Importera P.R.E

maria21965

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att importera P.R.E från Spanien (Malaga). Hur klara hästen foder och miljöomställning? Hur får man kontakt med en bra veterinär, transportör? Vad bör man tänka på?

Sv: Importera P.R.E

Ägaren till stallet som jag bor i har köpt tre stycker Spanienimporter. Den första kom direkt från Spanien och va i hemskt dåligt skick efter resan men hon har anpassat sig jättebra och "vi" har inte haft några egentlige problem med henne (nu har hon en fin hingstfölis med :love: ). Nästa sto importerades samtidigt som fösta stoet men kom inte till vårt stall direkt så jag vet inte hur hon hade det första tiden...men även hon fungerar nu mycket bra och har anpassat sig fint (och har också en fin hingstunge vid sidan).

Det enda som varit är att det har tagit något längre tid för dom att passa in i flocken i stallet än för andra nya häsar...men änvendet fungerar bra nu.

Den tredje är på väg hem nu och kommer vara i stallet i kväll någon gång. *spännande*

/Ankan

Jag köpte min häst ifrån en väldigt seriös importör. Min häst som jag köpte av honom är en korsning mellan Lippizzaner och P.R.E. Han brukar ta hem det man söker och han tar inte vad som helst. Man kan även bara beställa transport av honom. Jag kan verkligen rekommendera honom. Han kör varje vecka i Europa. Han kan säkert också besvara de frågor du har. Hans hemsida är http://www.jrtransport.se/

Mvh Camilla

Senast ändrad:

Inte alls krångligt. Det finns flera seriösa förmedlare boende i spanien som kan hjälpa till med att leta upp eller ledsaga dig runt. Transporten från spanien är inte heller något krångligt. Duktiga svenska transportörer kör ofta emellan Sverige-Spanien.

Ibland ordnar ju säljaren med transport.
Vi fick hem en från området kring Malaga för ett tag sen. Där var det säljaren som ordnade transporten. Transporten hade han nog klarat relativt bra, han var ju lite trött e klart.

Foderomställningen klarade han fint den med, dom (nya ägarna) var ju lite extra försiktiga ibörjan med gräs o.dyl.

Har du ingen bra veterinär i din närhet som du känner sen innan? Eller nån bekant som kanske känner till nån?

Berätta gärna om din eventuellt blivande häst!
Nyfiken.....

Oj gammal tråd men måste ändå få fråga. Om man nu vill köpa en häst av http://www.jrtransport.se/ hur gör man får man bara se ett kort då lr finns det en chans att man kan få åka med å kolla på hästen lr hur går det till?

Gilan skrev:
Oj gammal tråd men måste ändå få fråga. Om man nu vill köpa en häst av http://www.jrtransport.se/ hur gör man får man bara se ett kort då lr finns det en chans att man kan få åka med å kolla på hästen lr hur går det till?

Vad är det för häst du vill ha? Ålder ras mm..

Jag letar inte efter någon speciell ras så utan vill bara ha en trevlig allround häst till vettigt pris och som är nåt nytt lite roligare än våra sv halvblod,eng fullblod och amerikanska travare.

Vill ha en snäll och lugn till allround ridning runt 4-12 år. Behöver inte vara alls mycket utbildad bara snäll å trevlig. Då jag mest vill ha en trevlig kompis att rida ut i skogen på och träna lite dressyr på.
Vill ha en ras som är ganska kompakt därför gillar jag inte fullblod åså.Men runt 150-160 mkh (beroende på ras)

Senast ändrad av en moderator:

en häst som jag har hållit på mycket med är importerad från spanien (nu är hon på inridning) det gick bra för henne och hennes kompis att vänja sig vid miljön. (de kom till sverige på sommaren) de var lite svårfångade först eftersom de hade gått nästan som vildhästar i Spanien.
men foder ska man vara VÄLDIGT försiktig med när man importerar PRE. många är jätte känsliga när det gäller havre och kan bli okontrollerbara.

Man kan få en väldigt pigg häst om man inte är försiktig med foder och omställning till kallare väder :D
Själv har jag provat på de flesta av skolorna ovan mark :angel:
Sen ska man tänka på att många P.R.E är känsliga för fång så man får vara noga med vilket foder man ger hästen. Dessutom är många spanska hästar väldigt känsliga för t.ex betfor.
Jag kan nog säga att det tog det första året innan min lilla kille var helt acklimatiserad. Och han trivs fortfarande bäst på sommaren när det är varmt :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 231
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama