Importera frieserhäst från Holland

Sv: Importera frieserhäst från Holland

Vill du ha hjälp med hur du väljer ut rätt frieserhäst eller funderar du kring det ekonomiska och juridiska? Det finns förstås massor att fundera på för att få hem rätt häst utan problem. Skriv lite mer vad det är du undrar över, vilka områden du funderar kring så ska jag hjälpa dig så gott jag kan!

Jag undrar mest om det är något speciellt man ska tänka på t ex "se till att du röntgar bakknäna" eller annat matnyttigt. En kompis till mig har/ska köpt/köpa frieser i holland men hon har bara gjort en vanlig vet. besiktning utan röntgen (den har alltså inte kommit hit än) och jag undrar om det är så genomtänkt? men jag vet ju inte hur frieseraveln ser ut eller vilken problematik de har osv så därför jag undrar.

aha, visste inte att de t fanns en sådan, tack för tipset :)

Det finns VÄLDIGT många frieserar i holland. Det inkluderar frieserkorsningar, frieserar utan godkänd stam, frieserar helt utan stam....och för den delen även frieserar med bra stam men diverse problem/exteriöra fel.
Givetvis går det att hitta bra hästar, men det bör man nog göra på plats - inte efter några bilder/en film på nätet. Man får vad man betalar för.

Kolla upp med försäkringsbolaget du har ifall de kräver en exportröntgen på importhästar. Ibland kräver de exportröntgen och har du inte det blir det något reservationsliknande på benen.

Annars är det inga konstigheter. Se till att hästen får i sig vätskeersättning innan transporten och när den kommer fram så håller den sig fin hela vägen. Många hästar rasar ju annars i vikt under en längre transport.

Något särskilt man bör tänka på?

du bör kolla exem och skabb. Ganska vanligt, skbben är sjukt svår att bli av med. Att köpa en svenskfödd frieser minimerar risken för båda.

som nån skrev, du får vad du betalar för, ta hjälp av någon friserduktig människa som har kontakter i Holland så du får en bra häst. det säljs mycket skit.

var även beredd på det jag kallar import-syndromet. dvs en väldigt avstängd häst som behöver mycket motivationsträning, tid och tillit innan den blir sig själv.

Har köpt 2 Frieserhästar från Holland, ett dräktigt sto och en valack. Gjorde 3 veterinärbesiktningar och röntgen innan de kom hit. Livrädd innan då jag köpte dem osedda men de var/är toppen. Har valacken och fölet som nu blir 6 år i år kvar. De mötte alla mina förväntningar både temperamentsmässigt, ridmässigt och valacken var väl inkörd när han kom också.

Holland är ju ganska nära Sverige så jag skulle nog satsat på att göra en semester därnere i avsikt att besöka olika stuterier, kanske kolla in nån utställning, se tillsaluhästar och prata med frieserhästfolk därnere i största allmänhet som en förberedelse.

Helt enkelt skaffa lite kontakter därnere.

Gör man så så ökar chansen att hitta en riktigt trevlig häst till ett vettigt pris.

*KL*

Tack för svaren. Nu var det ju inte jag som skulle ha hästen så jag kommer inte åka ner till Holland och kolla osv :)

Kompisen har redan köpt hästen så vitt jag förstår och väntar på trasport hem.
Det är en äkta frieser med stam hon har köpt och den var inte heller särskilt billig. Dock har hon ju då bara gjort en vanlig vet.bes. :crazy: och ingen röntgen.

Inga problem att försäkra in den här tydligen men frågan är vad som ersätts om det visar sig att något är fel...

Viktigt att den försäkras direkt köpesumman
Betalas och innan transport. Så gjorde jag med
Mina 2. Inga problem med försäkringen.
Hoppas hon blir nöjd. Jag veterinär beslöjade
Dem direkt de kom hem också för säkerhets skull
Allt var ua

Försäkringe bör gälla även i utlandet så hon har skydd för transporten hem (om hon övertar risken/genomför köpet redan medan hästen står i Holland).

Tänk på att försäkringen inte täcker något som kan gå att få till att det förelåg innan försäkringen tecknades.

Köper hon direkt av holländare? I så fall har hon väl så gott som inget konsumentskydd, d v s kommer hästen fram och visar sig vara en raggig korsningsponny så blir det tufft att få rättsida på affären.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18