Illaluktande hösilage

I

Impuls

När alla balarna för vinterns behov var intagna efter hårt arbete och den första öppnades visade det sig att den luktar något som närmast kan beskrivas som soptunna, och - självklart - vill hästarna inte äta av hösilaget. Öppnade en bal till för kontroll (någon enstaka kan ju ha råkat ut för nån skada) men det var samma unkna lukt där. Ringde säljaren och förklarade att det inte duger som hästfoder men han menar att det "inte är nåt fel".
Vad göra???

Sv: Illaluktande hösilage

Slänga. Ni kan ju be nån opartisk bonde med god näsa för vad som är fräscht ensilage och inte sniffa först. Men lukt à la soptunna känns som kassering.

samma sak har hänt mig också. jag köpte balar, o när jag öppnade dom så luktade det jätte konstigt. har sagt till dom som jag köpte dom av att jag vill inte ha dom. man såg till och med mögel i en bal, o de andra luktar exakt samma. men man får se om dom kommer och hämtar dom, dom vill att jag ska betala frakten för balarna. men de vill jag inte göra. skulle ni gjort de? jag tycker at dom ska fixa de när dom har sålt dåliga balar till mig. :mad: som tur är har jag inte betalt dom. o de ska jag inte göra. hästarna vill inte ens äta de höet.

Burr, vårat ensilage luktar friskt, och ibland som te-påse!

Jag skulle aldrig ge mina pållar av det!

Jag måste bara få berätta att jag har sån tur att vi har laggård i anslutning till stallet så mina hästar får nyöppnad bal varje dag!

Skicka till analys avseende hygienisk kvalitet.
PL

Håller med - analysera så du har papper på att det är otjänligt och stick sen pappret under näsan på säljaren. I fjol fick jag kassera 15 av 37 balar men fick inte ett öre i ersättning eftersom vi hade analys som sa att de var okej. Och det var alla utom de kasserade som inte alls innehöll samma typ av gräs som de första vi öppnade och som analysen baserades på. Blev ett dj... dyrt höår eftersom jag fick köpa nytt från en annan leverantör plus ge en hel del kraft till 8 hästar (varav 2 dräktiga, resten unga) eftersom värdet i det nya höet inte var så högt även om det var fräscht.

I år har vi tagit hem säsongens behov till mycket bra pris och behöver inte komplettera alls med kraftfoder så det känns som en liten kompensation iaf...

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte höra om det är någon mer här på buke som har varit med om detta tidigare. Fick hem en leverans av hösilage, storbal, först...
Svar
5
· Visningar
2 588
Senast: Kallebus
·
Foder & Strö Hösilaget ingår i min stallhyra men jag är fundersam. Det är väldigt lite plast på "sidorna" av storbalarna. Man kan se rutnätet som...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Boe
·
A
Foder & Strö Jag har hamnat i ett foderdilemma. Ringde höbonden som jag har handlat av ett par vintrar. Han hade sålt det hö som han lovat mig...
Svar
1
· Visningar
793
Foder & Strö Alltså - om TS-halten är 84% - är det då hösilage eller plastat hö? Och hur blir hållbarheten på en öppnad bal där TS-halten ligger på...
2
Svar
21
· Visningar
4 047
Senast: Fortuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar