Importera från Polen?

SkyHigh

Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag hittat en underbar häst i Polen från ett stuteri som jag jättegärna vill köpa. Jag är tretton år gammal och får inte ta mig dit själv.
Jag har två alternativ att välja mellan:
Åka flyg till Polen och få skjuts till stallet, provrida och sedan sova där en natt. Efter det åker vi hem och om jag trivs med hästen så transporterar dem den till Stockholm och så tar vi hem den. Pappa tycker detta låter bra och allt, men sen kommer vi till min mamma..
Andra alternativet:
Få den direkt transporterad till Stockholm utan att flyga till Polen, och dra av lite av priset, vilket min mamma föredra men min pappa är emot, såklart.

Såklart tycker jag att det vore bäst att provrida först, men min mamma vill helst inte åka till Polen.
Vad tycker ni att jag måste tänka på?
Jag har fått bilder på pass med registreringsnummer och mer, fått en massa filmer och bilder från att stå ensam och sedan sadlas i stallgången till att hoppa och rida ut.
Jag letar då efter en dressyrhäst att vidareutbilda och denna stämmer in på mina önskemål.
Men såklart är det ju olika från varje ryttare, hästen beter sig annorlunda under olika människor, och än så länge har jag sett två olika rida honom.
 
Jag hade velat provrida för att veta om hästen ens passar mig. Det blir lite att köpa grisen i säcken att köpa osett. Jag går på din pappas linje.
 
Eftersom det är en djungel att köpa häst hade jag velat åka och provrida. För att veta att hästen känns rätt för mig, men också för att jag är misstänksam mot "hästhandlare".

1. Är det färska videos? Mycket kan ändras på bara ett halvår, om hästen inte ridits regelbundet.
2. Är det hästen på filmen som är den som säljes. Har hänt att köpare fått hem en helt annan häst än den de sett på filmen. Det är svårare om man varit och provridit också.

Lycka till!
 
Hej! Nu är det så att jag hittat en underbar häst i Polen från ett stuteri som jag jättegärna vill köpa. Jag är tretton år gammal och får inte ta mig dit själv.
Jag har två alternativ att välja mellan:
Åka flyg till Polen och få skjuts till stallet, provrida och sedan sova där en natt. Efter det åker vi hem och om jag trivs med hästen så transporterar dem den till Stockholm och så tar vi hem den. Pappa tycker detta låter bra och allt, men sen kommer vi till min mamma..
Andra alternativet:
Få den direkt transporterad till Stockholm utan att flyga till Polen, och dra av lite av priset, vilket min mamma föredra men min pappa är emot, såklart.

Såklart tycker jag att det vore bäst att provrida först, men min mamma vill helst inte åka till Polen.
Vad tycker ni att jag måste tänka på?
Jag har fått bilder på pass med registreringsnummer och mer, fått en massa filmer och bilder från att stå ensam och sedan sadlas i stallgången till att hoppa och rida ut.
Jag letar då efter en dressyrhäst att vidareutbilda och denna stämmer in på mina önskemål.
Men såklart är det ju olika från varje ryttare, hästen beter sig annorlunda under olika människor, och än så länge har jag sett två olika rida honom.

Jag hade satsat på en häst här i Sverige som jag kan åka och titta på.
 
Hittar man en häst som verkar både fin och billig utomlands ska man inte tro att man har gjort ett fynd utan bli skeptisk. Av alla de hästar som har köpts osedda från utlandet som jag känner till är det bara en som det inte varit något fel på, och den var inte billig.

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd från utlandet. Även om man får se en massa filmer måste man tänka på om hästen verkligen är filmad ur alla synvinklar. Jag vet en som fick hem en häst med en ganska allvarlig och tydligt synlig skada som inte syntes på film för man hade undvikit att filma från den vinkeln.

Så jag är på din pappas linje. Om din mamma tycker att det är dyrt är det inget emot vad det kan kosta extra att få hem en häst som inte fungerar på ett eller annat sätt.
Dessutom måste du själv känna efter ifall det är en häst som du klickar med. Man gör ju inte det med alla hästar. Jag hade en som jag fött upp själv som jag aldrig fungerade optimalt ihop med.
 
Jag hade frågat din tränare eller en annan mycket(!!!) hästkunnig bekannt om den kan tänka sig att åka till Polen och provrida/titta på hästen för dig. Då borde bägge föreldrarna bli nöjda samt att chansen att bli lurad antagligen minskar avsevärt. Personen måste så klart veta vilken typ av häst du gillar och vad du klarar av att rida.

Tyvärr så finns det hur många exempler som helst på folk som har blivit grundlurade vid import/köp av häst, så det är inget man bör ge sig på utan lång erfarenhet och ett tränad öga för detaljer (läs små skavanker o.l.).

Bara det att de vill dra av på priset om du köper hästen utan att titta på den ringer en gigantisk varningsklocka i mitt huvud....
 
Såhär går mina tankar när jag läser ditt resonemang.

Jag skulle definitivt välja att köpa en häst som står i Sverige. Dels för att kunna prova hästen (gärna flera gånger), och dels för att ha mer historik på hästen, kunna anlita en egen opartisk veterinär vid besiktning.

Men framförallt:
Prova många hästar. Sätt upp en kravlista på vad du vill ha för typ av häst, ska det vara en rutinerad häst som du kan ha kul med på tävlingsbanorna direkt och som kan guida dig, rannsaka dig själv om du är tillräckligt kompetent för att guida en unghäst själv? Många gånger tror man att "denna typen av häst ska jag ha", men detta kan lätt revideras efter att att prova flera hästar.

Ta råd från din tränare. Är detta en häst som passar din ridstil och din målsättning?

Är dina föräldrar hästvana? Annars är det klokt att ta med sin tränare eller någon du litar på.
Är hästen veterinärbesiktigad, röntgad? Ta reda på hur du kan säkerställa att besiktningsdokumenten är korrekta, att röntgenplåtarna verkligen visar den hästen du tänkt köpa?

Varför leta sig hela vägen till Polen när det finns fina uppfödningar/importer på närmare håll? Rör det sig om en kraftig prisskillnad? Ja, bara där skulle jag dra öronen åt mig då det oftast finns en anledning. Tänk också på att en svenskfödd häst med full historik och stamtavla oftast är lättare att sälja vidare, om den dagen kommer.

Lycka till!
 
Hej! Nu är det så att jag hittat en underbar häst i Polen från ett stuteri som jag jättegärna vill köpa. Jag är tretton år gammal och får inte ta mig dit själv.
Jag har två alternativ att välja mellan:
Åka flyg till Polen och få skjuts till stallet, provrida och sedan sova där en natt. Efter det åker vi hem och om jag trivs med hästen så transporterar dem den till Stockholm och så tar vi hem den. Pappa tycker detta låter bra och allt, men sen kommer vi till min mamma..
Andra alternativet:
Få den direkt transporterad till Stockholm utan att flyga till Polen, och dra av lite av priset, vilket min mamma föredra men min pappa är emot, såklart.

Såklart tycker jag att det vore bäst att provrida först, men min mamma vill helst inte åka till Polen.
Vad tycker ni att jag måste tänka på?
Jag har fått bilder på pass med registreringsnummer och mer, fått en massa filmer och bilder från att stå ensam och sedan sadlas i stallgången till att hoppa och rida ut.
Jag letar då efter en dressyrhäst att vidareutbilda och denna stämmer in på mina önskemål.
Men såklart är det ju olika från varje ryttare, hästen beter sig annorlunda under olika människor, och än så länge har jag sett två olika rida honom.

Jag skulle inte köpa en häst från Polen. I synnerhet inte osedd.
Undantaget möjligen en 1-2-åring som inte är påbörjad mer än att man kan se att den är välhanterad.
 
Hittar man en häst som verkar både fin och billig utomlands ska man inte tro att man har gjort ett fynd utan bli skeptisk. Av alla de hästar som har köpts osedda från utlandet som jag känner till är det bara en som det inte varit något fel på, och den var inte billig.

Jag tycker det verkar som om Danmark bör ses som lika suspekt som Polen för närvarande... det verkar vara många unga oinridna (men besvärliga) hästar på annons nu med Danmark som ursprungsland...
 
i ditt fall hade flugit till polen med pappa, vill din mamma inte dit så kan hon ju stanna hemma, problemet löst ^_^.

att en 13 åring ska flyga själv till polen, ta sig till ett stall och provrida en okänd häst hos folk man inte har en aning om egentligen, sova över och sen ta sig hem igen hade jag varken vågat själv eller rått någon annan att göra :/
 
Jag som har haft mycket att göra med polacker och polska hästar, hade överhuvudtaget inte ens funderat på att köpa en häst ifrån Polen.
OM jag inte själv hade väldigt mycket kunskap om hästar, uppfödning och utbildning av dom. Jag inte heller köpt en häst osett och inte utan att se hur hästen hade det i Polen.

Det finns mycket kunniga duktiga hästmänniskor i Polen. Men det finns ännu fler pengatokiga människor som gör allt för att tjäna pengar. Det finns riktiga hästfabriker och även "fabriker" för andra djur som hundar, som går att tjäna pengar på. Där det enda målet är att få fram djur att sälja. Det är vidriga förhållanden djuren och det går inte att lita på några uppgifter alls om djuret. Varken ID, härstamning eller veterinärintyg. Ännu mindre att djuret kommer hit till Sverige på laglig väg med godkända transporter och hälsointyg. Vilket innebär att man inte alls är säker på vad man får eller att djuret är friskt. Det enda man är säker på är att säljaren tjänar pengar och troligen att man själv betalar ett pris som är lägre än marknadsvärdet för en häst som är ordentligt uppfödd, utbildad och frisk men alldeles för mycket för en som inte är det.
 
Jag tycker det verkar som om Danmark bör ses som lika suspekt som Polen för närvarande... det verkar vara många unga oinridna (men besvärliga) hästar på annons nu med Danmark som ursprungsland...

Håller med till 110%. Och dessutom är de ofta skadade på något sätt. Jag har en bekant som föll pladask för en dansk import och kunde absolut inte tänka sig någon annan, men när vi grävde bara lite så hittade vi att den sålts från Danmark med kända skador och knappt var duglig som promenadhäst. Min vän ville träna och tävla. Det blev inget köp naturligtvis. Jag är lika misstänksam mot Holland numera. Tycker det verkar komma mycket skadade hästar hit därifrån.
 
Öhhh....

För att vara tråkig mot alla er som svarat, TS är TRETTON år!

En trettonåring kan absolut inte köpa häst på egen hand. Inte genom import från Polen, men inte här i Sverige heller.

Så varför inte få svar på lite kontrollfrågor om TS, TS omgivning och hästkunskap först?

Några exempel på frågor:

Vad ska hästen/ponnyn användas till? Hur länge och på vilket sätt har TS ridet/hållit på med hästar?
Har TS redan en häst? Finns det en stallplats tillgänglig?

Inte många 13-åringar kan vidareutbilda en häst i dressyr på egen hand, utan en tränare krävs också, finns en sådan? Och ska verkligen en 13-åring på egen hand ta hand om en unghäst för utbildning (tolkar jag det som)?

Hur är det med föräldrarnas hästkunskap och hästintresse? Vem tar hand om det praktiska runt hästen och hästhållningen?

Detta oavsett import eller ej.

Att det sedan krävs mycket erfarenhet och kunskap för att importera häst håller jag med om. Lurendrejeri verkar vara väldigt vanligt.

Och det finns en stor mängd fina svenskfödda hästar och ponnyer av många olika raser kan vi också vara eniga om.
 
Öhhh....

För att vara tråkig mot alla er som svarat, TS är TRETTON år!

En trettonåring kan absolut inte köpa häst på egen hand. Inte genom import från Polen, men inte här i Sverige heller.

Så varför inte få svar på lite kontrollfrågor om TS, TS omgivning och hästkunskap först?

Några exempel på frågor:

Vad ska hästen/ponnyn användas till? Hur länge och på vilket sätt har TS ridet/hållit på med hästar?
Har TS redan en häst? Finns det en stallplats tillgänglig?

Inte många 13-åringar kan vidareutbilda en häst i dressyr på egen hand, utan en tränare krävs också, finns en sådan? Och ska verkligen en 13-åring på egen hand ta hand om en unghäst för utbildning (tolkar jag det som)?

Hur är det med föräldrarnas hästkunskap och hästintresse? Vem tar hand om det praktiska runt hästen och hästhållningen?

Detta oavsett import eller ej.

Att det sedan krävs mycket erfarenhet och kunskap för att importera häst håller jag med om. Lurendrejeri verkar vara väldigt vanligt.

Och det finns en stor mängd fina svenskfödda hästar och ponnyer av många olika raser kan vi också vara eniga om.

Tack för svar!

Jodå, jag har duktiga tränare och känner flera ryttare som tävlar i höga dressyrklasser. En av mina vänner tränar för en duktig GP ryttare i dressyr som även är dommare för s:t George.

Vi har planerat det här länge, vi har stallplats och allt är förberett när vi får hästen. Såklart kan jag ju inte köpa hästen själv, och mina föräldrar är väl insatta i köpet.
Min pappa är ingen riktig hästmänniska men kan sin del, medan mamma ridit längre än honom och vet mycket mer.
I stallet hästen kommer stå på finns unghästutbildare och duktiga tränare, så det är inget problem runt utbildningen utan jag kommer få den hjälp jag behöver.
Det blir ju jag som sköter om hästen både i stallet och ridhuset, om man säger så. Det är mitt ansvar mm och jag har haft yngre foderhäst på fem år, men inte en egen häst.

Hästen är en dressyrhäst och kommer främst ridas hemma och inte tävla särskilt mycket, då det inte är mitt största intresse, men kanske börjar tävla några år fram.
Stuteriet i Polen ska skicka en häst till Stockholm om ett par veckor nu och erbjuder att ta med hästen..
 
i ditt fall hade flugit till polen med pappa, vill din mamma inte dit så kan hon ju stanna hemma, problemet löst ^_^.

att en 13 åring ska flyga själv till polen, ta sig till ett stall och provrida en okänd häst hos folk man inte har en aning om egentligen, sova över och sen ta sig hem igen hade jag varken vågat själv eller rått någon annan att göra :/

Tack så mycket för svar!
Jag håller med, att åka dit med min pappa. Egentligen var det så att vi tänkte ta med min kompis och hennes mamma, men jag vet inte riktigt om de vill åka till Polen cx
Men då får det bli pappa och jag, helt enkelt!
 
Jag tycker det verkar som om Danmark bör ses som lika suspekt som Polen för närvarande... det verkar vara många unga oinridna (men besvärliga) hästar på annons nu med Danmark som ursprungsland...

Nja, min sambo jobbar en v/mån i Danmark. Det finns mkt bättre hästar än i Sverige till billigare pris.
Vi har förmedlat en hel del i alla prisklasser och sen följt dem i Sverige.

Men i alla länder och alla brancher finns skojare. Och generellt är svenskar lite okunniga och blåögda när det kommer till köpa häst. Därför säljs en del skit.

Jag kommer köpa från DK nästa gång. Jag har redan hittat uppfödare.
 
Tack för svar!

Jodå, jag har duktiga tränare och känner flera ryttare som tävlar i höga dressyrklasser. En av mina vänner tränar för en duktig GP ryttare i dressyr som även är dommare för s:t George.

Vi har planerat det här länge, vi har stallplats och allt är förberett när vi får hästen. Såklart kan jag ju inte köpa hästen själv, och mina föräldrar är väl insatta i köpet.
Min pappa är ingen riktig hästmänniska men kan sin del, medan mamma ridit längre än honom och vet mycket mer.
I stallet hästen kommer stå på finns unghästutbildare och duktiga tränare, så det är inget problem runt utbildningen utan jag kommer få den hjälp jag behöver.
Det blir ju jag som sköter om hästen både i stallet och ridhuset, om man säger så. Det är mitt ansvar mm och jag har haft yngre foderhäst på fem år, men inte en egen häst.

Hästen är en dressyrhäst och kommer främst ridas hemma och inte tävla särskilt mycket, då det inte är mitt största intresse, men kanske börjar tävla några år fram.
Stuteriet i Polen ska skicka en häst till Stockholm om ett par veckor nu och erbjuder att ta med hästen..
Men med all den expertis du verkat ha på hemmaplan, funderar ni importera en osedd häst från Polen? :confused:
Inköpspriset är troligtvis lägre, men med ganska stor risk att bli en kostsam historia på längre sikt :crazy:
 
Såhär går mina tankar när jag läser ditt resonemang.

Jag skulle definitivt välja att köpa en häst som står i Sverige. Dels för att kunna prova hästen (gärna flera gånger), och dels för att ha mer historik på hästen, kunna anlita en egen opartisk veterinär vid besiktning.

Men framförallt:
Prova många hästar. Sätt upp en kravlista på vad du vill ha för typ av häst, ska det vara en rutinerad häst som du kan ha kul med på tävlingsbanorna direkt och som kan guida dig, rannsaka dig själv om du är tillräckligt kompetent för att guida en unghäst själv? Många gånger tror man att "denna typen av häst ska jag ha", men detta kan lätt revideras efter att att prova flera hästar.

Ta råd från din tränare. Är detta en häst som passar din ridstil och din målsättning?

Är dina föräldrar hästvana? Annars är det klokt att ta med sin tränare eller någon du litar på.
Är hästen veterinärbesiktigad, röntgad? Ta reda på hur du kan säkerställa att besiktningsdokumenten är korrekta, att röntgenplåtarna verkligen visar den hästen du tänkt köpa?

Varför leta sig hela vägen till Polen när det finns fina uppfödningar/importer på närmare håll? Rör det sig om en kraftig prisskillnad? Ja, bara där skulle jag dra öronen åt mig då det oftast finns en anledning. Tänk också på att en svenskfödd häst med full historik och stamtavla oftast är lättare att sälja vidare, om den dagen kommer.

Lycka till!

Tack!
Det är ju svårt att bedöma en häst från videor mm, men från den synvinkeln jag har fått så verkar allt stämma in. Jag har fått bilder på pass och från veterinärbesiktningen, allt verkar stämma och passet ser riktigt ut, men det är ju inte helt enkelt att veta om man inte sett det med egna ögon.
Hästen stämmer in på mina "krav" och jag har verkligen fastnat för den..
Av mina föräldrar så är det min mamma som rider och kan mer än min pappa, men stallet som hästen ska stå i har flera duktiga ryttare och även en unghästutbildare att få hjälp av.
Sen tränar min kompis för en GP ryttare, och domare i s:t George, som jag också kan få hjälp av.

Prisskillnaden är inte jättestor, hästen kostar 50 och jag har provridit ett par i Sverige runt samma pris. Jag har hittat ett sto på 6 år som verkar rätt okej, jag funderar på att komma ner och provrida igen men hon är av fullblodstyp och nervig av sig vilket jag inte riktigt är ett fan av, om man säger så.
Jag har inget problem med att sköta yngre hästar eller nerviga, men helst kan jag ju slippa det ;)
 
Jag hade frågat din tränare eller en annan mycket(!!!) hästkunnig bekannt om den kan tänka sig att åka till Polen och provrida/titta på hästen för dig. Då borde bägge föreldrarna bli nöjda samt att chansen att bli lurad antagligen minskar avsevärt. Personen måste så klart veta vilken typ av häst du gillar och vad du klarar av att rida.

Tyvärr så finns det hur många exempler som helst på folk som har blivit grundlurade vid import/köp av häst, så det är inget man bör ge sig på utan lång erfarenhet och ett tränad öga för detaljer (läs små skavanker o.l.).

Bara det att de vill dra av på priset om du köper hästen utan att titta på den ringer en gigantisk varningsklocka i mitt huvud....

Jag håller med om det sista, tycker det är lite konstigt..
Jag har en kompis och hennes mamma känner mig väl i ridningen, jag tränar för henne ibland och det är en riktigt duktig dressyrryttare som har tävlat s:t George och utbildar och rider in två unga hästar just nu som de äger, och dem skulle kunna följa med.

Jag har ju kollat igenom veterinärbesiktningspapperet men vad jag blir lite fundersam över är att det står "reqest" och inte "request"... Är det onödigt att bli oroad över det?
 
Men med all den expertis du verkat ha på hemmaplan, funderar ni importera en osedd häst från Polen? :confused:
Inköpspriset är troligtvis lägre, men med ganska stor risk att bli en kostsam historia på längre sikt :crazy:

Såklart är det bättre att åka och provrida, det är jag helt inne på, men det är då min mamma som inte riktigt vill köpa en häst från ett annat land och då är det så att hon vill ha en häst från ett pålitligt stall och helst en från Sverige.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 082
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp