In genom ena örat, ut genom det andra...

M

Mayara

Någon som känner igen sig!? Behöver lite stöd här för mina nerver börjar bli försvagade av allt tjat och alla påminnelser. :devil:

Min dotter på snart 9 år lägger verkligen INGET på minnet av de rutiner som vi har hemma. Hur man lägger kläderna på kvällen, hur man gör när man tvättar håret ordentligt, var smutskläderna ska ligga, att det inte finns tid till att sitta och göra annat (byta örhängen, pilla med mobilen) på morgnarna t.ex. Puh! Och det här är bara en del av allt känns det som...

Ja nu till frågan. Hur kan man göra för att saker skall stanna "inne i huvet" alltså att hon ska komma ihåg. Kan ju tillägga att om jag säger att på lördag ska vi köpa tre kilo smågodis och åka på bio så kommer hon ihåg DET utan problem... :p

Känns ju inte som att man ska behöva skriva listor och kom-i-håg-lappar och sätta upp överallt. Vi har provat olika scheman och belöningssystem men det funkar inte riktigt då vi ofta inte har tid att följa upp och det rinner ut i sanden. Ska man koppla det till veckopengen? Det är mest morgonrutiner och hålla ordning på sitt rum som jag tycker är jobbigt. Tar gärna emot tips om hur ni andra gör! Eller är det något som är typiskt för den här åldern (fast jag tycker att jag har tjatat sedan hon var fem :( )
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

Mina föräldrar körde med "gör du inte det här, får du inte göra det där".

Alltså, om jag inte gjorde vissa saker okej, fick jag tex inte se det där programmet på tv, eller leka med in kompis.
Det blev ju värre "straff" ju äldre jag blev sas.

När jag va 12 år skrev vi tom ett kontrakt, då jag hade skaffat mig en foderhäst då. Jag skrev att jag på heder å samvete skulle sköta skolan, och hjälpa till hemma, som innan, trots att jag hade hästen. Annars skulle jag inte få ha honom kvar. (så odräglig va jag hemma :p)
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

Ja vi kanske skulle skriva på ett kontrakt alla i hela familjen vad var och en ska ta ansvar för så kanske det skulle bli ordning på torpet! Hon kanske skulle ta det mer på allvar om även vi förbinder oss att göra vissa saker...

Det har hänt flera ggr att kompisar eller roliga aktiviteter ställts in på grund av att hon inte gjort saker eller betett sig illa, men det verkar inte fastna liksom.
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

Man får ta tag med hårdhanskarna tror jag, jag har inga barn själv, så jag kan bara prata från när ajg växte upp.

Jag fick tidigt egna sysslor att göra hemma, och det va naturligt att hjälpa till, iaf lite grann.
Jag städade mitt rum själv, från att jag va 7-8 år, dammsög och så. Mamma hjälpte till lite.
När jag blev lite större hade jag ansvar för hela nedervåningen, dvs mitt och min systers rum, en liten toalett och en hall(korridor) samt trappen upp till övervåningen. En gång i veckan städade jag, och när det va gjort, fick jag göra det roliga.

En dag i veckan hade jag disk-dag. Jag diskade från morgon till kväll, all disk.
Om det var något special kunde jag byta dag, om jag hade prov eller så. Men en dag i veckan, så småningom 2 dagar.

Edit - ang. veckopengen så existerade det inte hos mig förrän på senare år, men om jag varit dum så blev den indragen, eller ibland, halva.
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

var smutskläderna ska ligga

Om de smutsiga kläderna inte hamnar där de ska så blir de inte rena, alltså får lilla fröken (el. vem det nu gäller) antingen gå med skitiga kläder alt. naken eller lära sig att lägga kläderna i tvättkorgen.
Bara säga det när/om h*n frågar varför det inte finns några rena trosor/kalsonger/strumpor/etc. att "ja, det låg ju inga av dina ***** i tvättkorgen så jag antog att de inte behövde tvättas" :angel:
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

Teflonminne brukar uppkomma någon gång mellen sju och tio:o

Jag tror (min erfarenhet från mina barn) att lösningen är mer ansvar, hon får själv se till att hon är klar när hon ska, om hon vill sitta och greja på morgonen, (har en sådan flicka själv:angel:) så får hon gå upp tidigare, kanske behöver hon pill stunden på morgonen?!

Att koppla det till veckopengen kan fungera om hon inte får saker ändå.

Det är ju svårare om ni har svårt att följa belönings system själva, annars brukar den metoden fungera bra!

Om man ger barnen ansvaret att gå upp själva så brukar det fungera, sluta tjata och säg bara till en gång, då brukar lyssnandet snart fungera igen:)
 
Sv: In genom ena örat, ut genom det andra...

Teflonminne ha ha :D

Ja hon får nog börja ställa klockan och gå upp själv! Ska köra det där med kläderna också! Nog för att det redan har blivit så ibland av sig självt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Detta ämne har ju varit uppe förut och jag vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd. Grejen är att jag känner mig som om jag är...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp