In så tidigt???

L

Lillajag88

Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...

Sv: In så tidigt???

Har också lite svårt att förstå det. Visst, det är en sak om man tänkt rida (arbeta) hästen och inte vill behöva släppa ut den för att sedan ta in den bara någon timme senare, men om hästarna bara står där från klockan 17 till nästa morgon så låter det lite konstigt. Och jag menar att nordsvenskar som får så mycket vinterpäls knappast fryser. Och om dom är klippta för jag verkligen hoppas att dom lägger täcke på dom:crazy:

Det händer att vi tar in hästarna tidigare om det är riktigt kallt, så att inte vattenkopparna i stallet ska frysa.

Det kan jag också förstå.. om man ska göra något med hästen. men det är ju många som bara tar in dom.. som dom med nordisarna.. dom har tjock vinterpäls.. men ändå ska dom in.. tycker det är så onödigt.. dom står i spilta också..

Nåt som också är jätte konstigt är dom som har ihop sina hästar dygnet runt när det är sommar o sen bara för att de inte går i en hage med gräs längre så särar dom på dom o tar in dom vid 16-17 tiden. Alltså det kan lika gärna vara sommar väder, bara det att det inte är gräs på marken.

vi tar in våra hästar innan det blir mörkt på vintern av tre anledningar
1. det är svårt att ha vatten i hagen och eftersom dom kommer ut så tidigt så blir dom väldigt törstiga.
2. vi har valt att ha hästarna i en stor blandad flock med allt från fullblod till shettis. och då är det en väldig skaderisk att fodra dom ute och alla skall inte ha lika mycket mat alltså behöver dom komma in och äta.
3. den viktigaste orsaken till att dom kommer in innan mörkret.
det är oftast vid intagning som man kanske råkar tappa en häst eller två för att dom är stissiga och vill in, och det är svårt att hitta bortsprungna hästar på natten.
grannstallet tar in sina senare vi 19 tiden och häromveckan stack två stycken och vi hittade dom inte förns sent nästa dag och vi har järnväg sjöar motorväg inte alltför långt bort. Nervöst kan jag tala om även om det inte var våra så oroar man sig.
jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana

Nu framgår det inte om de är bönder och har andra djur eller så, men många bönder gör ju klart "lagårn" vid den tiden och går sen själva in för kvällen...

Lillajag88 skrev:
Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...

Det beror väl mycket på vilka rutiner man har.
Våra går in ca 17 för då står de vid grinden och vill in, men det kan ju bero på att de går ut ca 05.00 på morgonen och har fri tillgång på hösilage i hagen, så vid 17 är de trötta efter allt bus i hagen och mätta och vill in och äta sin havre och vila. Men jag vet inte hur tidigt dessa hästar går ut och om de har mat ute osv.
MVH/Gismo.

Enligt mig var inte en enda (möjligen en) av de där tre "anledningarna" tillräckliga för att stänga in sin häst på ca 9 kvadrat extra tidigt.

Man KAN föra en hink vatten till dom i hagen, då är dom inte törstiga längre.
Att skylla på att man tappar sina hästar om man tar in dom sent är ju att undgå att ta tag i ett allvarligt problem. Lite lydnads träning helt enkelt. Det ska väl inte spela ngn roll vilken tid på dygnet man vill leda in sin häst? O hur kan det komma sig att de "springer bort" om de är "stissiga för att de vill komma in"? Borde dom inte springa in då...

Det där med fodringen kan ju bli ett problem, men det beror ju på vad du menar med fodring. Det finns ju tusen o åter tusen människor som har sina shettisar med stora bruksnordisar o dom kan vara ute hela dagen tillsammans. Ofta så hinner ju en stor häst äta mer än en liten o på så sätt borde givan bli jämn. Men om du fodrar med kraftfoder blir det ju en annan sak. Om dom inte är i extremt hård träning tycker jag dock att det räcker med kraftfoder morgon o kväll o så bara högivor under dagen.

magic day skrev:
det är oftast vid intagning som man kanske råkar tappa en häst eller två för att dom är stissiga och vill in, och det är svårt att hitta bortsprungna hästar på natten.
grannstallet tar in sina senare vi 19 tiden och häromveckan stack två stycken och vi hittade dom inte förns sent nästa dag och vi har järnväg sjöar motorväg inte alltför långt bort. Nervöst kan jag tala om även om det inte var våra så oroar man sig.
jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana

Fast det argumentet tycker inte jag håller, då har man för dåliga rutiner vid intagning. Varför skulle de bli stissigare bara för att det är mörkt? Är de vana vid det är det inga problem, åtminstone inte för oss.

Trissa skrev:
Fast det argumentet tycker inte jag håller, då har man för dåliga rutiner vid intagning. Varför skulle de bli stissigare bara för att det är mörkt? Är de vana vid det är det inga problem, åtminstone inte för oss.

precis. dessutom har hästar ett mörkerseende som är bra många gånger bättre än vårt.

aa, det har jag också tänkt på.. våra går ihop året om, med eller utan gräs!!

1. det är svårt att ha vatten i hagen och eftersom dom kommer ut så tidigt så blir dom väldigt törstiga.

Men vid den tiden när ni tar in dom kan ni inte gå ut med hinkar till dom eller ha ett badkar som ni häller i vatten i, så att det inte blir vatten över som fryser sen.

2. vi har valt att ha hästarna i en stor blandad flock med allt från fullblod till shettis. och då är det en väldig skaderisk att fodra dom ute och alla skall inte ha lika mycket mat alltså behöver dom komma in och äta.

vi har också stora och små hästar tillsammans, men vi lägger ut många små högar och dom stora äter snabbare än dom små så dom får i sej mer, och sen får dom stora mer mat på kvällen.

men (som några redan har skrivit) varför blir dom stissiga bara för att det är mörkt? borde dom inte vara det när ni har in på ändå eftersom dom vet att dom ska få mat då?
och är dom stirriga för att dom vill in borde dom väl springa in?

jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana.

vi tar in våra vid halv nio tiden, dom är inte upprörda.

Dom har kor också, men hur jobbigt kan det vara att gå ut några timmar senare och ta in 2 hästar??:confused:

gismo skrev:
Våra går in ca 17 för då står de vid grinden och vill in, men det kan ju bero på att de går ut ca 05.00 på morgonen och har fri tillgång på hösilage i hagen, så vid 17 är de trötta efter allt bus i hagen och mätta och vill in och äta sin havre och vila. Men jag vet inte hur tidigt dessa hästar går ut och om de har mat ute osv.
MVH/Gismo.

Eller att dom vill in till maten, tror inte hästar vill stå inne i en box/spilta, om det inte är jättedåligt väder, om dom inte hade fått mat..

min häst är ute 8-14, det är så rutinerna i vårt stall funkar. det är över 40 hästar som ska vara inne innan det blir mörkt för att rutinerna ska fungera.
när det är ljusare går dom ute till 16-17.
detta är iofs hästar som alla arbetas, rids och tränas kontinueligt.
har man inte eget stall får man kompromissa fram lösningar för att allt ska klaffa så bra som möjligt.

Min häst går in vid 4-5 nångång just nu, stallägaren brukar följa ljuset.

Jag gillar det inte, för jag anser att hästar ska vara ute så mycket som möjligt så om jag hade haft möjlighet att ha hästen hemma hade jag haft honom på lösdrift eller tagit in runt 20-21 tiden, men sånna är reglerna i detta stall.

Det tråkiga för min häst är att jag inte är där på kvällarna utan på morgonen o rider då, så han får ju bara stå o glo i boxen 15 o en halv timme, inte bra för en häst kropp.

visst är det deppigt när man inte får bestämma själv. Finns det ingen annan i ditt stall som kan tänka sig att ha ute sin häst med din? Jag har ganska bra regler där jag står nu, dom kommer in tidigast halv åtta, ofta först vid nio. men sen finns det ju dom som tar in dom redan vid sex, o det är så tråkigt. hade man stallet hemma skulle jag ta in dom när jag går o lägger mig, men så länge så får man tyvärr anpassa sig efter andras rutiner.

håller med som nån tidigare sa, att om dom har bondgård är ca 17 en "lagom" tid att ta hand om övriga djur... före middag men inte alltför tidigt. Tycker oxå att hästar ska få gå ute länge men endel trivs helt enkelt inte ute (beror oftast på tråkiga hagar)

Min förra häst gick själv och fick oftast gå in redan vid 15 el. 16 vissa dar (inte mitt val dock) detta eftersom han inte tyckte om mörkret, hur konstigt det än kan låta. Med sällskap ute kunde han vara ute hur länge som helst utan problem. Nuvarande hästen brukar få gå ut vid 7 och in vid 19, för att följa rytmen av dom andra hästarna i stallet, men även när han är själv funkar dom tiderna bra eftersom det blir en lämplig rutin med fodringar m.m

De kanske ska göra ngt med hästarna då? Rida, köra, pyssla?
Där jag har hästen går de in runt 15.30 för att de ska hinna äta sin eftermiddagsmat och bli ryktade innan lektionerna börjar 17.00.
Ser inget konstigt med det?
Min häst går också in då, för jag kommer och rider runt 16.30.
Men å andra sidan så har jag svårt för att förstå sådana som har fullt brukbara hästar som inte får ngn mer stimulans än att gå i hagen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar