importhästar och sommareksem

E

extra

Hej
Undrar om någon som importerat Islandshäst från Island vill dela med sig lite av sina erfarenheter. Jag har ett litet sto på Island och tar förhoppningsvis hem henne efter nästa sommar, men jag blir lite nojig när jag hör om alla isisar som får problem med sommareksem. Hur vanligt är det egentligen?
Är de knott som orsakar eksemen värre på vissa platser i Sverige? Bor i Uppland.
Sen vet jag att det kan vara till viss del ärftligt, min pålla har okänd härstamning så vet inte om hon löper stor eller liten risk att utveckla eksem.

Hon har aldrig varit inomhus och jag vill heller inte ha henne installad utan har lite olika lösdrifter på G. Är det någon som importerat en Isis och enbart haft den på lösdrift, även under sommarmånaderna då knotten är som värst?

Sen är jag även lite nyfiken på hur en importhäst förändras av en flytt till Sverige? Ni som importerat hästar, kände ni era hästar innan och hur har de isåfall förändrats?

tack på förhand!=) Ida

Sv: importhästar och sommareksem

Okänd härstamning? Har dom bara hittat den en dag? Inte ens mamman?

ungefär så ja. Hennes mamma kan nog gå att få reda på vem det är..men det var inte det som var frågan.

Jag har en isländsk import, fast som mellanlandat på en ö i danmark (sån där ö med extremt lite knott).

Huruvida han hade exem innan jag fick honom vet jag ej, jag köpte honom för o rädda från slakt. Men i vilket fall så såg han inte direkt exemig ut när jag tog hem honom till sverige i juli-månad = rel. mkt knott hos oss. Jag valde då att ej täcka utan smörjde bara med olika insektsmedel eftersom han ju inte såg ut att haft nåra problem i danmark. Ganska korkat...

En dag fick jag en hel näve man i handen o åkte då i ilfart till en butik som sålde exemtäcken.

Sedan han fick på exemtäcke har han inte kliat sig nånting, 5 år sedan nu. Han har gått i lösdrift hela tiden, på sommarn utan ligghall. Men när det har varit överdjävligt med knott (då kan inte ens vi vara ute utan mössa,halsduk o heltäckande kläder) då har han fått stå inne hela kvällarna/nätterna o mornarna. Vi bor dock i ett knotthål numera. Dock kan jag ta av exemtäcket relativt tidigt på hösten vilket måste tyda på att han byggt upp en viss motståndskraft. Han har dock aldrig varit sårig, och svullen- dvs det lilla han visat som exem har varit väldigt lindrigt. Kanske mycket pga täcket!

Mitt tips är att absolut täcka hästen med ett bra exemtäcke (inte nåt i nät, de kryper knotten igenom). Använda nån bra insektsskyddande salva på de delar som är känsliga- t.ex runt skap/juver. Hellre skydda mer än mindre. Allteftersom hästen vänjer sig vid svenska klimatet, vänjer sig vid knotten så kan man kanske ha av täcket mer o mer. Men att bara dumpa hästen ut ibland knotten utan täcke när den är nyimporterad känns som om att be om o få problem.

Dessutom importera inte hästen på sommarn, ta den hit på hösten/vintern när knotten precis gett upp. Då har den längst tid på sig att anpassa sig efter vårt klimat,gräs m.m. innan knotten börjar fresta på immunförsvaret.

Lycka till :)

ungefär så ja. Hennes mamma kan nog gå att få reda på vem det är..men det var inte det som var frågan.

Nej att korven kanske blev frågande, hänger nog samman med hur du ska få hem en häst med okänd härstamning. Teoretiskt sätt kan man inte tillverka ett pass till hästen, annars kommer det att bli ett påhittat pass. Blir det ett påhittat pass, då kan du i förlängningen få problem om du betäcker ditt sto.

För att återgå till frågan, studier visar på att efter 3 år har minst 50 % av importerna eksem och efter ytterligare 2 år alltså 5 års vistelse uppvisade 72 % av importerna eksem. Vill du försöka hålla din häst symptomfri, så gäller det att hantera den som en potentiell eksem häst.

Luftvägsproblem är vanligt förekommande, en del hästar får kroniska problem av det och för andra läker det ut.

De kan få andra acklimatiseringsbesvär och bli nervösa, stirriga. Så när den hemköpta familjehästen går loss, så är den inte så trevlig som sådan längre. jag vet flera hästar som varit sk familjehästar, men som inte har fungerat som så efter import.

Senast ändrad:

JAg skulle absolut täcka en importhäst, minst 3 somrar men beror oxå på hurdana somrar de är fråga om och om det är mkt knott osv.

Jag har tagit hem 5 från Island tror jag.

1 såldes efter kort tid och fick eksem nästa sommar på sitt nya ställe.

1 fick eksem första hösten i Sverige, importerades på vintern.

De andra har inte fått, än så länge.

Jag har kvar en av dessa 5 och den har varit täckad i år, dock endast septmeber-oktober. Tog av täcket häromdagen.

Ang hur de kan förändras i övrigt.

Av de 5 jag har tagit hem har jag känt, alltså träffat på Island, 1 innan den kom hem.

HOn var som hon var på Island men blev mycket jagad av en valack så hon blev nog lite stressad av det.

Av de andra har alla varit lugna och trevliga förutom en som var sagd vara typ familjehäst och lugn och go i hantering.
Hon blev helt förändrar, gick inte ta i hagen, gick inte gå fram till, osäker och nervös.
JHon var 8 år och riden och ahnterad i 3-4 år så hon bord eju varit bra men hon blev alltså stressad av flytten.

Ang okänd härstamning.

eftersom hästen ifråga finns nu på Island och det på Island endast finns islandshästar tror jag itne det är några problem, varken med import, passet eller framtida avel.

Nu vet jag ett föl i år som inte kommer att få rena papper eftersom sagda stam inte stämde överens med DNA.

tack så jättemycket för alla svar! Jag kommer definitivt förbereda mig på att hon är en ev. eksemhäst och sedan hålla tummarna för att hon slipper. Angående hennes bakgrund så visste jag inte att det kunde bli problem vid import, avel mm..Men av diverse anledningar kan det ju vara värt att veta var denna lilla pärla härstammar från, så jag ska försöka ta reda på det nästa gång jag åker dit..

Fast det är ju skilllnad på att hitta på en stam och att bara lämna tomt. Jag har importerat två ston som är faderlösa, de har helt giltiga pass och är registrerade i sif utan förbehåll, nu har jag i och för sig inte avlat på dem men om det skulle vara behäftat med problem borde man väl fått reda på det vid registrering?

Har importerat 3 hästar från island. Den i januari 2007 och de andra två i slutet av oktober 2008.

Första var knappa året när han kom, och blev adopterad av resten av flocken. Han höll sig relativt lugn, men var lite stressad i början. Han fick därför "bara vara" i 2 månader. Ingen rörde honom om inte han kom fram. Han har inte fått någon speciell behandling i förebyggande syfte.

De andra två var dräktiga ston, varav ena ev fått lite eksem. Båda har gått med täcke i princip hela sommaren.

Vi har något under genomsnittet med knott, bor ganska nära havet.

Nu vet jag ett föl i år som inte kommer att få rena papper eftersom sagda stam inte stämde överens med DNA.

Jamen, det är ju självklart att om stammen inte stämmer så kan ju inte papprerna skrivas med den stammen.

Är detta ett föl i Sverige eller på Island ??
Och vad menar du med rena papper ??

en häst som kommer från Island har alltid rena papper.....sen kan det ju hända att när hästen kommer hit och det, av någon anledning, görs ett DNA test och stammen DÅ inte stämmer, att den hästen inte får reggas i SIF utan frå bli en ridponnyreggad islänning.

Men normalt sett så är de hästar som finns på Island renrasiga, sen om det finns en stam eller inte har ju itne så stor betydelse.

Med rena papper menar jag utan hål, i detta fall många hål eftersom den senaste stammen inte stämde.

Kl
Speciellt om det är ett sto som naturligtvis ska avlas på sen, vad händer då?

Ja det kan ju vara skönt att veta stam så det inte blir omedveten linjeavel t.ex.

Renrasig är den ju, då den kommer från Island. Har faktiskt inte hört om någon islandsfödd häst som blivit reggad som ridponny?!

Behandla den som exemhäst första åren och fortsätt om du tycker att den verkar vara känslig efter dessa första år. Har du tur så bryter det inte ut och då kan det vara värt att ändå ha en täckad häst utan exem.

Bäst att ta det säkra före det osäkra. Ta även hand om magen och var försiktig vid foderbyten!

Hej!
Förra året importerade jag två hästar. Den första hästen var två år, jag köpte henne på våren av en känd isländsk mästare i ridning. Jag lät henne gå kvar på Island över sommaren, för våren och sommaren är den absolut värsta tiden att importera hästar med tanke på eksemrisken.
Jag valde att ta hem henne i så ung ålder som möjligt istället för att betäcka henne först, som många gör. Ju yngre hästarna är när man importerar dem desto mindre eksemrisken för de hinner bygga upp ett naturligt immunförsvar.
Detta sto hanterades innan transporten, tränaren gjorde henne grimma- och ledvan och hon var lugn och trygg när hon kom, och det är hon fortfarande.
Hon har haft täcke på i somras och/eller Switch. Denna höst har vi haft väldigt lite insekter så hon har gått utan täcke senaste månaden. Hon visar ingen känslighet men hon kommer att få täcke på sig nästa och nästnästa sommar också, minst.

Det andra stoet var ett årsföl, 7 månader gammal, från en vanlig bondgård på Island där hästarna gått fria hela sommaren. Jag kan råda er: IMPORTERA ALDRIG NYAVVANDA FÖL! Hon var inte hanterad alls, nyss fråntagen sin mamma, livrädd och jätte stressad när hon kom och det tog nästan ett år. Jag fick lägga ner MYCKET tid och tålamod innan hon repade sig från resan mentalt. Ett tag trodde jag att hon aldrig skulle bli bra. I början gick hon inte ens att fånga i boxen med grimman på, så rädd var hon.
Hon har inte minsta lilla tecken till eksemtendenser och det är jag inte orolig för heller, hon är så ung. Jag har inte skyddat henne på något speciellt sätt.
Nu efteråt förstår jag inte hur jag kunde vara så dum att ta hem ett ohanterat föl. Det är rena djurplågeri!
Detta gäller förstås även äldre ohanterade unghästar som gått ute i friheten hela sitt liv. De kan bli väldigt traumatiserade av transporten.

Alla ni som lockas av diverse erbjudanden på nätet om att importera gulliga billiga slaktföl på Island: fall inte för frestelsen om ni inte har möjlighet att låta dem hanteras först!

Kloka ord!

Den senaste jag tog hem kom när hon var ca 9 mån då hade hon avvants en månad tidigare och varit uppstallad den månaden samt att jag åkte över och hanterade henne ganska intensivt (en halvtimme om dan) i en vecka.
Hon var lugn som en filbunke när hon kom och transportören påpekade förvånat att hon gick att leda (jag vet sa jag).

Det är alltför många föl som skickas helt ohanterade!

Glömmer ju lite bort att Safír, (på avatarbilden) kom från Island som föl. Han var dryga halvåret och kom som "bonus" med sin mamma. Alltid varit supercool. Aldrig (peppar, peppar) visat tecken på exem, har aldrig skyddats mer än med myggspray och att han var uppstallad (med resten av flocken) på nätterna under sina första år.

Däremot så hade han mask (rätt kraftigt åtgången) som liten nyimport. Det tar rätt mycket på en fölmage att bli av med maskangrepp och han har haft rätt mycket problem med kolik genom livet. Han har också stora problem med hullet, vilket gör att det är svårt att få hull nog som kan bli muskler.

Så en til liten grej du bör undersöka: Avmaskningsvanor!

"Luftvägsproblem är vanligt förekommande, en del hästar får kroniska problem av det och för andra läker det ut"

Min häst som importerades 2007 blev sjuk efter ett halvår. Veterinären såg någon förändring på vänster bronk, men han blev frisk. De nästa två vårar var han känslig för pollen. I våras fick han konstig andning. Hann precis konstatera det, boka veterinär, när han en morgon hittades död i sin box :( Tror det var kvickdrag, snabb. Omöjligt att veta, men det kan ju ha ha något med flyget att göra...

Och ang. eksem blev han smått galen på sommaren när han var utan sitt täcke. Ruskade på huvudet och sparkade efter flugorna, när man red.

Den hästen var en oturhäst... men jag kommer nog inte importera igen på ett tag. Men har du hästen, så var uppmärksam! Hästar visar ju ibland hur de känner med väldigt små signaler. Importer kan ju få ett väldigt bra liv här i sverige, med knotten och allt, men man får vara nogrann med hur man sköter den, särskilt i början.

Lycka till:)

Jag tycker mej minnas att jag läst någonstans att Islandshästar i ett speciellt län var hårt drabbade av knott/eksem.
Men jag hittar inte den infon, nån som vet vart jag kan ha läst detta?

Liknande trådar

Islandshäst Undrar om någon har erfarenhet av dräktighetsklåda? Mitt sto har nämligen kliat sig under större delen av dräktigheten, nu under vintern...
Svar
7
· Visningar
1 335
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 909
Senast: OlleAtlas
·
Islandshäst Ja, hur är det med eksem på islandshäst i andra länder (förutom Island och Sverige)? Jag har suttit och läst på en amerikansk...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama