Importsperma -Tillstånd?

Sidekick

Trådstartare
Hej på Er!

Jag håller på och fnular lite inför vårens betäckning och har bestämt mig för att ta in färsk sperma från en hingst i Italien.
Enligt hingststationen behöver jag ett tillstånd, vilket jag får av Jordbruksverket, för att få importera sperma.
Men borde inte hingststationen ha detta tillstånd och kunna bistå med den tjänsten?
Om så är fallet, är det väl egentligen bara att hingststationen står på kontraktet för hingsten och att jag i min tur betalar hingsten genom stationen?
Funkar det? Någon som gjort liknande?

Blåbäret:p

Sv: Importsperma -Tillstånd?

Nej, som importör bör du ha tillstånd. Det är du som beställer frakten/skicket och därmed du som är ansvarig. Stationen seminerar bara ditt sto.

Kontakta jorbruksverket, det brukar gå fort att få tillstånd.

Vad är det för ras på hingsten och hur ska du registrera fölet? Andra saker som är minst lika viktiga som tillstånd!

Det stämmer som Cyllene säger, du måste ha tillståndet om du ska ta in den.
Blanketten heter D194 (om jag minns rätt) och finns på sjv.se.

Enkel att fylla i och sen bara skicka in.

Okej! Då ska jag skicka in en ansökan på en gång idag.

Hingsten är quarter och avkomman registreras i AQHA (American quarterhorse association) samt SQHA (Swedish quarterhorse association)

Är det kanske fler viktiga saker som jag måste veta än tillståndet?
Jag har stenkoll på vilken station jag ska använda osv, men är det mer kring importen som måste göras innan jag kan ta in sperman?
Försökte läsa lite på jordbruksverket igår men hittade inget.

Hingsten måste stå på EU station.

Jag skickade in mitt för drygt 2v sedan och har ej fått det ännu så är det väldigt bråttom så kan du ju fråga någon annan med importtillstånd om de kan hjälpa dig och ta in det. Tror tillståndet kostar 500kr så det kanske finns någon som är villig att dela :angel:

Har skickat mail flera gånger till SJV för att deras sida om import av hingstsperma är felaktig med gamla uppgifter. Nyligen tog de bort texten om att det var krav på svenska avelsvärdering på hingstarna, 2 år efter kravet försvann !!!!
Kopierar del av mitt mail till dom.
----------------------------------------------------------------------------------
Nya regler från 2009:

Förenkling vid införsel av vissa djur och djurprodukter
Från och med den 1 januari 2009 blir det enklare för dig som vill bli registrerad hos Jordbruksverket för införsel av vissa djur och djurprodukter. Förändringarna är ett led i Jordbruksverkets arbete med att förenkla för dig som användare.
Förenklingarna gäller till exempel vissa försöksdjur som gnagare, kanin, groddjur och minigris samt vissa djur som hålls i djurparker eller av privatpersoner såsom alpacka och visent. Även införsel av hingst- och fårsperma omfattas av ändringarna.

Registreringen gäller i två år
För att få föra in dessa djurslag från och med den 1 januari 2009 räcker det att du gör en anmälan om att bli registrerad för införsel. Förenklingen består bland annat i att registreringen nu gäller i två år istället för ett år och att begränsningen på 15 länder har tagits bort. Inom sju dagar kommer du att få en bekräftelse på registreringen och för att påskynda handläggningen görs betalningen i efterskott.

http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyhet...rodukter.5.78be32b411dd24541d28000521125.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Följande inkorrekta information finns på er sida som är uppdaterad 2009-04-06 !

Tillstånd
Följande tillstånd krävs:

* Tillstånd för registerad importör

får du från enheten för häst, fjäderfä och vilt på Jordbruksverket. Ansökan om tillstånd ska ske senast 30 dagar före första beräknade införsel. Tillståndet gäller under ett år och är avgiftsbelagt. Avgiften är 500 kronor (bankgiro 5693-2486, ange "465-hingstsperma" samt namn och adress). Bekräftelse på inbetald avgift ska bifogas ansökan.
------------------------------------------------------------------------------------

På blanketten man skickar in står det faktiskt att den ska ha inkommit senaste 7 dagar före första införelse tillfället, det har jag missat! trodde fortfarande det var 30 dagar... :crazy: nåja bättre för tidigt än för sent :-)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 529
Senast: Sammet
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V