Importerade gathundar saknar skydd

Jeps

Trådstartare
Ännu en gång bevisas det att sk gathundar saknar skydd mot rabies. Denna gång hundar från Rumänien. Rumänien räknas som högriskland avseende rabies. :nailbiting:
Artikel från Ålands radio
Hur länge dröjer det innan vi har det första rabiesfallet i landet?

Denna innförsel av gatuhundar är ju helt vansinnig. Hur många olika smittor ska hinna få fäste här innan man stoppar eländet?
Det dyker ju upp mängder med nya fall varje år där det bevisats har fuskat, skydd inte varit tillräckliga och hundarna har varit sjukare än man trott.

Så jättekul när jag senast i förrgår hörde en kvinna på stan prata om att hon ska ta hem en gatuhund snart - från just Rumäninen... (nej, jag la mig inte i samtalet. Nästa gång kommer jag kanske göra det..)

Jag blir så less på det här! Ingen av de "adopterade" hundarna jag har träffat har ens varit i närheten av att må bra. Ägarna talar sig varma om hur de har räddat hunden från det ena ödet värre än det andra men till vad? Ett liv i lidande fast ett annat lidande än i hemlandet? Skojarna skor sig på naiva människors blåögdhet, hundarna far illa och sjukdomar förs in. Jag hoppas på ett totalförbud av hundimport med undantag för rasrena hundar som tillför aveln något i sin ras.

Jag blir så less på det här! Ingen av de "adopterade" hundarna jag har träffat har ens varit i närheten av att må bra. Ägarna talar sig varma om hur de har räddat hunden från det ena ödet värre än det andra men till vad? Ett liv i lidande fast ett annat lidande än i hemlandet? Skojarna skor sig på naiva människors blåögdhet, hundarna far illa och sjukdomar förs in. Jag hoppas på ett totalförbud av hundimport med undantag för rasrena hundar som tillför aveln något i sin ras.

Jag håller med om att det är ett otyg med import av gatuhund men att förbjuda import av ej rasrena hundar är dumt, all blandrasavel är inte rena dumheter. T.ex. alla draghundskorsningar som avlas på prestation.

Jag håller med om att det är ett otyg med import av gatuhund men att förbjuda import av ej rasrena hundar är dumt, all blandrasavel är inte rena dumheter. T.ex. alla draghundskorsningar som avlas på prestation.

Håller med. Tänker även på dom som har hund som sen ska flytta och givetvis vill ta med sig hunden.

Men ett förbud mot just import av gatuhundar? Fast det lär väl kunna kringgås på något sätt..

Sen "propageras" det ju för att "ta hand om de stackars gatuhundarna" från diverse länder via snyftreportage i tant-veckotidningar, läste om en som skulle starta räddningshem och ta hem hundar och omplacera här :banghead:
För deras hund var minsann en utmärglad stackare som dessutom var blind "som skulle ha gått ett hemskt öde tillmötes" om dom inte tog hem den när semesterresan var slut. Jo, den skulle troligen ha dött svältdöden, men hade det inte varit bättre att kosta på den avlivning där och då istället? :mad:

Lägg på en rejäl depositionsavgift vid import av hundar. Säg 20 000 kr som återfås efter 3 år om hunden klarar en hälsotest inkl kontroll av de farligaste åkommorna. Klarar hunden inte denna test så brinner pengen inne.

Då kanske man föredrar det mer naturliga...att skaffa en hund uppfödd i Sverige.

Fast återigen - hur många från högriskländerna är det som vill ha hund med som flyttgods? Är det en så hög andel att det är en reell risk att hamna i kläm?

Vilka länder gäller det? Jag tänker även på om man drar med sig en blandrashund utomlands och sen inte kommer in igen. Visst, det syns väl i passet att hunden är svensk (?) men sådant skulle man ju säkert kunna fuska med..

Det som skulle kunna göras är väl att kräva blodprov som visar att hunden har antikroppar mot rabies. Och som visar att hundarna har avmaskats och allt vad det är. Och då inte med några små papper som fixas här, utan att hunden kollas av svensk veterinär.

Det här tror jag snarare på.

Fast hur ofta importeras draghundskorsningar för att kunna gå i prestationsavel här?

Jag vet om ganska många som importerat draghundskorsning, för sport. Sen om de ska gå i avel eller inte spelar ju inte någon större roll. Är det förbud mot korsningar kan man ju inte importera för sport heller.

Håller med. Tänker även på dom som har hund som sen ska flytta och givetvis vill ta med sig hunden.

Men ett förbud mot just import av gatuhundar? Fast det lär väl kunna kringgås på något sätt..

Strängare krav vid införsel, karantän, vettiga prover som visar att hundarna inte har sjukdomar etc. Då blir det dyrare att importera och då drar man sig nog mer för att föra in gatuhundar men folk som vill importera korsningar av andra anledningar kan fortfarande göra det.

Jag har samma erfarenhet. Rädda vrak till hundar och ägare som tycker att de gjort en god insats.

Och nu fick jag argumentet på facebook att "debatten om gatuhundar är skrämmande lik debatten om flyktingar". Jesus fuck liksom, som att det är det minsta jämförbart.

Jag har samma erfarenhet. Rädda vrak till hundar och ägare som tycker att de gjort en god insats.

Och nu fick jag argumentet på facebook att "debatten om gatuhundar är skrämmande lik debatten om flyktingar". Jesus fuck liksom, som att det är det minsta jämförbart.

Jag såg det. Skrämmande.

Vilka länder gäller det? Jag tänker även på om man drar med sig en blandrashund utomlands och sen inte kommer in igen. Visst, det syns väl i passet att hunden är svensk (?) men sådant skulle man ju säkert kunna fuska med..

Det här tror jag snarare på.
Har svårt att se att man ska få tag på ett Svenskt pass utomlands. De får bara beställas av veterinärer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 915
Senast: lizzie
·
Hundhälsa SVA har testat 75 gatuhundar som importerats till Norge från Rumänien, Ungern, Balkan eller Baltikum. Endast 35 av dem hade fullgott...
2
Svar
34
· Visningar
2 855
Senast: russinbulle
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 356
Senast: Enya
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?