Importera lagligt-frågor

Sv: Importera lagligt-frågor

Ett land räknas som rabiesfritt om de inte haft några inhemska fall på 2 år. Fladdermössens rabies är av en annan typ än den vanliga varianten som sprids bland vilda djur och husdjur. Det är svårare att bli smittad av fladermössens rabies så därför räknas dom för sig.
http://www.rbe.fli.bund.de/About_Rabies/Bat/General_Information.aspx
Lista på rabiesfria länder där man med dispens kan få importera valp.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...esfrialander.4.12b498610561aa51d08000394.html
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Du kan ta in en hund utan rabiesvacc om du hämtar den innan den är 12 veckor. Men efter det så är det rabies mm som gäller.

Inte från Tyskland! Ser att det nämnts redan. Jag tror det är svårt att få dispens från just Tyskland. Vet än som fick vänta ca 7 månader på att ta hem sin schäfervalp därifrån, just pga att Tyskland har haft rabies.
 
Senast ändrad:
Sv: Importera lagligt-frågor

Fladdermusrabies är ett separat virus som visserligen är farligt för människa men inte sprids vidare i naturen på andra djur därför räknas det inte i detta sammanhang.
Finland är officiellt rabiesfritt sen 91(sista fallet 89).De länder varifrån vi får importera hundar över 12 veckor utan vaccination är de länder som har tillräckligt skyddade gränser o som själva har extra hårda regler för import, de flesta av de rabiesfria länderna på listan uppfyller inte de kraven.
Finland tex har rabies i närområdet, på andra sidan en gräns som inte går att skydda helt.
Som jag skrev ovan: rabiesfrihet finns i praktiken på flera nivåer.
PL
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Delvis lån...

Ja, just Storbritanien vet jag att man kunnat ta med hundar under väldigt lång tid. Iallafall så länge som jag har hållt på med hundar. Så jag blev snopen att man nu skulle behöva dispens därifrån. Men så var inte fallet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har lite funderingar kring att skaffa hund, men är dock fortfarande osäker. Mycket just att jag är höggravid, men jag tror att jag...
2
Svar
36
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp