Importera från Texas

Segelflygarinnan

Trådstartare
Har egentligen inte letat häst, men har nu hittat en quarter i Texas, som jag är helt såld på!! :love: Att jag dessutom börjar ledsna på mitt sura och domderande sto gör inte saken lättare... :grin:

Hur som - jag fick svar av två tränare att det kostar 50 000 att importera, varav den ena sa att det var "billigt"... Men när jag var iväg i onsdags hos en annan tränare, så sa dom att 25 000 är mer rimligt. En bekant till dom hade importerat för 33 000, och då var det "dyrt"...

Kan ni hjälpa mig? Jag har ingen aning om hur sånt går till heller..! Svar snarast tack! :bow:

Sv: Importera från Texas

För det första är det ju avhängt vad dollarn står i jäntemot kronan. Det har varierat mycket under se senaste åren. Just nu är det förmånligt att handla i USA.

Sedan är det olika hur man tar hem sin häst, om man tex som många gör använder Nedpoint i Oklahoma eller något annat bolag. Det beror också på vad det är för häst, kön osv.

Det kostar mycket att frakta hästar inom USA så det hänger också på vart i USA hästen står och vartifrån den ska åka.

Det kostar mer att ta in hästen direkt i Sverige men vissa väljer detta eftersom dom vill dra momsen.

Det som tillkommer på hästens pris är ju frakt och pappersarbete, sprutor, vet besiktning och frakt inom USA. Samt moms på hästens pris + frakt som man måste betala när den kommer - denna summa är då mindre om man tar den till Holland vs Sverige.

Jag har fått priser på mellan 4000-5500 USD på själva frakten till Amsterdam. Sedan räknar jag ca 10 000:- för att få hem hästen från Holland plus tillägg för ev dygn hästen står uppstallad där innan den kan åka.

Dom du har frågat kan ju ha olika referenser, någon kanske svarar på vad det verkligen kostar, med moms, resa till Sverige från Holland osv, och någon kanske bara tänker på själva transporten från USA och den låga dollarn.....

Har du nån sida man kan läsa på vad man behöver för papper, sprutor, karantän osv? Jordbruksverket? Jag kan nada om detta! :confused:

Här händer det grejer... Hittade en 2-årig quarterhingst hos en tränare i grannkommunen som jag vart och tittat på idag... Jag är såld!

Efter Brilliant Son, undan kommer jag inte ihåg just nu.. Idag var tredje gången med sadel och ryttare, och han gick nästan bättre än min 12-åring jag har idag... :p Stannade på Whoa, galopperade fint, stod still och var lyhörd.. Nu kommer han stå kvar där till siste september, så får jag honom färdiginriden och utan kulor!

Kommer bli tungt att sälja mitt skäcksto, men ja, vad gör man? Vi kommer ingenstans.. :cry:

Vad roligt att du hittat en ny vän! Det är ju så att kommer man på att den hästen man har har begränsningar så kommer man ju inte dit man vill... Lycka till nu och hoppas allt löser sig på bästa sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 920
Senast: QueenLilith
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 486
Senast: Atalantha
·
J
Ridning Det här är kanske inte har med barockridning att göra, men eftersom jag rider klassik ridning, vill jag gärna ha svaren på "Klassisk...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka