, kraftfoder, mineraler och b-vitamin ingår...

Får man välja sort på kraftfodret själv? Får man betala olika beroende på vilken mängd man ger? Mineralsort, är det valfritt? Om man inte vill ge mineraler, får man betala mindre då? B-vitamin vill jag inte ge mina hästar, alls. Varför b-vitamin? Vem räknar foderstaten? (Eftersom jag räknar mina själv kanske det blir lite diskutioner om vad som är rätt och fel... Som vanligt med hästmänniskor.. :D )
Nåågra frågor som kom upp.... :angel:

4 fodringar är ju super så man kan komma när man vill. Kan man få mockning om man inte "kan" komma en dag vore ju det jättebra. Något annat skulle jag inte vara intresserad av. En kompis fick 300:- i månaden när hon mockade åt en dam (1 häst) som inte kunde själv pga hennes kropp. Mindre vore nog för lite..

Vad jag skulle betala beror på fler grejer än vad som ingår.. Hur hagarna ser ut! (Storlek, stängsel mm) Finns det ridbana, ridhus, bra ridvägar, WC, sadelkammare mm? Vilka tider det är in och utsläpp... Hur långt från där jag bor det är...

Kan hålla på hela dagen.. ;)

haha jo, självklart är det alltid mycket frågor..

det jag tänkte var att höet skulle ingå, och att man räknar foderstat efter hästägarens önskemål, vill han/hon ha spannmål, krafft, mustang, fibergi eller hippo så bör det gå att ordnas om det fungerar i foderstaten dvs..

och mineraler.. ja är höet mineralfattigt och behovet inte täcks av kraftfodret och ägaren verkligen INTE vill ha mineraler till hästen så är det juh hästägarens eget fel om hästen skulle bli dålig pga mineralbrist..

b-vit för hudens skull, överskottet kissas juh ut och behövs det tas det upp av kroppen.. varför skulle man inte vilja ge b-vit?

Jag utgår från att den som skall göra foderstaterna har en kvalificerad utbildning o inte bara lärt sig att använda ett foderstatsprogram eller kan räkna tillräckligt bra för att följa tabellerna.
PL

Höet skulle jag ta förutsatt att det är bra hö, jag har betalat för dåligt hö samtidigt som jag köpt eget eftersom jag stod hos en snålGöran som inte ville dra av hyran även fast jag vägrade utfodra med mögelensilage :mad:
Övrigt foder köper jag helst själv eller delar med någon som använder samma, jag fodrar inte med havre, korn eller något annat som gemene man verkar använda.
Att strö ingår är väl bra, och fodringarna, jag skulle även fodrat själv ett par ggr då jag använder mej av fri tillgång men det går ju inte i alla stall.
Foderstatsuträkningen gör jag själv, jag litar inte på andra och kör jag fast själv så finns det hjälp av få (på buke bla :D ).

Jag skulle betala kallhyra, hö, strö, mockning, in och utsläpp (förutsatt att det är på de tider jag vill, inte utegång mellan 11:00 och 15:00 exempelvis) utan minst 12 h. Och täckning.
Och vad jag skulle betala för det beror på Läget (vart ligger det i förhållande till bussar, samhället man bor i, är det bra vägar dit). Läget (är det bra ridvägar, ridhus? Paddock?) och Övrigt i stallet (trevliga hästkompisar, bra hagar etc.).
Men mellan 800 och 1200 för detta.

I dag betalar jag 400 kr i månaden. Då ingår ut och insläpp förutom varannan helg. Givetvis täckas hästen om det är kallt. All fodring om jag ställ iordning fodret givetvis. Förutom varannan helg då.

foderstatsuträckningen vill jag sköta själv. Hö får gärna ingå. Även havre kan få ingå. Resten vill jag köpa själv i foderväg. För höet och havren skulle jag kunna tänka mig att betala kanske max 400 kr extra för i månaden. Strö skulle gärna oxå få ingå mot att man givetvis får använda så mycket man vill. Kanske 200 kr extra för det.

Mockningen sköter jag själv.

Anledningen till att jag vill sköta mockningen själv tex och dessutom vill kunna ta så mycket strö jag vill om det ingår är för att stallägaren alltid lämnar kisset i boxen och hävdar att det är någon variant av bädd. Ströet är alldeles brunt och ser skitäckligt ut. Dessutom är de otroligt snåla med ströet. Tycker inte att pålle bara ska ha halva boxen ströad. Dom sopar nämligen en ½ meter bred gång runt 3 av fyra väggar i boxen.

vem har sagt att det är exakt samma stallägare som mockar dåligt och inte kan räkna foderstater?

givetvis en person som kan vad dom håller på med, inte bara nån som räknar på t.ex enbart SMBRP och MJ.. utan som kan det och vet vad sokm behövs läggas till eller tas bort vid ex dräktighet, digivning, unghästar, äldre hästar, svårfödda och lättfödda hästar..

jag vet dom som betalar hundratals kronor för att få en foderstat uträknad av en som kan men som inte följer upp foderstaten och hästen.. men det verkar inte som att någon skulle vilja betala lite extra för det varje månad om hästens häls aoch träning ändras efter en tid..

läs inlägg 5 i tråden..

ingen har sagt något om dålig foderkvalitet eller att man inte skulle få ge mycket hö.. men skulle du vilja ge 15 kg av ett hö med höga näringsvärden? och se till att hästen genom enbart höet får i sig ca 120 mj?

hur kan du lita på folk på Buke om du inte litar på andra? skulle du lita mer på ett råd från en person på internet vars häst du aldrig sett än stallägaren med 4 hästar i varierande åldrar och lättföddhet i fint hull allihopa?

Sant men jag har dålig erfarenhet av just den biten så jag vill gärna göra det själv så jag vet att det blir ordentligt gjort.

Dessutom kan man ställa sig frågan: Vad ska man ha häst till om man betalar andra för att göra allt utom att rida??? TYcker runt omet är lika viktigt och jag anser att jag ska mock åt min häst om jag inte är sjuk/skadad så jag inte klarar det.

Dessutom tycker jag att det är löjligt att kanske betala 3-400 kr extra i månaden för att få något gjort som jag gör åt mig själv gratis när jag ändå är ute hos hästen.

Senast ändrad:

Jag tycker hur som helst inte att det är ngn särskilt bra ide att foderstat och foder skall ingå i hyran, kombinationen kan lätt bli fel. Bättre att ha foderstaterna som en extra tjänst för dem som vill ha dem o låta resten göra sina foderstater själv el köpa tjänsten där de vill.
PL

ja det beror juh helt på hur man är som individ, är man tävlingsinriktad och vill tävla och klättra på karriärstegen så kanske man känner "guuud va skönt att nån annan oroar sig för foder och mockar så att jag kan koncentrera mig på att lägga upp träningar och träna ordentligt"

hur många hästägare tror du inte har skötare som mockar, borstar hästen och går ut och betar den innan betessläpp? :smirk: MÅNGA..

själva grunden är juh det att det inte bara finns bukemänniskor i ett stall ;) 1 av 10 kanske kan lite om foder, resterande har inte häst för att veta va den ska ha för foder..

I det två ridskolestall jag känner till så bryr sig en del inte om vad höet har för näringsinnehåll, 8 kg hö och 3 kg havre funkar fint.. och en del skickar in höanalysen för uträkning, och sänker kraftfodret till hälften när hästen bara skrittas.. även fast kraftfodret kanske är det som ger hästen protein.. jao.. du förstår, alla tar inte hjälp av folk på buke och alla är inte kunniga om foder, inte ens lite kunniga.. ;)

Jag är helt medveten om att det finns massvis av människor både på buke o IRL som inte vet ett smack om foder, men jag gillar ändå inte tanken att den tjänsten skall var knuten till stallplatsen. Dessutom finns det en massa foderrådgivare, självutnämnda eller ej, som inte heller kan ngt.
PL

Nej.

Skulle jag hyra in min häst vill jag ta ansvar för foderstaten själv.

Ville du inte ha svar på din fråga? Du käbblar ju bara emot när folk svarar var de står :confused:

så om DU skulle räkna foderstaterna skulle du ändå inte råda någon till att använda dina uträkningar till någon häst eftersom att ingen är bättre än nån annan eftersom att ingen kan så mycket som en själv?

klurigt där ;)

jao, känns inte som att jag får ett rättvist svar just nu då endast folk som kan räkna själv svarar och säger "nej fyfan, aldrig att nån annan skulle räkna åt min häst!"

rätt?

Men vad väntar du dig?

Du ställer en fråga och får svar. Tämligen samstämmiga ;) Sedan att det uppenbarligen inte är det svar du vill ha är ju tråkigt för dig, men bättre att du får reda på hur det ligger till innan du ger dig in på en dålig affärsidé eller hur?

Och om du kunde rikta frågan bara till okunniga så skulle du sannolikt få samma svar ändå, för de TROR nämligen att de kan :D

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama