Import- STämmer papprena?!

A

Amica

Jag hittar ingenstanns att skriva den här tråden, så jag hoppas att denna inriktning går bra..=)

Jag har en grej som jag har gått o stört mig på i några år nu...
För några år sedan var jag på väg att köpa en ponny som kallades Gallan... Hette "egentligen" Gearlic Lad... Men detta var ett sto.. Så namned passade inte..
Det var ingen vacker häst och i början var hon så fruktansvärt svår, litade inte på männsikor överhuvudtaget, mager o totalt sönderskavd i munnen av slarpa bett.
Jag red henne ett tag innan det ens var prat om köp. Och vi kom varandra så nära, till slut litade hon på mig.
Fick sedan se papprena på henne.. Jahapp, då var hon helt plötsligt fux.. OCH valack..
Alltså, inget stämde..
På tänderna visade de sig att hon var 15-20 år... vilket man annars inte kunde tro.
Böjprov, då visade hon hälta, även i liten volt. Vad vi då inte visste var att hopphästar blir sådana.
Vi köpte henne inte... vilket jag ångrar. Vill inte ens tänka på vad den gamla damen har vart med om....

Är det vanligt att importerade hästar får fel papper?!

Och hur kan en svensk vetrinär för det första skriva att denna ponny var ett halvblod när det lös lång väg att det INTE var ett halvblod. Och skulle inte vetrinären ha ifrågatsatt papprena?????

På "hennes" papper står det att hon är blodtypad.. så alltså om hon är en "riktig" imort så borde hon ju vara blodtypad? Om hon inte kom hit illegalt? Är det vanligt?

Vore kul att äntligen få reda på vem hon egentligen var...

Sv: Import- STämmer papprena?!

Du lär nog aldrig få reda på vem hon eg var med tanke på att du aldrig köpte henne. Och ja, det ÄR tyvärr vanligt att det både fuskas och slarvas med papperna på importer! Även annan info man kan få om dessa hästar ska man ta med en nypa salt...ofta säger säljaren vad som helst som låter bra (eller har fått höra själv) för att kunna sälja hästen.

Tycker veterinären var mer än lovligt klantig.

....Eller som jag fick det. Rätt papper men fel häst. Importerade ett 5 årigt fuxsto som jag tittat på och provridit. Det som kom hem med hästbilen var en brun märr på ca 12 år....

Pratade med en tjej från lettland som skickade hit hästar, papper fixade men eftersom köparna blev glada då. Ungefär hälften av papprena var korrekta, dom andra skrev hon ihopp....

Det finns många hästhandlare som specialicerar sig på att lura hästköpare.Jag tror personligen inte det handlade om papper som skickats till fel häst av misstag utan mer att sånt är planerat.Just denna händelse med papper på en valack när hästen var ett sto däremot verkar knäppt.Eller så var säljaren IQ befriad... :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II