Imponerad av min häst!

Mirraya

Trådstartare
Tänkte skapa en positiv tråd om när ni senast vart imponerade av era hästar(eller bara tycker om dem mer än annars) :D

Jag har nyligen tagit på mig ansvaret på en VBL tjej på 5 år och har nu ridit henne 3 ggr? Känner till henne sedan tidigare så jar har jobbat henne en del från marken men har "tagit över henne". Första gången jag red henne hade vi diskution om huruvida man måste stå still då någon ska upp i sadeln eller ej, samt om man får "hänga i bettet" eller ej... 2:a gången jag red henne var i bäckmörker med pannlampa - hon var hur cool som helst, red igenom ett industriområde där det kördes med bilar å bussar, hamrades och - svettsades! Hon promenerade på.... Sedan har de grävt av vägen så över hålet ligger en metallplatta med hål i och vid sidorna står blinkande konor(detta var inte medräknat i mina planer om "miljöträning" riktigt än..) där vart det lite obehaglig, men när jag hoppade av var det inga som helst problem att gå med över... Sedan igår var jag ute för tredje gången - Hon gick så bra! Stod helt still på lös tygel då jag hoppar upp, är pigg, glad och frammåt - travar långsamt i form - utan att hänga i bettet. Travar förbi hage med studsiga hästar i och hon bryr sig inte alls :bump:!!
Jag är så imponerad!! Å vilken rolig häst att jobba med!! :bump::bump:

Vad har era hästar gjort på sistonne som gör er extra glada i dem :p?

Sv: Imponerad av min häst!

Min kille har imponerat på genom att bl a;
kliva rakt över pressenning första gången jag bad om det, den låg heller inte platt utbredd utan i en stor hög, inga problem:love:

vara helt underbar i all hantering:love: så otroligt lydig och go:love:

i ridning alltid göra sitt bästa och alltid försöka förstå vad jag vill :love:

Han är en otroligt vänlig individ som jag verkligen börjar bli ett "team" med :love:

Å va härligt :D!

Skoj med pressenningen, de kan ju faktiskt äta hästar har jag hört... :angel:

Å va härligt :D!

Skoj med pressenningen, de kan ju faktiskt äta hästar har jag hört... :angel:

Jag har tom sett det monstret in action:eek:

Ett hispigt islandssto som när hon gick förbi en press på ca 15 m avstånd blev uppäten och helt enkelt dödad:eek::eek::eek:

:rofl::rofl::rofl:

Jag är väldigt imponerad av min 2½ åriga hingst. Han har alltid vatt så cool.Vad man än gör så är han hur cool som helst. För ett tag sen satt jag upp på han för första gången.. Han gjorde ingenting. Stod helt stilla och va superduktig. sen vände han sig om och glodde på mig som om jag var helt dum i huvet:) Han är för söt min älskling..:love:

Jag är imponerad över att min häst fortfarande är så stadig och snäll att hantera efter två månaders vila med nästan full foderstat - trots kylan!

Jag är mycket stolt över min häst som för första gången i sitt liv blev skodd idag(4 år)
Han stod hur stilla som helst och brydde sig inte om något. Inte ens när hovis bankade till skon på städet som låter så himla mycket.

Det gjorde mig så stolt så:)

Jag blev imponerad av min lilla häst när vi var med på hubertusjakt förra helgen. Det var andra året i rade så lite vana hade hon. Men denna gången var det rejält blåsigt och många hästar var ganska upplivade. Hon är visserligen ganska van vid att gå med främmande hästar men inte så många på en gång och inte så uppjagade. Hon tittade storögt på de andra som stod på två ben, snurrade runt, inte ville gå osv. Det var precis som att hon tyckte att så ska man inte bära sig åt. Jag tyckte att hon var jätteduktig hon är inte så gammal bara sex år och helt underbar.

Jag är imponerad över hur snäll min häst har blivit sen vi bytt stall, bits knappt alls (är hingst), rider ut med ston, har sto som boxkamrat utan att han bryr sig, lite prat mellan dem bara :)

han trivs verkligen och det visar sig i alla hantering, båda från mark och ridning :) det är jag glad över just nu !

Jag är väldans impad av mina nya pålle..4 år, hade aldrig varit utanför gården innan (förutom 2ggr hos vet...Och riden nga gånger i skogen med sällskap av äldre häst)..
Har nu efter 2 veckor varit på promenad själv med mig i mörkret utan att så mkt som kolla hemåt...Gått rakt in i transporten (hade åkt 2ggr innan) blivit lämnad ensam i ett ridtält utan att bry sig över huvud taget mm...Min prinsessa! :)

I somras hade min häst boxvila i 2-3 veckor. Han var helt fantastisk. Aldrig propsade han på att han skull ut, aldrig. Även om boxdörren var öppen (vilken den nästan alltid är när han är inne och jag är i stallet, så även då), så gick han inte ut en gång. Stod som vanligt lös i stallgången, trots bandagebyte och behandling at tre ben.
Sprutade honom i halsen (med kanyl och grejer :eek:), och han stod som ett ljus varje gång. Kan säga att det blivit många sprutor sen i somras.
Till och med veterinären reagerade när hon var ute ett par gånger, på att han var så lugn och snäll, trots all boxvila.

Sen när han väl kom ut, efter dessa veckor, då kom energin, såklart. Men vilken duktig häst jag har som skötte sig så fantastiskt under boxvile-tiden. Ibland blir man bra stolt :love::love:

Igår när jag varit ute och ridit stod han i gången när jag tog av honom sadeln, dum som jag var hade han fortfarande tränset på sig och han stod och kliade huvudet mot en stolpe... efter en stund slutade han klia men tog inte ner huvudet:crazy: såg då att bettringen satt fast i en krok:crazy: snällpojken fick inte panik utan stod still tills mamma tagit loss honom:rofl:

kommer ta av tränset först hädanefter men visst var det gulligt?:love:

För ett par helger sedan var jag mycket imponerad av min häst, när han gick som en klocka i KM i dressyr och vi vann.

Grejen är att när jag köpte honom för fyra år sedan var han helt felriden och stressad, han kunde inte stå still under ryttare, han sprang bara runt med huvudet högt upp i luften och han hade ett väldigt kort och stressat steg och en ful underhals...

Efter mycket tid och träning så kom vi i alla fall upp i nationella hoppklasser, vilket jag aldrig hade trott när jag köpte honom.
Men att han dessutom till slut skulle slappna av inne på en dressyrbana, det hade jag inte ens vågat drömma om! :love:

Han var sååå duktig, och matte är jättestolt! :D

För ett par helger sedan var jag mycket imponerad av min häst, när han gick som en klocka i KM i dressyr och vi vann.

Grejen är att när jag köpte honom för fyra år sedan var han helt felriden och stressad, han kunde inte stå still under ryttare, han sprang bara runt med huvudet högt upp i luften och han hade ett väldigt kort och stressat steg och en ful underhals...

Efter mycket tid och träning så kom vi i alla fall upp i nationella hoppklasser, vilket jag aldrig hade trott när jag köpte honom.
Men att han dessutom till slut skulle slappna av inne på en dressyrbana, det hade jag inte ens vågat drömma om! :love:

Han var sååå duktig, och matte är jättestolt! :D

Shit vad härligt.. förstår att du är stolt.. jag vet hur det är.. Jag köpte min ponny väldigt billigt.. Hon kunde ingenting. Skritt trav och galopp.. det var det hon kunde.. Det gick knappt att rida på henne.. Hon bockade och var allmänt svår.. Men jag blev kär och bestämde att den hästen ska jag ha.. Nu 6 år har hon gått både dressyr, fälttävlan och hoppning med mycket bra resultat, tyvärr har jag nu blivit för gammal för henne och ska sälja henne... Men snacka om att jag är stolt över henne.. :love::love:

Igår när jag varit ute och ridit stod han i gången när jag tog av honom sadeln, dum som jag var hade han fortfarande tränset på sig och han stod och kliade huvudet mot en stolpe... efter en stund slutade han klia men tog inte ner huvudet:crazy: såg då att bettringen satt fast i en krok:crazy: snällpojken fick inte panik utan stod still tills mamma tagit loss honom:rofl:

kommer ta av tränset först hädanefter men visst var det gulligt?:love:

Wooo... skönt att han var så cool!!

Kan passa på att berätta om när jag vart ite extra stolt över min arabdam. Jag hade en unghäst med som handhäst och red barbacka, så var jag på väg ned för en stig i skogen då hon stannar tvärt. Jag manar på henne men hon går inte.. smackar lite mer och säger att "nä, gååå nu!" Hon tar några steg men stannar tvärt igen och lägger öronen bakåt. Så tittar jag bak och inser vad problemet är - unghästen har lagt repet jag leder honom i under svansen på min häst så hon "kniper fast det" och när vi går så dras det under svansen :crazy:. Hon stannade bara och sa till så jag kunde ta bort det - skickade mig inte upp i en talltopp tack och lov :D

....en annan gång skulle jag få min hund att följa med på ridtur. Han var rädd för hästar(efter att ha fått en stöt från staketet) så min plan var att ha honom i lång longerlina och bara rida iväg. Då kan han ha långt avstånd och så småningom inse att hästen inte kastar el....
Men... det gick bra några steg sedan sa det WROOOOM och hunden sprang förbi oss, nöjde sig inte med det utan fortsatte springa - runt hästen..... så där stod hon med benen ihop under magen inlindad i en longerlina:crazy: ...hon gjorde inget alls, såg bara högst förvånad ut:p

.....sånt man inte säger högt att man utsatt sin häst för*hrm*

min häst skötte sig som en riktig liten hjälte för ett tag sedan när vi var ute i mörkret och red, och ett lodjur plötsligt dök upp bakom oss o skogen och hängde efter ett ganska bra tag. Lillhästen tog hand om en uppskrämd matte och tog oss säkert ifrån platsen utan att visa sig ett dugg rädd...:bow: en annan gång skulle jag ta ut henne i hagen, då ligger det en eltdåd på marken som lossnat från staketet, varken jag eller hästen ser ju detta, så båda framfötterna trasslar in sig rätt rejält...jag märker på henne att hon blir rejält skärrad av att sitta fast, men i detta läget litar hon ändå fullständigt på att jag ska ta henne ur denna knipan och står som ett litet ljus medan jag trasslar upp och påtar nere vid fötterna, blir tvungen att hålla ner tråden mot marken och be henne att lirka ur ena hoven ur en ögla, försiktigt sätta ner den PÅ tråden (ingen el, såklart) för att kunna få loss den andra foten. när jag var klar står hon med huvudet innanför min öppna jacka å myser...:P

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar