Importerad gatuhund orsakar kostsam skada - vem betalar?

Sv: Importerad gatuhund orsakar kostsam skada - vem betalar?

Föreningen?
Har jag köpt eller på annat sätt övertagit en hund på mitt namn är väl jag ansvarig för beslutet och de följder det kan medföra.
Hundens ägare är 100% ansvarig , punkt

Den är inte såld ännu, utan som jag förstår det importerad av en förening som hade den i ett "jourhem" i väntan på ägare, när den rymde. Så föreningen är ägaren.

Ja, det vore märkligt. Vet du vilka rättsfall? Vore intressant att läsa domarna.

Nej, jag kommer inte ihåg detaljer. Kommer bara ihåg att själva fallet handlade om huruvida katthemmet hade rätt att ta en katt från sitt jourhem (katten hade inte vanvårdats eller liknande) och rätten gav katthemmet rätt då de betraktades som kattens juridiska ägare. Jourhemmet hade mer status "kattvakt".

I just det här fallet kanske det är så att hittehundsföreningen i sin tur kan kräva ersättning från jourhemmet pga. "oaktsamhet" eller liknande men nog skulle jag skicka fakturan till föreningen iaf.

Man kanske kan ringa jordbruksverket och kolla vem hunden står registrerad på?

Mest troligt är hunden inte registrerad. Att registrera hunden hos jordbruksverket fick ägaren göra efter adoptionen, och hundar i jourhem hade ju ingen ägare. Dessutom kostar det en liten slant med registreringen, många små slantar blir till slut en stor. Så resonerades det i den organisation jag var aktiv i för ett par år sedan. Jag antar att det fortfarande är så, och att många organisationer tänker liknande.

Jag hoppas du fortsätter uppdatera hur det går. Jag tror detta kan bli väldigt intressant, och kanske lite avgörande i hur diverse organisationer kommer sköta detta med jourhem i fortsättningen.

Det blir högst troligt en polisanmälan på måndag också.

Mest troligt är hunden inte registrerad. Att registrera hunden hos jordbruksverket fick ägaren göra efter adoptionen, och hundar i jourhem hade ju ingen ägare. Dessutom kostar det en liten slant med registreringen, många små slantar blir till slut en stor. Så resonerades det i den organisation jag var aktiv i för ett par år sedan. Jag antar att det fortfarande är så, och att många organisationer tänker liknande.

Jag hoppas du fortsätter uppdatera hur det går. Jag tror detta kan bli väldigt intressant, och kanske lite avgörande i hur diverse organisationer kommer sköta detta med jourhem i fortsättningen.

Ja, då har man väl något att anmäla föreningen för då. De står inte över lagen, dessa hundar ska vara registrerade i SJVs register.

Kollade hos JBV om registreringen och hittade denna text:

Hundar ska märkas och registreras

Alla hundar som bor i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer som är kopplat till Jordbruksverkets centrala hundregister. Hundarna ska också registreras i registret. Där ska det finnas uppgifter om varje hund och om dess ägare.

• Du är skyldig att märka och registrera din hund innan den är fyra månader.
  • Om du köper en hund som är äldre än tre månader ska du märka och registrera den inom fyra veckor.
  • Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla att den fått ny ägare.
  • Du ska också anmäla till registret om hunden dör, om du byter namn på hunden, om du flyttar eller om förhållandena ändras på annat sätt.

Det står först att alla hundar som bor i Sverige ska märkas. Sedan står det att du är skyldig att märka och registrera din hund.
Jag tror att det var den andra meningen som föreningen lutade sig mot. Det är ju ett tag sedan så mitt minne är inte helt färskt. Men det jag vet är att man var väldigt noga med att tala om att hundarna i jourhem var ägarlösa.

Får jag gå lite OT och fråga vad som händer om en hund inte är registrerad? Straff av något slag, typ böter?

Jag tycker nog att problemet ligger i gatuhundarna. En vanlig tam svensk hund hade antagligen inte varit sådär förvildad att den ens sprungit på det viset och orsakat en olycka.

De behöver väl inte vara förvildade alls, vår tokiga lilla pudeltrasa hade antagligen kunnat orsaka samma skada om han kom lös och fick för sig att det troligast är husse han ser där på cykeln.

Jag såg häromdagen på typ AFV där de visade en massa klipp på cykeltävlingar där hästar i hagar längs med vägen får för sig att delta och kastar sig över staketet och in i klungan med cyklar O_o
Och de hästarna var helt tama..

Olyckor kan ju alltid hända med djur, det är inget konstigt tycker jag.

Och jag antar verkligen att det finns någon person i Sverige som räknas som hundens ägare när det förs in hit osv, jag kan inte föreställa mig hur pappersarbetet skulle se ut annars. Det lär väl vara föreningens hund tills den sålts. Kan hända att jourhemmet kan bli ersättningsskyldiga, har för mig att den som bara passar någon annans hund tillfälligt kan bli ersättningsskyldig om något händer...

Behöver absolut inte vara otama, men denna hund är det. De har ju inte ens kunnat få fast den nu efteråt för att se om den behöver veterinärvård efter olyckan.
Jag pratade med jordbruksverket imorse så jag vet vem den är registrerad på.

Föreningen som förbarmar sig över ett hemlöst djur blir dess juridiske ägare. Samma med privatpersoner som börjar mata tex. hemlösa katter, de är att betrakta som katternas ägare.

Inte för att det har så mycket med hunden att göra längre, men en liten uppdatering på ämnet. Hö-humm.

922776_4319157316047_713516934_n.jpg

Micke vann SM i helgen. Vi är svenska mästare!!:p

Grattis:) hörde det på radion och tänkte på denna tråden direkt:D

Stort grattis! Ashäftigt att komma tillbaka så starkt efter olyckan :bow:

HejjaHejja fran har borta ocksa! Grattis, tuff jobbat av honom!!

Har dom fatt fatt i hunden an forresten?

Kul att kunna sätta cykelsporten lite på kartan :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka