Importera häst till Åland; tänka på och transport

Ojsan

Trådstartare
Ska börja med att säga att jag är ny på sajten, har följt en del trådar i bakgrunden och så men reggade mig precis nyligen.
"Hej, jag heter Ojsan och är hästberoende" :D
Jag ska, som tjugonånting (övre ändan :angel: ) snart skaffa min första häst. Förhoppningsvis, ska vi säga.

Jag undrar om någon här på forumet är på det klara vad man behöver tänka på då man importerar häst från Sverige till Åland? det jag har kommit fram till är att man ska exportbesikta hästen, att den ska ha vaccinationer och pass i ordning, och att man ska in via tullen då man kommer till Åland. Men var registrerar jag in hästen? :confused: (Om det råkar finnas någon ålänning på forumet som vet).

Sen gällande transport, hur gör man för att få tag i en hästbuss / stor hästbil som kan transportera häst? Finns det speciella firmor och hur får man i så fall tag på dem? Finns det t.ex travmänniskor som kommer hit med stora bilar och kan tänka sig ta en extra häst med sig? En av hästarna jag ska kika på har nämligen aldrig åkt transport utan enbart hästbil.

Många frågor och fler lär det bli.. Är tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Importera häst till Åland; tänka på och transport

roligt med flera ålännigar!!!:D

Jag tog in häst från sverige förra året. Nu vet jag inte hur laglig du vill vara...
MEN jag tulla inte in min häst och det funka super. En bekant gjorde lika dant inga problem.
Antagligen har du hästen registrerad någonstans, ex min var i svenska arabhäst föreningen, nu står hon på hippos. Om det är det du menar med registrering?! Ta kontakt med hippos angående det.

Vissa travmänniskor som far på tävlingar kan ju kanske ta med en häst men de vill ju säkert ha lite för det.... Det är att höra runt.

Lycka till, hoppas du hittar någon vän

Ja såklart vill man ju komma undan så smidigt som möjligt. Då vi åker över med hund är det ju aldrig någon som kollar pass och grejer, jag tänkte mest på att en hästtransport är lite mer.. iögonfallande :D Men ni gjorde ingen exportbesiktning och gick inte via tullen utan köpte hästen som att ni skulle bott i Sverige då menar du?

Precis så menar jag, man kan ju på en del finska hemsidor leta på en hästs namn, t.ex, och då är det ju någon som håller i det nationella registret. Men då mailar man Hippos eller nåt? Om man inte MÅSTE regga hästen så är det inte nödvändigt för egen del heller, men jag vet ju inte riktigt hur det funkar, det där.

Jag försöker "rycka i tåtar" och ordna transport. Självklart mot betalning. Problemet med åtminstone en av hästarna jag ska titta på är att den enbart har åkt hästbil, alltså inte släp öht. Så säljaren trodde att det är lugnast att i så fall köra den i bil, då det är flera timmars resa och båt över och allt. Men hästbil är det ju inte alla som har!

roligt med flera ålännigar!!!:D

Jag tog in häst från sverige förra året. Nu vet jag inte hur laglig du vill vara...
MEN jag tulla inte in min häst och det funka super. En bekant gjorde lika dant inga problem.

MYCKET dumt att fuska med tullen. Varför fuska liksom, när man kan göra det rätt och lagligt??

Det är ju ingen som ser om du har en häst i släpet när du kör från åland, du kanske bara ska över hastigt med en häst...
Ta kontakt med hippos om du vill registrera hästen, de har mail! Det kostar dock lite att registrera den...i det stora hela ca 200e.
Men du behöver ju inte regga den, finns flera på åland som inte har hästar finsk registrerade.

Är det du som söker hästbil på facebook/hästhändelser?

Det är ju ingen som ser om du har en häst i släpet när du kör från åland, du kanske bara ska över hastigt med en häst...

Även om man "kanske bara ska över hastigt med en häst" så ska alla papper vara iordning! Om inte annat så för hästens skull - för hur kul är det att kanske bli stående på tullplanen i fyra timmar i sommarhetta medan man väntar på att en distriktsveterinär ska komma? Eller att kanske få köra ombord på färjan igen och åka tillbaks? Plus att det förmodligen kostar en del i böter om man blir påkommen med att fuska....

Nu har jag ingen aning om vad som gäller vid import från Sverige till Åland, men jag råder TS att ta kontakt med både tull och jordbruksverk för att få alla fakta.

Är det förresten verkligen möjligt att registrera en häst i ett register på Åland utan att kunna visa att hästen är lagligen införd?

Ta kontakt med hippos om du vill registrera hästen, de har mail! Det kostar dock lite att registrera den...i det stora hela ca 200e.
Men du behöver ju inte regga den, finns flera på åland som inte har hästar finsk registrerade.

Är det du som söker hästbil på facebook/hästhändelser?

Nej, visserligen. Men så vitt jag förstår så kostar det ju inget att tulla in hästen, och då ska väl ett stopp i tullen inte vara till nåt besvär. Men jag är som sagt sketanoga med att ha pappren på hundarna i skick också, IFALL ATT :)
Ah, då hänger jag med. Där jämför jag också lite med hundar, för deras del är det ju "måste på" att regga. Åtminstone om man ska ställa ut eller tävla. För det som inte är nödvändigt (=ett måste enligt lagar och regler) klarar jag mig utan ;)

Även om man "kanske bara ska över hastigt med en häst" så ska alla papper vara iordning! Om inte annat så för hästens skull - för hur kul är det att kanske bli stående på tullplanen i fyra timmar i sommarhetta medan man väntar på att en distriktsveterinär ska komma? Eller att kanske få köra ombord på färjan igen och åka tillbaks? Plus att det förmodligen kostar en del i böter om man blir påkommen med att fuska....

Nu har jag ingen aning om vad som gäller vid import från Sverige till Åland, men jag råder TS att ta kontakt med både tull och jordbruksverk för att få alla fakta.

Är det förresten verkligen möjligt att registrera en häst i ett register på Åland utan att kunna visa att hästen är lagligen införd?

Håller med dig, man KAN vara den där 10.000:e som fastnar, skulle vara typiskt mig för övrigt att ha sån oflyt :grin:

Jag har kikat på Eviras och Tullens och ÅMHMs (som har hand om djurtillsyn och sånt här på Åland) hemsidor, men jag har inte kommit fram till nåt mer än att man behöver exportbesikta och få ett hälsointyg och att hästen ska ha pass och vaccinationer i skick. Jag vet liksom inte exakt "vilka som vill veta att jag importerat en häst" om man uttrycker det så :o

Jag har verkligen ingen aning, men jag tyckte att din hälsning var underbar:banana::rofl::bump:

"Hej jag heter Ojsan och är hästberoende !!"

Superbt !

Hej från Hambo

Haha, tack! De är ju lite så hästarna, beroendeframkallande :)

Den hästen som lovehorses tog in till åland hade alla papper i ordning. Hälsointyg mm ifrån en svensk distriktsveterinär. Det var jag som sålde hästen och fixade det samtidigt som veterinärbesiktningen. Så allt var grönt ifall någon hade stoppat henne.

Jag kan gissa att det snarare handlar om att slippa tulla (skatta) för varan.

Den hästen som lovehorses tog in till åland hade alla papper i ordning. Hälsointyg mm ifrån en svensk distriktsveterinär. Det var jag som sålde hästen och fixade det samtidigt som veterinärbesiktningen. Så allt var grönt ifall någon hade stoppat henne.

Jag kan gissa att det snarare handlar om att slippa tulla (skatta) för varan.

Okej. Ja hälsointyg vill jag ju ha, för egen del också. Bra att veta att man eventuellt kan ordna alla papper samtidigt som vet.besiktning så slipper man ta ut veterinär 2 gånger.

Som sagt så har jag från flera håll hört att det är enbart då man köper hästen från firma eller uppfödare som man måste betala moms i tullen. I annat fall ska hästen räknas som en "begagnad vara". Å andra sidan köpte en bekant häst för 30.000 och betalade 50€ (ungefär 450kr) i tullen. Så det är ju småpotatis i sammanhanget. Står det och faller på en sån summa så är det kanske läge att fundera om vad gäller hela hästköpandet! :D

I så fall var denna häst "begagnad vara" :) Då jag är privatperson.

Tänk bara på att hälsointyget ska göras så nära inpå resan som möjligt, det är tidsbegränsat.

Ja, jag har förstått att det ska vara skrivet inom 48h före avfärd. Och att det ska vara en distriktsveterinär som skriver det? Då går det inte att anlita vilken vet. som helst alltså. Hade tänkt ta en klinikveterinär till besiktningen, men man kan väl säkert fråga dem ifall de har lov att göra exportbesiktning också?

Det här hittade jag i en gammal tråd, angående tull och moms:
"Hej! Jag har köpt och sålt en massa hästar mellan Sverige och Åland. Reglerna har då varit att köper jag hästen privat och "begagnad" alltså såld i Sverige med moms tidigare så behöver inte jag betala moms, om hästen köps från uppfödare som är momspliktig så dras momsen av och jag betalar moms vid gränspassagen.
Om jag sen säljer en häst till Sverige som jag fött upp så dras momsen av hos mej och nya ägarna betalar svensk moms vid övergången, men säljer jag en häst tillbaks till Sverige som jag köpt utan moms i Sverige alltså begagnad, så är den momsfri till Sverige för då är momsen betald i Sverige innan jag köpte hästen"

Sen är ju frågan; om hästen INTE är såld I Sverige tidigare, utan nuvarande ägaren har importerat hästen (från ett annat EU-land), hur gör man då? :crazy: En djungel, var det.. :p Ska se om jag får tag på någon på Tullen som kan reda ut det där.
Det verkar som att alla man pratar med gällande detta, har lite olika tillvägagångssätt :grin:

Ett hälsointyg för att få föra ut hästen för att tex tävla eller sälja får enbart distriktsveterinären göra (tror inte att den regeln är ändrad, var prat om det)

Härsointyget är bara att de kollar så att hästen är frisk, lyssnar på lungor mm, kollar slemhinnor och sånt. Att den inte kommer ifrån ett stall emd smitta.

Ahhh. Hur vet man att veterinären är distriktsveterinär? :confused: Har inte ens tänkt på om vi har nåt liknande system här, det har vi säkert.. Finns det listor på Jordbruksverket eller så?

Edit: Googlade och fick svar direkt.. Ehrm.. :o

Senast ändrad:

Det är veterinärerna som är anställda av jordbruksverket. Kolla på deras hemsida så finns det säkert en lista över stationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 907
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Behöver lite råd och tips, eller kanske ren fakta om det går att få också :) Jag flyttar till Åland om några månader och funderar på...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: Omega
·
Hästhantering Finns det någon här som har erfarenheter av att transportera hästar längre sträckor för träning eller tävling? Jag och en vän planerar...
Svar
6
· Visningar
4 013
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka