sona
Trådstartare
Min sambo köpte ett 12-årigt halvblodssto i somras. När vi var och tittade på henne påstod säljaren att hon var nyskodd, men jag bedömde att skorna suttit 3-4 veckor. Tittade då bara snabbt och konstaterade att hon inte var speciellt snyggt skodd. När vi sen fick hem henne såg jag att skorna inte var speciellt slitna, så antagligen var hon ganska nyligen skodd. Men hon var illa skodd, skorna var för korta, fanns inget för hoven att växa i och hon har väldigt konstig vinkel på bakhovarna, hon har branta hovväggar i bak och hög i trakterna. Säljaren som ägt hästen har haft samma hovslagare under den tiden hon haft henne (2år). Jag tog ut en hovslagare som skodde om henne samma vecka som hon kom till oss och han bekräftade att hon var illa skodd. Efter ungefär 2 månader hos oss blir hon halt till och ifrån. Hon visade inte mkt hälta och bara ibland så vi ställde av henne och när vi tog av henne skorna hade hon en hovböld. Var inne hos hovslagarskolan med henne förra veckan där dom skodde om henne. Fick där reda på att hon har tunna hovväggar, och att det skulle bli bättre ju längre hon blev bra skodd.
Nu till mina funderingar:
Hur påverkar det henne att hon har branta hovväggar? Går det att åtgärda? Hur kan hon fått så branta hovväggar? Hur påverkas hästar av att bli trångskodda? Vad gör man åt tunna hovväggar?
Nu till mina funderingar:
Hur påverkar det henne att hon har branta hovväggar? Går det att åtgärda? Hur kan hon fått så branta hovväggar? Hur påverkas hästar av att bli trångskodda? Vad gör man åt tunna hovväggar?