importera kallblod från Norge...

wildrose

Trådstartare
Hur gör man? kostar? :confused:
Hästen i fråga är norskregistrerad men finns i Sverige nu, ägaren är norsk.
Hästen är 15 år och ska inte starta mer, spelar det någon roll??

Om jag köper hästen nu, i Sverige, är det då jag eller den som tog in hästen som ska betala ev avgifter, moms mm??
tacksam för tips så jag inte blir "blåst" :)

Ring Det Norska Travsällskapet och fråga.
Jag kommer inte ihåg hur det var.

Vid permantent införsel av hästen till Sverige så ska den reggas på STC. Dom vet även vilka avgifter som gäller på den svenska sidan.

Bättre att ringa till respektive sällskap och få alla fakta på en gång.

Den här frågan är för svenska tullen, regningen är oväsentlig om inte hästen skall tävlas.
Om hästen är i sverige utan att vara förtullad borde det vara den som tagit in hästen som är ansvarig för att moms betalas men du kan säkert bli ansvarig i andra hand så gör inget utan att kontakta tullen.
PL

Det finns hästar som inte startas som har blivit exporterade. Avelsston.
Men som du säger så är det säkert viktigt att kolla upp momsen.

vad är det för kön på hästen? Har just fått reda på att det är 11,5% tull på valackar förutom momsen. Har också upptäckt att på tullupplysningen vet dom ingenting.
PL

Precis vad jag också upptäckte för 4 år sedan -att det var ett evigt virrvarr. Vilka avgifter dom respektive länderna skulle ha för export/import och så momsen.
Synd att jag har glömt exakt hur det var... :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 988
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar