Import av 6-veckors valp?

Glimfeather

Trådstartare
Grannarna har köpt valp. Jag såg redan på en gång att den var väldigt liten, men det var på håll så jag funderade inte så mycket på det. Igår var de ute på gräsmattan och jag gick fram och tittade. Ja, den var definitivt mindre än en normal 8-veckorsvalp i den rasen. Jag pratade lite med dottern i familjen och hon sa att den är 6 eller 7 veckor och att de hämtade den i Polen när de var där och hälsade på släktingar. Den har väl varit här i någon vecka nu.

Vad gäller? Får man importera så unga valpar? Får man ta valparna tidigare från föräldrarna i Polen? Jag tänker också på vaccinering och avmaskning? Är valpen insmugglad?

Min hund får i vilket fall inte hälsa på deras hund :crazy:

Sv: Import av 6-veckors valp?

Förmodligen insmugglad. Den är inte färdigvaccinerad eller någonting vid den åldern. Från Polen behöver dom dessutom vara rabiesvaccinerade, och då är valpen MINST 7 mån gammal när den är klar.

Jag vet inte vad som gäller, men rent spontant- när jag var i Polen såldes valpar på gatan på marknader. Kontrollen av varken ålder eller vaccinationer etc lär ju vara strålande efter det (sen säljs väl valpar seriöst också utgår jag ifrån, och där är det säkert bättre).

Jag skulle inte heller ha låtit hundarna hälsat innan du vet att hunden fått det den ska ha och är frisk.

Fast när det gäller rabies så får man väl ta in valpar under 12 veckor utan att de är vaccinerade? Eller har jag snurrat ihop det?

Jenka: Nej, min hund ska aldrig få hälsa på deras hund.

Jag skulle inte låta hunden hälsa förrän jag personligen sett att det finns riktiga papper på vaccinationer osv.

Som sagt, min hund ska inte få nosa på deras hund alls. Det är helt onödigt i vilket fall som helst.

Fast när det gäller rabies så får man väl ta in valpar under 12 veckor utan att de är vaccinerade? Eller har jag snurrat ihop det?
Du har rätt, men då måste de få dispens från Jordbruksverket samt du måste kunna bevisa att valpen inte har varit någon annanstans än hos uppfödaren.

Du har rätt, men då måste de få dispens från Jordbruksverket samt du måste kunna bevisa att valpen inte har varit någon annanstans än hos uppfödaren.

Ah, då är jag med. Tack för upplysningen :)

Senast ändrad:

Och du har lite fel.

Denna regel gäller bara för vissa länder, vilka är dessa;
Australien
Luxemburg
Belgien
Malta- särskilt tillstånd krävs ej
Cypern (grekcypriotiska delen)
Nya Zeeland
Danmark (inkl Färöarna)
Portugal, inkl öar
Finland
Frankrike
Schweiz
Grekland, inkl öar
Spanien
Holland
Tjeckien
Island
Tyskland
Irland och Storbritannien- -särskilt tillstånd krävs ej
Österrike
Japan

Således finns det inte en chans i världen att man får hem en valp från Polen innan 7 mån ålder, om den inte smugglas in.

Alla andra länder i världen krävs det att hunden är rabiesvaccinerad som minst, från en del länder finns det fortfarande krav på karantän, även om dom inte är lika många i dagens läge.

Ush, det känns ju sådär lagom kul med den här hunden i samma hus :crazy: Inte för att jag tror den har rabies, men en regel är ju alltid en regel och jag tycker man ska följa lagar.

kl
Men vad ska man göra då? Om man upptäcker en sådan valp? Ska man anmäla dem eller nåt? Och vad händer med valpen då? Om den avlivas, då vill man ju inte anmäla :(

Senast ändrad:

Ja, det är ju det jag undrar. Just den här valpen kanske inte mår dåligt, eller har några sjukdomar. Men man vill ju inte vara "medskyldig" till att fler valpar tas från sin mamma för tidigt och smugglas in i Sverige. Eller vuxna hundar med sjukdomar för all del ...

Ush, det känns ju sådär lagom kul med den här hunden i samma hus :crazy: Inte för att jag tror den har rabies, men en regel är ju alltid en regel och jag tycker man ska följa lagar.

Mest troligat är att den har dvärgbandmask än rabies. Dvärgbandmask är extremt vanligt i Polen enligt min polska veterinär. Finns visst flera fall om året med sjuka människor som har käkat bär som de har plockat i skogen. Finns inget botemedel om man har insjuknat enligt honom. OM det har kommit på senare år vet jag inte var ca 1½ år sedan vi pratade om det.

Ja, det är ju det jag undrar. Just den här valpen kanske inte mår dåligt, eller har några sjukdomar. Men man vill ju inte vara "medskyldig" till att fler valpar tas från sin mamma för tidigt och smugglas in i Sverige. Eller vuxna hundar med sjukdomar för all del ...

Självklart ska du anmäla. Gör inte du det så PMa mig.
Sånt här får det banne mig bli det ett slut på.

Mest troligat är att den har dvärgbandmask än rabies. Dvärgbandmask är extremt vanligt i Polen enligt min polska veterinär. Finns visst flera fall om året med sjuka människor som har käkat bär som de har plockat i skogen. Finns inget botemedel om man har insjuknat enligt honom. OM det har kommit på senare år vet jag inte var ca 1½ år sedan vi pratade om det.

Ja, precis, och vi vill INTE få in dvärgbandmask i Sverige (om det nu inte redan finns p g a alla smuggelhundar). Får vi hit dvärgbandmask kommer vi inte längre kunna plocka bär och äta i skogen.

Varför inte?

Hur kan man vara säker på att valpen inte mår skit och bär på allt möjligt och dessutom så måste detta smugglandet få ett SLUT.

Smugglandet kommer aldrig att upphöra om folk som uppmärksammar detta inte börjar anmäla :(

Fy stackars lilla valp :(

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 342
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har... 2
Svar
24
· Visningar
3 861
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 317
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 066
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka