Illa skodd

sona

Trådstartare
Min sambo köpte ett 12-årigt halvblodssto i somras. När vi var och tittade på henne påstod säljaren att hon var nyskodd, men jag bedömde att skorna suttit 3-4 veckor. Tittade då bara snabbt och konstaterade att hon inte var speciellt snyggt skodd. När vi sen fick hem henne såg jag att skorna inte var speciellt slitna, så antagligen var hon ganska nyligen skodd. Men hon var illa skodd, skorna var för korta, fanns inget för hoven att växa i och hon har väldigt konstig vinkel på bakhovarna, hon har branta hovväggar i bak och hög i trakterna. Säljaren som ägt hästen har haft samma hovslagare under den tiden hon haft henne (2år). Jag tog ut en hovslagare som skodde om henne samma vecka som hon kom till oss och han bekräftade att hon var illa skodd. Efter ungefär 2 månader hos oss blir hon halt till och ifrån. Hon visade inte mkt hälta och bara ibland så vi ställde av henne och när vi tog av henne skorna hade hon en hovböld. Var inne hos hovslagarskolan med henne förra veckan där dom skodde om henne. Fick där reda på att hon har tunna hovväggar, och att det skulle bli bättre ju längre hon blev bra skodd.
Nu till mina funderingar:
Hur påverkar det henne att hon har branta hovväggar? Går det att åtgärda? Hur kan hon fått så branta hovväggar? Hur påverkas hästar av att bli trångskodda? Vad gör man åt tunna hovväggar?

Sv: Illa skodd

Hur påverkar det henne att hon har branta hovväggar? Går det att åtgärda? Hur kan hon fått så branta hovväggar? Hur påverkas hästar av att bli trångskodda? Vad gör man åt tunna hovväggar?

Min häst har en bockhov och har alltså branta väggar, hög trakt, tunn vägg och kort tå och trång i hoven vilket väldigt lött ger strålröta. Alltihop på en och samma hov. Lägg till att han dessutom lätt drar av sig skorna, speciellt på den hoven och med sina tunna vägar samt en hornkvalitet som marie-kex så trasar han sönder hven ganska rejält.

En duktig hovslagare som kan sko bra och få ordning på hästens fötter är det första steget. Få den i rätt vinkel och sakta släppa ut hoven lite försiktigt. Det är vad vi håller på med på min.

Vad jag och min hovis märkt är att biotin har haft en mycket positiv effekt på hans fötter. Bättre hovväggar, bättre kvalitet på hornet, mindre tappskor.

Skoningen ligger ur synk eftersom trakten på den hoven växer fortare 'n övriga fötter så för närvarande kommer hovis ut ungefär varannan vartrejde vecka och går igenom fötterna.

Förutom när hästen har dragit sönder foten så inga väggar finns att gå på så har han inte haft några problem med hälta. eller ömhet i hoven utan fungerat fullt normalt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 852
Senast: ameo
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar