CA

Trådstartare
Någon här som har iller och kan berätta hur det är? Hur de funkar med andra djur (hund+katt)osv.?

Jag funderar på att skaffa iller, men vad bör man veta?

Finns det någon illeruppfödare i närheten av Älvsborgs län?

Gärna bilder!

Sv: Iller

hejsan!

jag är äger en gammal iller hane på 9 år.
illrar luktar alltid,därför ska man kastrera den
så då minskar denna lukt.
visst kan man ha iller tillsammans med hund eller
katt, men då ska man vänja dom vid varandra först.
en iller kan ta en katt hur lätt som helst . då menar jag
att illern hugger ihjäl den. men det behöver inte bli så.
jag har min iller tillsammans med mina 2 hundar som är
en siberian husky & en pitbull & det går hur bra som helst.funkar jätte bra tillsammans !
men min iller köpte jag när han var 7 veckor gammal.
så han har växt upp med hundar & är hundvan.
hade då en stor schäfer & huskyn då min iller kom till mig som iller valp. man ska helst inte ha för små hundar som tex chihuahua
med en iller , för iller kan tro att det är ett byte & hugga hjäl den.
men som sagt skaffar man illern som valp så lär den sig snappt vad som är tilåtet. vad som gäller deras mat vanor är att en iller får inte äta vad som helst. får inte äta något som tex innehåller mjölk.
osv.

Men hur funkar det om man tar en iller hona då? Luktar de också lika mycket som en hane?
Hur mycket kostar en iller ungefär?
Tack för all info du gav:)

du undrade om man hade en iller hona i stället för hane om det skulle lukta mindre då.
svar: nej lukten kommer du aldrig ifrån oavsett kön på illern.
luktar lika mycket.

Det finns böcker om illrar, låna eller köp en sån och läs på. :idea: Jag gjorde det när jag var spekulant för många år sedan och insåg efter jag läst på mer att det inte var ngt djur för mig. De är dessutom ganska glada i att använda tänderna :crazy: så man får vara noga med sin uppfostran om man vill ha fingrarna i behåll. :angel:

Mia_R skrev:
De är dessutom ganska glada i att använda tänderna :crazy: så man får vara noga med sin uppfostran om man vill ha fingrarna i behåll. :angel:

Det tror jag också. Min kusin hade illrar för några år sedan, men det var inte länge de stannade hos henne. :angel: Men de bet väl aldrig henne utan höll sig till att bita hennes vänner och bekanta. Alltid något. :D

jag har en gammal iller hane som nu är inne på sitt 9 : e år
har nyss fyllt 9år i juni. & lika glad & pigg som vanligt.

illrar är inte alltid bitska & små stygga som en del säger.
min iller har jag haft sedan han var 7 veckor & han var lättfostrad.
han har aldrig bitit någon ännu. han därimot tycker om att
pussas & slickar som en hund gör när den är kelen.

haft iller innan med & dom har varit go & mysiga som den
jag har nu. de bet inte heller.

Love_travare skrev:
Men hur funkar det om man tar en iller hona då? Luktar de också lika mycket som en hane?
Hur mycket kostar en iller ungefär?
Tack för all info du gav:)

Luktar gör dom väl alla..

Men är det inte så med honor, att man måste para dom när de löper första gången, för annars kommer de att dö av någon förgiftning :confused:

Nej det är väl så att de blöder och paras de inte kan de förblöda? Ja få järnbrist iallfall, därför måste de kastreras.

jo . visst luktar dom!
men de luktar även om dom är kastrerade. men bara i vissa situationer. som tex när dom blir skrämda ,upphetsade eller när de blir för varma m.m.
men illern är ett mycket trevligt husdjur.
iller honan får anemi som det heter om hon inte kastrerad. därför är det bästa att kastrera illrar om den inte ska tas i avel.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: IngelaH
·
Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
899
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar