Importera häst från Afrika?

Z

Zuukii

Har någon i detta avlånga land koll på kostnader etc för karantän och allt vad det heter? hur går det till? vart kommer hästen isf stå i karantän? hur är det i en hästkarantän? och hur länge måste den stå? 1 år? hur kommer den må psykiskt av en sådan vistelse? vart vänder man sig förutom Jordbruksverket.. Dessa svarar bara på hästsjukdommar osv och inget om kosnader eller karantänvistelsen...är det nån som har koll på buke hur det går till och vad man ungefärligt måste lägga i pengar för att få hem en häst?

Sv: Importera häst från Afrika?

Stora delar av afrika har hästpest o därifrån får man uverhuvudtaget inte ta hästar.
Normalt är det inte karantän som gäller utan att landet är fritt från vissa sjukdomar.
Vad jag vet finns det ingen hästkarantän i landet.
Varifrån skulle du importera häst o varför.
Jordbruksverket skall kunna svara på vilka regler som gäller för specifika länder i afrika.
PL

Det är isf från Egypten.. Men jag spekulerar bara! En person sa till mig att med tanke på hästpest så måste hästen isf stå i karantän i ett annat land så som Tyskland i ca 1 år... men jag vet inte om det stämmer..

Det är isf från Egypten.. Men jag spekulerar bara! En person sa till mig att med tanke på hästpest så måste hästen isf stå i karantän i ett annat land så som Tyskland i ca 1 år... men jag vet inte om det stämmer..

Jag tror inte dom släpper in hästar där ifrån, tyvärr men bra så vi slipper alla sjukdomar. Se på island de får inte komma tillbaka hästar dit som lämnat engång.

Nej som jag uppfattar det släpper inte EU in några hästar från länder med hästpest,dit egypten räknas, dvs ingen karantän inom EU. Marocko o en region runt kapstaden är de enda områden i afrika man får importera från.
PL

Vid närmare koll verkar det faktiskt som det går att ta in hästar från egypten.
Ett problem när man letar är att det tar en enorm tid om man skall leta fram o kolla alla aktuella EU författningar, med tillägg, som reglerar saker.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 492
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka