Importera grejor...

Emmah.S

Trådstartare
funderar på att importera en sele från Kanada via ett norskt företag, hur fungerar det rent i praktiken? Man måste ju betala svensk moms på det man köper..någon som kan/gjort detta?

Sv: Importera grejor...

Du ska både betala svensk moms och tull för varorna när förs över gränsen in till EU.
Efter som du köper genom ett norskt företag så ska du noga kontrollera upp detta innan du betsämmer dig för att göra köpet. Det du ska kolla är om det pris du fått gäller allt d v s frakt och tullhantering eller om det bara gäller själva varan. Om det inte ingår i priset så kan det bli väldigt mycket dyrare.
Beroende på vad det är du ska köpa så kan det även bli andra avgifter än tull och moms. Avgifter och regler kan du kolla upp med Tullsvar 0771-520520 där du kan få svar på alla kostnader för olika varor.

Importerar själv en hel del från länder utanför EU. Min spontana fråga är: Vad tillför det norska bolaget utom extra kostnader? Det är inte svårare (snarare enklare!) att köpa direkt från Kanada. Eftersom varorna ska tullas och momsas i Norge först för att sedan säljas vidare som exportprodukt till Sverige så blir det en hel del arbete och extra fraktkostnader för omvägen kring Norge.

Om mottagern i Norge är van vid import och export så kommer man inte att ta ut norska avgifter utan bara de svenska. Det är så det fungerar i den världen.
Det är så att man från det norska företagat kan sköta allt som ska göras pappersvägen medans varan kan gå direkt från Kanada till TS.

Om mottagern i Norge är van vid import och export så kommer man inte att ta ut norska avgifter utan bara de svenska. Det är så det fungerar i den världen.
Det är så att man från det norska företagat kan sköta allt som ska göras pappersvägen medans varan kan gå direkt från Kanada till TS.
Borde vara enklare att hitta någon i Sverige som hjälper till eftersom det blir onödigt mycket byråkrati att gå via ett land som ligger inom EES men utanför EU.

Som jag skev innan så behöver det inte bli svårare att gå via Norge än t ex Danmark. Finns system för att inte betala för varor som inte ska stanna i landet. Så det behövs inte betalas ett öre i Norge för vara blir aldrig ansedd att ha varit införd dit utan den transiteras direkt från Kanada till Sverige. Så det behöver varken blir krångligare eller dyrare att gå den vägen. Tvärt om som privatperson kan det löna sig att gå via Norge istället för ett EU-land.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka