Importerad unghäst vad kan bli problem??

C

Chippen88

ja håller nu på och letar häst å hade väl tänkt mig en i åldern 7-9 år jag vill helst inte ha en allt för gammal häst men jag har varit väldigt tveksam till att köpa en unghäst eftersom att jag tycker att man då bör vara väldigt duktig och kunnig. Problemet är bara att jag nu har varit å ridit en 5åring som var helt underbar å hoppa. Det va bara å peka på hindret å fästa blicken på andra sidan hindret å så va man över på andra sidan :love: men det va deremot väldigt mycket dressyr jobb kvar på den å den hade inte en muskel på kroppen :crazy: Jag hade ju kanske tänkt mig en mer rutinerad häst eftersom att det blir min första storhäst men samtidigt har jag aldrig suttit på en så "lätthoppad" häst och den har dessutom tävlat 1.20 i tyskland så den e inte helt grön. En annan sak som jag känner mig lite orolig för är att den kom till sverige förra veckan å har sen dess stått hoss min tränare men man vat ju faktiskt inte va den har vart med om innan. ja vet inte om det är nått att oroa sig för men ja tycker att det verkar tryggare att köpa av nån som har ägt hästen flera år och känner den utan och innan. Han är självklart vet. besiktad innan han kom å om vi ska köpa han så kommer vi att besikta en gång till. Dessutom är han toppstammad. men ni som har erfarenhet av unghästar å importer osv vad ska man tänka på å vad för otrevligheter kan inträffa tillskillnad från om man köper från en "privatperson"?

Sv: Importerad unghäst vad kan bli problem??

jag har själv köpt en importerad 7 åring från Tyskland och köpte dessför innan en 4 årig ponny importerad från Tyskland (det var inte vi som importerade, men båda var relativt nyimporterade vid köp). Som sagt så vet man inte vad den har varit med om tidigare, men det vet man ju inte helt säkert även om den är av svensk stam och varit hos samma ägare i flera år, så jag kan inte komma på några speciella problem som uppkommer bara på importhästar. Man ska ju kolla de nogrannt, vet. besiktning(ev röntgen) och kolla att de har med alla papper och att det är samma häst på papprena som man har i stallet och vara uppmärksam på typ ringorm och sånt som gärna kan förekomma på handelsstall. Men det ska man enligt mig kolla på alla hästar man köper, oavsett ursprungsland.

Lycka till med hästköp, oavsett vad det i slutändan blir.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka