Importera häst - handpenning

Jessan

Trådstartare
Ni som importerat häst, har ni lagt handpenning och i så fall hur långt innan köpet?

Hur länge skulle du som säljare tycka att det är okej att hålla hästen efter att intresserad köpare lagt handpenning?

Som säljare hade jag hållit hästen till det datum som vi hade kommit överens om när handpengen betalades.
Hur länge beror lite på hästen t ex ett ungt föl hade jag kunnat ge lite längre tid än en äldre häst som kräver mer motion o s v.

Ni som importerat häst, har ni lagt handpenning och i så fall hur långt innan köpet?

Hur länge skulle du som säljare tycka att det är okej att hålla hästen efter att intresserad köpare lagt handpenning?

Min första importhäst åkte jag ner till Tyskland och provred, jag betalade 500 euro i handpenning och förde sedan över resten av pengarna när jag kom hem. Min andra importhäst köpte jag osedd (från Tyskland) och honom betalade jag direkt när vi hade kommit överens om priset.

Min första importhäst åkte jag ner till Tyskland och provred, jag betalade 500 euro i handpenning och förde sedan över resten av pengarna när jag kom hem. Min andra importhäst köpte jag osedd (från Tyskland) och honom betalade jag direkt när vi hade kommit överens om priset.

Jag måste tillägga att med häst nr 1 så skulle hela hästen vara betald innan han åkte till Sverige, men transportören dök upp innan pengarna hade hunnit fram till säljarens konto. Som tur var så var det en snäll säljare, så hon släppte iväg hästen ändå. Häst nr 2 var helt betald innan han åkte till Sverige.

Import från Island, så har jag erlagt hela summan inklusive transport, om inget annat överenskommet med säljaren.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 081
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 603
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?