In ridning av shettis, vikt ?

H

Hanna-panna

Är man för stor för att rida in en shettis på ca 1 meter, om man är 1.63 lång och väger ca 49 kg? Shettisen är ca 4-5 år, men håller ju på att ridas in precis nu, så hon är ju inte riktigt musklad (ej ex longerad elr så, har mest gått i hagen) Jag tycker det hela verkar rätt dumt.. Förstör man inte bara ryggen på hästen, elr klarar den det ?

Sv: In ridning av shettis, vikt ?

Jag tycker det låter som både för långt och för tungt...
längden brukar ju inte spela ngn större roll men när hästen är ovan så är det ganska idiotiskt att sätte på en såpass stor ryttare om hästen inte vet hur den ska balansera upp vikten/längden...
När jag red in vår shettis för ett par, tre år sedan vägde jag strax över 40 och var kanske 160, så jag var ju lång... Jag tycker det är bäst om man kan hitta en liten men duktig ryttare som med hjälp av annan kunnig kan utbilda shettisen på rätt sätt. Jag tycker också det kan vara bra att kongera och tömköra mycket innan så hästen vänjer sig vidd hjälper via töm/tygel osv... och att den får muskler då. :)

Jag tycker det låter som både för långt och för tungt...
längden brukar ju inte spela ngn större roll men när hästen är ovan så är det ganska idiotiskt att sätte på en såpass stor ryttare om hästen inte vet hur den ska balansera upp vikten/längden...
När jag red in vår shettis för ett par, tre år sedan vägde jag strax över 40 och var kanske 160, så jag var ju lång... Jag tycker det är bäst om man kan hitta en liten men duktig ryttare som med hjälp av annan kunnig kan utbilda shettisen på rätt sätt. Jag tycker också det kan vara bra att kongera och tömköra mycket innan så hästen vänjer sig vidd hjälper via töm/tygel osv... och att den får muskler då. :)

Tack för svaret! Jo, jag tycker själv att det var helt puckat! Vf förstöra en så liten och samarbetsvillighäst på en gång!? Det är visserligen en duktig tjej som rider mjukt och fint, och har bra balans... Men hon är ju fortfarande för tung! :mad:

för tung är hon väl ändå inte?! man brukar väl dra maxgränsen runt 50 fast dom klarar weigh more than that.. därimot kan längden vara ett problem för balansen både för dig och hästen.. när jag själv har hoppat upp på shettisen så försvinner balansen totalt och ja är 1.68, väger runt maxgränsen också..

Senast ändrad av en moderator:

men på en outbildad shettis är det ju långt ifrån bra å sätta på en maxviktig! och bara för att dom kan ta mycket mer är det ju inte hälsosamt. De är trots allt körponnyer i grund och botten...

men på en outbildad shettis är det ju långt ifrån bra å sätta på en maxviktig! och bara för att dom kan ta mycket mer är det ju inte hälsosamt. De är trots allt körponnyer i grund och botten...

Precis! :bow: :bow:

Det beror förstås på individen och inget annat. Har själv sett på nära håll en robust shettisdam bli inriden av en vuxen liten mamma på 50 kg, och det väldigt bra. Det blev inga långa ridstunder, men bara tillräckligt för att lära grunderna, kanske 15-20 min som max efter lång tid. För övrigt körs shettisen mest, samt rides av dottern nu 7 år. Däremot hade det aldrig funkat att dottern skulle sköta själva inridningen. A och O är naturligtvis att vara ytterst lyhörd för hästen.

Ja, men skulle "mammam" få för sig att hoppa med hästen ?

Jag tycker att du inte är för tung men kanske för lång. det kan bli vingligt, hästen kan snubbla lätt o.s.v:crazy:
jag rider en shettis på 1 m och jag väger 35 kg och är 1,43 lång :D men om shettisen inte säger till ex med att sparka bakut elr inte vill trava elr nåt så är det helt okej för hästen :D

Jag tycker att du inte är för tung men kanske för lång. det kan bli vingligt, hästen kan snubbla lätt o.s.v:crazy:
jag rider en shettis på 1 m och jag väger 35 kg och är 1,43 lång :D men om shettisen inte säger till ex med att sparka bakut elr inte vill trava elr nåt så är det helt okej för hästen :D

Det är inte jag som rider, utan en tjej på ridskolan. Du är ju i perfekt storlek för hästen du rider. 50 kg är maxvikt för en shettis, tycker inte du att det är lite för mycket att sätta upp på en oinriden och omusklad shettis då ?!

är hästen välmusklad så tycker inte jag att vikten e något problem. bara att vänja i små steg. längden e värre, ju längre desto svårare för h*n att balansera upp dig.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 804
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.