Impuls 1139 tagen ur avel

Görel

Trådstartare
Moderator
Ridsports hemsida meddelar att han tagits ur avel
"I början av seminsäsongen 2007 konstaterades att Impuls hade dålig fertilitet. Nu har det beslutats att ta honom ur aveln.

Under hösten 2007 och vintern 2008 har ägarna, Stal Kilhult, lämnat flera prover till analys och dessa visade på stora förbättringar i spermans kvalitet. En infektion har sannolikt påverkat fertiliteten. Under inledningen av årets seminsäsong tjänstgjorde Impuls för ett begränsat antal ston. Men fertiliteten ska ha varit fortsatt dålig och Impuls är nu tagen ur aveln."

Jag tycker att det är så oerhört tråkigt med den härlige hingsten med den goda svenska stammen:cry: Impuls hade varit ett gott tillskott i den svenska aveln! Både som individ men också för att föra Printonans hingstlinje framåt. Vi får hoppas att Chirlon hinner få en god son i aveln!

Sv: Impuls 1139 tagen ur avel

Jag håller med, det är sorgligt.:(

Undrar om de fått några av sina egna ston dräktiga med honom?

Det undrar jag också. Och så undrar jag om man kan göra något åt den här typen av infektioner? Han kan ju inte vara helt steril som t ex Berlioz utan man måste ju haft ett hopp annars skulle man väl inte försökt göra något åt det?

Tycker att det är hedersamt av ägarna att gå ut med detta mitt under säsongen:bow:

Jag harvarit där med mitt sto och betäckt med impuls men det blev inget alls, dom har inte fått några av sina egna ston dräktiga iheller. Är verkligen jätte synd om ägarna, lider med dom :(.

Vad tråkigt att de inte fått dräktigt på hemmastationen heller:cry:

Om jag har förstått detta rätt nu så finns det alltså inte en enda avkomma efter honom? Eller?

Jag har förstått det som att några ston tog sig förra året, men jag kan minnas fel. Någon av de som använde honom vet kanske bättre?

De tror att vissa tog sig och sedan resorberade tidigt. Mitt sto var ett av dem då hon låste sig i brunsten och fick sprutas igång efter det.

Så var det. Mindes någonting åt det hållet men inte exakt.

Jag pratade med ägarna, och enligt dem har inget sto blivit dräktigt, varken iår eller förra året. Synd på en så fin hingst...:(

Det är verkligen jätte tråkigt. Han hade verkligen gjort nytta i den svenska aveln...

Läste redan i våras om att han bara skulle vara tillgänglig för ett begränsat antal ston i i vår och sedan skulel de besluta om han skulle sättas i avel. Är ändå imponerad över att ägarna verkligen agerat proffsigt!

Instämmer med er. Kalasfin hingst och proffsiga ägare. Riktigt synd att det inte gick.
Vad är planen nu, ska han skäras eller ska de prova senare igen?

(Hoppas verkligen att Chirlon får fina ston iår. Han är så himla tjusig. Rumpnissen, är inte det en kandidat? ;) (fast det kan ju vara fel betalning..))
U

:(
Jag var med och gjorde att försök i år! Det var t.o.m så att de försökte med ren sperma på en del ston.
Synd på en bra hingst!
Kan bara tacka Stall Kilhult att de har skött det så fint
och får väntar på en bäbis efter Rambo 2009 i stället.

Det är oerhört tråkigt.
Det är ju en kanonhäst på alla sätt!
Vill också ge ägarna en stor ros för deras öppenhet och ärlighet med Impuls problem.
Önskar lycka till i fortsättningen på tävlingsbanan och hoppas att det går att få denna fina hingst fertil!

Jag var med i förra årets sväng och fick informationen precis innan vi skulle seminera. De skötte det jättebra då också så nu väntar jag Rambobebis, idag hoppas jag :D hon ska klämma ur den.

Riktigt synd på en så fin hingst... hoppas det kommer någon annan bra master- el chirlon-son till prövning!

Liknande trådar

C
Avel Läste på ASVHs hemsida att Impuls är tagen ur avel. Taget ifrån ASVHs hemsida:
2
Svar
21
· Visningar
2 492
Senast: sorbisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30