Illamående hund

Killaloe

Trådstartare
Vad kan jag göra åt illamåendet och vad kan vara orsaken?

Bakgrunden är att R har haft problem med magen stor del av livet. Han är kvalster/damm-allergiker (vilket jag antar spelar in) och "känslig" överlag så när han får i sig olämpliga saker är det lätt att han får problem med magen samtidigt som han i bland kan hitta både det ena och det andra ute och äta utan att det blir några problem.

För några månader sedan hade han jätte problem med att behålla maten och fick ligga inne hos veterinären med dropp. Efter det har jag varit väldigt försiktig med vad han äter och han har fått Specifics Joint Support som foder (när magen hade stabiliserat sig, innan dess fick han RCs Gastrointestinal) tillsammans med glucosaminer samt atarax (för att dämpa hans klåda) vilket har fungerat bra fram tills i förra veckan. Jag vet inte riktigt vad det var som startade det (jag har inte gett honom något som jag vet att han reagerar på och inte heller sett att han ätit något) men han blev dålig i magen och har efter dess legat och "smackat" nästan hela tiden.

Vi bytte tillbaka till RCs Gastrointestinal (torrfoder) vilket fick ordning på magen på någon dag, men han slutar inte smacka. Efter veterinärbesöket i fredags fick vi med oss kontrastvätska hem för att dämpa magen och nu får han 10ml 2 gånger om dagen samt små portioner med torrfoder fördelat över dagen.

Tanken är att vi ska fortsätta såhär till onsdag ungefär, men jag kan inte riktigt se någon förbättring alls och jag börjar känna mig lite villrådig. Så, vad kan det vara för tokigt och vad kan jag göra för att R ska må bättre?

Sv: Illamående hund

Jag skulle gå över till ett bra färskfoder, låter faktiskt foderrelaterat iom att det är just magen som spökar. Dessutom slipper du fodra kvalster som finns i torrfoder

Har du eller veterinären kollat hunden i munnen? Hundar kan smacka om de har problem i munnen. T ex om en flisa har gått av en tand så det är lite vasst, om en pinne eller ett grässtrå har kilat sig fast mellan ett par tänder eller om de har tandsten så att en tand håller på att lossna eller att tandstenen irriterar i kinden eller på tungan. Vissa hundar kan få små tumörer i tandköttet, även de kan smacka.

Även jag skulle byta foder.

Jag hade förut en hund som hade magproblem. Det visade sig så att hon fick diarré om hon åt något annat än sin vanliga mat. Hon kunde inte tugga på ben, inte äta något ute (vilket hon gillade att göra..) osv utan att bli dålig i magen. Framförallt gillade hon att äta hundskit och fick hon i sig minsta bit hundskit så kunde det ta två veckor innan hon blev bra igen. Efter ett tag fick jag för mig att byta foder på henne, eftersom jag hade bytt till min andra hund. Bytet fick ske extremt långsamt för att hennes mage inte skulle rasa ihop, MEN, när jag sedan hade bytt foder så kunde hon plötsligt äta vad som helst utan att bli dålig i magen. Dessutom slutade hon äta hundskit (nästan iaf, men hon gick från att vara nästan fixerad vid att sluka så mycket som möjligt till att bara äta liiiite någon gång ibland).

Jag bytte visserligen inte till färskfoder, utan till Standardt, men eftersom din hund är damm/kvalsterallergisk skulle jag absolut testa färskfoder.

Jag skulle göra en foderallergiutredning, med färska rena råvaror, så att du vet till 100% vad som är i.
Det låter ju som att han får typ sura uppstötningar, vilket de kan få om de inte tål fodret. Vår vovve tål tex inga spannmål, ris, potatis...

Kan vara värt att kolla.

Vi bytte till barf pga kvalstret. Nu har jag fått lära mig av Maliby Stacy här på buke att den mängd kvalster som förekommer i torrfodret är så liten att den inte räknas. Jag vet inte hur bra det påståendet stämmer, men nån sanning måste det väl ändå finnas i det. Är tacksam för mer fakta på det området.

kl
Min hund älskar torra löv. Får hon i sig ett enda löv så börjar hon smaska och har kväljningar. Det kan ju alltid hända att hunden fått i sig något ute som ligger och retar magen i flera dagar (små träbitar eller grövre växter såsom vass eller rötter).

Tack för alla förslag! :bow:

Vi gjorde en utredning för foderallergi innan vi konstaterade kvalster/dammallergin och då visade den ingenting. Är foderallergi något som "växer" fram och kan smyga sig på allt eftersom? Jag tänker eftersom det inte var något när vi kollade för 2,5 år sedan.

Vad är skillnaden mellan barf/färskfoder/standardt och liknande? Och är det något som veterinärer kan rekommendera (för jag känner mig allt för dåligt påläst för att argumentera med min veterinär om det nu är så att de helt förkastar idén av någon anledning)

Munnen är inte kollad, men det ska jag absolut be om när jag är där under morgondagen.

Angående att äta saker ute så är R mer som en ko än som något annat just nu, vilket jag förutsätter beror på hans illamående. Men min fundering är om det beror på att han har fått i sig något (typ pinnar, som han är expert på att flisa ner på några sekunder när jag inte ser) eller om det beror på sura uppstötningar eller liknande..?

När jag läser det sista att han äter gräs som en ko så funderar jag på hans hals. Halsinfektion? Kan gräs ha fastnat i mandlar/tonsiller eller på annat sätt? Flera hundar häromkring har haft dessa problem nu i sommar. Eller något annat som irriterar/har fastnat i halsen?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 097
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 718
F
Hundhälsa Hej! Antar att detta är en sida mer för hästar men läst en massa inlägg rörande hundar likaså. Tänkte höra om någon har samma...
Svar
10
· Visningar
5 676
Senast: fridisen
·
Z
Övr. Hund Jag behöver råd tips hjälp vad ni tror detta kan vara.. Det har hållt på i flera månader.. Har kontakt veterinär som vill sätta in...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: Zuukii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025