in/till ridning och omskolning..

P

Piggelkot

Vad anser ni är rimligt att betala för inridning, tillridning (och omskolning av travare/galoppare)? Vad ska ingå? (mat strö o.s.v.) Hur utbildad ska hästen bli? Hur lång tid får det ta? Hur lång tid bör det ta? Hur tycker ni att man ska göra med utrustning? Är det olika för olika inriktningar? (alltså dressyr, hoppning western o.s.v.)

Funderar på att om många många många år (när jag tävlat upp mig och har mycket mer erfarenhet) jobba deltid med det.. :D tack för svar!

Sv: in/till ridning och omskolning..

Min tränare tar 6500kr/mån för sto & vallack, för hingst kostar det 7000kr/mån.
Då ingår träningen (såklart), hästen går på lösdrift (box på nätterna för hingstarna) och analyserat hö/hösilage och eventuellt kraft (om hästen behöver). Hon använder alltid sin utrustning, då hon inte vill ha ansvar för andras grejer -förutom hästen.

HUr funkar det med sadeln då? Hon kan ju omöjligen ha en sadel till varje sorts rygg?

6000+moms tar vi. 7000 för hingstar. Då ingår allt... Hur utbildad hästen ska bli beror helt på ägaren. Dom flesta stannar mellan 6-10 veckor.

Med utrustning har jag EN sadel på alla hästar. Ligger den dåligt på en viss häst så kompenserar jag med glidpadd underst och ev fårskinnspadd också beroende på hur sadlen ligger.. Det handlar ju om så kort tid. Rider ju sällan en inridningshäst mer än 10 min/5 dagar i veckan.

6000+moms tar vi. 7000 för hingstar. Då ingår allt... Hur utbildad hästen ska bli beror helt på ägaren. Dom flesta stannar mellan 6-10 veckor.

Med utrustning har jag EN sadel på alla hästar. Ligger den dåligt på en viss häst så kompenserar jag med glidpadd underst och ev fårskinnspadd också beroende på hur sadlen ligger.. Det handlar ju om så kort tid. Rider ju sällan en inridningshäst mer än 10 min/5 dagar i veckan.

Hon har en och samma sadel på alla, som är gjord efter henne.
Hon rider flera gånger om dagen, och hela dagarna så hon måste ha en sadel som är bra för hennes rygg/kropp.
Hästarna brukar bara vara på träning en kortare tid (oftast max 2månader) så har man en sadel som ligger lite illa på en häst så kan man kompensera med en padd eller något under, ..

jag tar 7000kr ink moms/mån.
Allt ingår.

in ridning(skritt,trav,galopp,höger,vänster,gas och broms) tar normalt 4veckor.
Har en sadeltämjnings sadel, en sadel för insittning och en annan när hästen börjar ridas "på riktigt".

Min tränare tar 4500kr/mån för D-ponny och stor häst, 3500kr/mån för de mindre ponnyerna och islandshästar. Sen plusar hon på 500kr/mån om det är hingst.

Hos henne ingår träning ca 5 dagar i veckan, grovfoder i form av hösilage, en halv liter havre varje dag, box eller lösdrift. Ska hästen ha kraftfoder står man för det själv.

Hon tränar inte hästar så att det ska gå så snabbt som möjligt. Men när hon tränar hästar kan man säga att de går ett steg fram i utbildningen varannan gång och varannan gång blir det repetition. Dock har det ju också betydelse hur lättlärd hästen är och var det är för träning den ska ha.

Hon är mycket noga med att sadeln passar hästens rygg och använder i första hand sina egna om de passar. Har hon ingen som passar använder hon hästens egna.

Hästarna behåller hon och tränar så länge ägaren vill och tycker är lämpligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 078
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama