Seabaz

Trådstartare
Hur går man tillväga för att plocka hem en häst från staterna?
pappa har en kusin som bott i usa större delen av sitt liv så han kan ju säkert hjälpa till med vilka man ska prata med men det lär väl vara nåt flygbolag? nån veterinär? karantän?

ungefärligt pris. Ligger jag i fas om jag gissar på ca 20-30 tusen? för bara införseln

Sv: import

Hur man går tillväga?
Först så ser man till att man har en massa pengar. För om man inte hittar någon att dela tranporten med så ligger den på omkring 50 000 bara för att komma över Atlanten. Sedan så tillkommer ju resa inom USA och då även inom EU/Sverige efter att den landat.
Till detta kommer att du ska betala eventuell tull och sedan moms.
Tullen beräknas på hästens inköpspris + transportkostnader + ev försäkring under transporten. Om jag inte kommer ihåg fel så är tullen ca 9%.
Momsen ska räknas på samma värde som tullen fast plus den summa som blir tull.
Ett exempel:
Inköpspris: 50 000
Transportkostnad: 55 000 (med alla sträckor)
Försäkring: 3 000
Summa: 108 000
Tull 9%: 9 720
Värde för moms beräkning blir då 117 720
Moms 25%: 29430

Summa att betala vid införtullning 39 150
Detta gör att kostnaden för hästen i det här exemplet med allt blir 147 150 för en häst med inköpspris på 50 000 och tills den är hemma i här i Sverige.

Nu är det inte alla hästar som har tull men moms tillkommer på alla. Flygresan blir betydligt billigare om det är fler hästar som åker samtidigt.

Sv: import

haha okej jag var ute och cyklade lite... tack för svaret! :D

måste nog räkna lite på min budget ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 373
Senast: Mineur
·
Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 596
Senast: JustWatchMeMrBlack
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar