rostad

Trådstartare
Hur skall man ta sig till väga?
Om man vill importera hästar ifrån t ex Tyskland?
Är det svårt? Kostsamt?
Berätta gärna så mycket ni kan/vet.
Om man vill starta företag som importerar hästar? Vad behövs?

Väldigt tacksam.
// Rostad

Sv: Import

Att importera från ett EU land är i regel lätt eftersom man betalar momsen direkt på hästen i det land man köper från.

Vad det kostar beror ju på lite hur man gör med frakten, vem man anlitar, kör själv osv.

Det som tillkommer utöver frakt och själva köpet av häst är ju exportbesiktning och om man väljer att göra besiktning/röntgen utöver den.

Ska du köra själv behöver du ju numera bli godkänd och ha tillstånd.

När jag har importerat har det gått på med besiktning och frakt i snitt 5000 kr/häst utöver själva köpesumman men det beror ju som sagt på vilken besiktning man väljer utöver vilket ju är olika beroende på vad det är för häst.

Det finns många här på buke som är mkt mer erfarna importörer än jag som säkert kan ge dig många bra råd och info!

Hur skall man ta sig till väga?
Om man vill importera hästar ifrån t ex Tyskland?
Är det svårt? Kostsamt?
Berätta gärna så mycket ni kan/vet.
Om man vill starta företag som importerar hästar? Vad behövs?

Väldigt tacksam.
// Rostad

Låter kul - lycka till!:bump:

Överkomligt, jag antar att du tycker det verkar oöverkomligt=

Nej då har jag tagit dom med transportör. Min svägerska tar hem många hästar från Tyskland/år och hon räknar ca 5000 SEK överlag om de inte ska genomgå mer än transportbesiktning och det var vad de jag har tagit hem också har kostar exkl vidare besiktningar (vilket jag valt på en del).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar