Inackorderad med sällskapsponny?

Pansi

Trådstartare
Är det någon som har hästen inackorderad och som samtidigt har en liten kompis till sin häst? Hur funkar detta? Betalar ni samma hyra för den lilla shettisen som för en stor ridhäst eller är ponnyn billigare?

Undrar eftersom jag har ett dilemma. Står i ett stall med bra marker, bra ridhus, bra människor, nära dit. Det är bra på alla sätt utom hagtiderna vintertid. Folket här tror att hästar måste in innan det blir mörkt, vilket på vintern innebär utetid mellan 9-15 och så kan jag inte ha det.

Kan ju givetvis flytta, men trivs i övrigt och har därför börjat fundera på att skaffa en ponny som sällskap till min häst. Då kan de gå ute längre och jag behöver inte stressa och pussla för att få insläppen på vardagar att gå ihop.

Någon mer ideer? Tips, råd, erfarenheter?

Sv: Inackorderad med sällskapsponny?

boxhyran är ju densamma men foderkostnaden blir ju oftast lägre ( ska vara iallafall)

håller med föregående talare

själva boxplatsen är oftast samma pris men de äter ju mindre än stora hästar
och bli på det sättet billigare i drift

Jag har hyrt in halvblod + shettis i 2 stall förut och båda gångerna haft lägre hyra för shettisen. I första stallet betalade jag 1300 kr inkl spån, havre o hö för den stora men 300 kr för shettisen. I det andra stallet betalade jag 790 kr i kallhyra för den stora och fick 200 kr "rabatt" för shettisen.

I nuvarande stallet har jag inte kommit mig för att begära lägre pris för den lilla, betalar bara 250 kr per box i kallhyra + el.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 954
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 992
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 757
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka