Impregnering

Nikwax impregnering . Kör inte i tvätt maskin utan blandar medlet med vatten och blöter hela täcket med en svamp. Borstar ev tvättar täcket i medel avsett för täcken först. Någon gång per säsong. Beror på hur mycket täcket används.

Tvättar täckena med Rambos tvättmedel eller Nikwax. Impregnerar därefter med någon slags inpregneringsspray. Mina täcken har inte läckt än så länge.

Det finns ett syfte att impregera även om inte täcket läcker. Impregnering skyddar tyget mot slitage så att det håller bättre i längden .
Nåt sånt behov har jag inte haft heller. Jag har en hel hög med täcken som hållit i massor av år. De som gått sönder har gjort det av andra skäl än slitage.
Och risken är att impregneringen påverkar membranfunktionen i tyget, så att det inte andas lika bra.

Vilken impregneringsspray använder ni?

Lämnade ett täcke på lagning och då tvättades det (med impregnering) men nu läcker det in. :down:

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 506
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur