Imorn kommer mina pluttar!

Sv: Imorn kommer mina pluttar!

Näemen OHH så fina dom var!!!!:) :love: :love:

Jäkligt tuffa färger dessutom! riktigt söta faktiskt! ;)

lille Glenn är finast enligt mig, men Roland känns ju lite annorlunda och det är skoj! :D

fanns en annan stor att välja mellan också, men den såg ut nästan precis som Glenn, o pojkvännen fick välja vilken av dom större han ville ha.. o då blev det Roland så att han skulle kunna se skillnad på dom.. :rofl:

Nu har jag städat buren för första gången... Roland var som vanligt riktigt envis- och I VÄGEN!!!!! :mad: :rofl: :love:

Mina har lärt sig att när matte kommer med skopan och säger "hoppa ut!" så är det städning på gång, då skuttar de ut på golvet och roar sig med att tugga på skräppåsen. :love:

mina vet nog mest bara att i skålen brukar det ligga mat.. :rofl:

Det är ju bäst att lära sig det viktigaste först. ;) Hur var det över julen? Jag är hemma i mellandagarna iaf.

jag vet inte riktigt hur jag gör... men jag funderar nästan på att lämna dom på "pensionat". känns lättast så tror jag. :p

dom fick knäckebröd nyss- STOR hit!

Knäckebröd är en stor hit här också! :D De kan roa sig med en skiva en halv dag.

alltså jag undrar lite över deras pipande.

när piper dom? eller ja, jag förstår ju ibland, som den lilla piper jättemycket när han blir lite orolig. dom piper lite sådär småpip när dom bökar runt i buren. men den stora piper till ibland när jag klappar på honom, är det för att han blir rädd eller kan dom pipa när dom trivs också?

eller hatar mina små svin mig? :cry: :D

Ja, de hatar dig så klart! :p Marsvin har en hel del olika pip, du lär dig snart att höra skillnad.

Vi har matpipet, ett högt och gällt pip som oftast uppkommer i samband med prasslande påsar eller att kylskåpsdörren öppnas. Här förekommer det också mellan kl 17-18 för att säkerställa att matte inte glömmer middagen.

Sen kommer det förnöjda kutterpipet, det är säkert det du hör när de bökar runt i höet. Det är marsvinens sätt att kommunicera med varandra! "Här är jag, vad pysslar du med där borta?"

Om marsvinet blir överraskat och rädd, kan de pipa till. Mina gör det när jag lyfter upp dem, det är inte så populärt. ;)

mina är väl inet överförtjusta i själva lyftningen... men sen sitter dom läääääänge i famnen innan dom går o utforskar... o om jag sitter o gosar med Glenn så bara MÅSTE Roland få vara med också, o helst sätta sig PÅ lilla Glenn.. :rofl:

det där kutterpipet kör dom med fast högre när dom är på upptäcksfärd på handduken på soffan.. pratar dom högre med varann om dom är lite otrygga? :idea: :D

Ja, det är själva lyftandet som brukar generera protester!

Mina pratar högre och mer om de är på nya platser eller långt ifrån varandra. :D

haha. sambon kom hem idag.. efter att jag plockat upp marsvinen för att han skulle hälsa sa han lite skrajset "jag kommer nog inte våga ta upp dom....." :D

men dom verkade tycka om honom! kuttrade bara, inga rädda pip.. o roland var inte alls rädd för honom! däremot så blev han sotis när jag höll i Glenn o bestämde sig för att kissa på min fot! :mad:

visst är dom! :love:
fast du får inte kidnappa, dom är ju mina! :D :love:

men till alla ni som har marsvin:
idag har det vart lite annorlunda beteende, som jag TROR bara har o göra med att dom börjar känna sig hemma, men tänkte att det är bästa att fråga! :eek:
Idag när dom satt i knät så var lilla Glenn bara rädd som vanligt, men Roland tar det hela med mer o mer ro, nyss så la han sig ner tom, annars brukar han antingen sitta stiiiillllll eller nosa runt, jag tog det som ett tecken på att han kände sig lugn? men när jag då klappade på honom började han pipa helt hysteriskt????

och nu efter en stund tillbaka i buren hoppade han upp på huset o la sig ner igen. antar igen att han känner sig såpass hemma att han kan sitta där o vila istället för att behöva gömma sig i huset för det?

eller? :p

Glenn är hysteriskt söt nu, hoppar runt som en dåre o vill bara äta grönsakerna som Roland äter... :love:

Marsvin kan prata rätt högt, skulle tippa på att han tyckte om det, eller möjligen att han kan ha blivit lite rädd.

När jag var marsvinvakt pep den ena skyhögt (liksom skrek) när jag kom upp på morgonen, och i det fallet berodde det på att han var sällskapssjuk.

han har låtit ungefär så innan när man klappat honom, men då har han inte legat ner.. o eftersom han ändå låg kvar.. så ja jag vet inte jag blev lite förvirrad! :D

ok, men det är säkert ingen fara.. Du lär dig nog vad de menar med det till slut;)

jo men jag vill ju veta NU!!!!!! :mad: :D

nu är dom jättesöta! sitter o kuttrar tillsammans i huset! :love:

De njuter. Det är iofs svårt att riktigt veta på bara en beskrivning i ord, men om du slutar klappa, vad gör svinet då? Om den vänder sig om och liksom verkar undra "vart tog du nu vägen", så piper den nog lyckliga pipet. Tycker dem du är obehaglig brukar de mest försöka komma undan eller "frysa".

jomen det är lite så jag har resonerat fram själv.. :D

att om dom inte trivdes skulle dom nog inte sitta kvar o pipa halvhögt sådär.. o nu är jag nästan helt säker på att han trivs, för han lägger sig ner o bara piper o myser, o så om man inte klappar på honom hoppar han helst upp o sätter sig på brösten eller hur man ska säga. :D

men en till fråga.. ska dom verkligen äta sitt egna bajs? :eek:
roland har gjort det ett par gånger nu...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka