Import sperma

Lewis

Trådstartare
Har lite frågor ang detta, har sökt efter svar här men skapar nu en ny tråd... Hur går det till om man vill betäcla med en import hingst (fryst)? Alltså, är det jag som beställer, eller gör min station det? En dos står det ofta, är det ett försök eller kan man dela upp det? Har förstått att man inte rekomenderar detta sätt till ett första gångs sto, eller och varför? Svårare att få dräktiga? Har ni något mer att informera eller berätta om inom detta område vore jag tacksam! Funderar på Contendro...

Sv: Import sperma

Jag seminerade själv i år, dock inte med fryst.. jag antar dom menar just en dos (ett skick/en gång) men vet inte säkert, finns nog någon som kan det bättre än mig. På färsk var det iaf så att jag bara skrev i vilken hingst jag ville ha så fixade vet resten. Du kan ju ringa och höra annars med aktuell importör. Dels är fryst, precis som du sa, svårare att få dräktigt då man måste spruta dem exakt vid ägglossning(vad jag har förstått), vilket innebär mer jobb för veterinären, vilket också innebär högre semikostnad...För ett förstagångs sto vet man ju inte riktigt hur de tar sig, framförallt inte på semi då det är mkt mindre mängd sperma i varje dos än om du skulle betäcka naturligt. Har man ett svårt sto att få dräktigt kan det ju vara jobb bara att få de dräktiga på färsk transporterad, och ännu svårare på fryst då simmarna inte är lika bra som vid färsk/naturligt...men prata annars med din tilltänkta station innan, kanske kan dom göra en grundlig koll på ditt sto och rekommendera dig därifrån om du ska pröva med fryst.

Sv: Import sperma

En dos räcker till ett försök i en brunst. Enligt ASVHs faktablad kostade varje dos i år 800 Euro.

Jag seminerade själv i år, dock inte med fryst.. jag antar dom menar just en dos (ett skick/en gång) men vet inte säkert, finns nog någon som kan det bättre än mig. På färsk var det iaf så att jag bara skrev i vilken hingst jag ville ha så fixade vet resten. Du kan ju ringa och höra annars med aktuell importör. Dels är fryst, precis som du sa, svårare att få dräktigt då man måste spruta dem exakt vid ägglossning(vad jag har förstått), vilket innebär mer jobb för veterinären, vilket också innebär högre semikostnad...För ett förstagångs sto vet man ju inte riktigt hur de tar sig, framförallt inte på semi då det är mkt mindre mängd sperma i varje dos än om du skulle betäcka naturligt. Har man ett svårt sto att få dräktigt kan det ju vara jobb bara att få de dräktiga på färsk transporterad, och ännu svårare på fryst då simmarna inte är lika bra som vid färsk/naturligt...men prata annars med din tilltänkta station innan, kanske kan dom göra en grundlig koll på ditt sto och rekommendera dig därifrån om du ska pröva med fryst.

Hur seminerar man själv:confused:...bara en nyfiken fråga.:o....

Mallan

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 488
Senast: em-pirre
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 376
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: viltmilla
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka