Ileosacralleden ???

antiloop8

Trådstartare
Eller något liknande heter den. Bäckenbenet är det väl hursomhelst.

Min kompis är fodervärd på en häst som har varit behandlad med något som heter "ventivet." eller något sådant, pga. överrörlighet i ileosacralleden.

Nu har han sula på ena bakhoven för att korrigera det (enl. ägarna).
Fungerar det verkligen med en 2 mm sula för att korrigera det hela?

Någon som vet vad detta innebär rent ridmässigt?
Hur blir dessa hästar när de blir äldre?
Är det värt att köpa en häst med detta problem?

:confused:

Lite luddigt inlägg, men jag är ju inte så insatt i detta problem överhuvudtaget.

Sv: Ileosacralleden ???

Detta låter väldigt likt vad min förra häst råkade ut för efter ett fall.
Kiropraktor behandlade en gång, bankade med klubba samt ordinerade sula på ena bakhoven. Denna häst gick tyvärr inte att rädda utan fick tas bort.
Hoppas det funkar bättre på "er" häst.

Denna hästen har haft detta i flera år. Jag vet inte exakt hur många, men flera år är det iaf.
Jättetragiskt med din häst :(

Illiosacral-leden eller sacroilliaca leden.
SI-leden i allmänt tal. Sitter mellan Ilium och saccrum (korsbenet).
Finns en på höger sida om korset och en på vänster.
Finns en hel bok om detta som heter "Vad är det för fel på hästen" skriven 2007 av Håkan Lundell och Eva Berggrund.

Komplext område där vissa hävdar att den minimala rörelsen som finns där spelar liten roll och problem därifrån är överdiagnostiserade och andra hävdar att leden är otroligt viktig och orsaken till många hältor.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga om det är värt det eller ej.

Illiosacral-leden eller sacroilliaca leden.
SI-leden i allmänt tal. Sitter mellan Ilium och saccrum (korsbenet).
Finns en på höger sida om korset och en på vänster.
Finns en hel bok om detta som heter "Vad är det för fel på hästen" skriven 2007 av Håkan Lundell och Eva Berggrund.

Komplext område där vissa hävdar att den minimala rörelsen som finns där spelar liten roll och problem därifrån är överdiagnostiserade och andra hävdar att leden är otroligt viktig och orsaken till många hältor.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga om det är värt det eller ej.

Ibland kan man se pålagringar, av varierande grad, kring SI leden men precis som du säger är det svårt att korrelera till symptom.

Detta är inget kul, men idag har två utlåtande skett från två oberoende veterinärer :(

Hästen fixar inte detta. Han har börjat markera genom att kicka bl.a.
Båda vet. sa när de hörde utlåtandet från Helsingborg att det som står på latin innebär att han har förtviningar i flera muskler vid länden och att detta är en sådan sak som man inte kan åtgärda :(

Så himla tragiskt på en sån bra häst :cry:

hejsan

jag heter helena, jag driver romandersequiterapi.

Jag är utbildad kiropraktor på häst.

Is-leden kan vara jätte svår behandlad, och bara ett inlägg i en sko tror jag inte skulle göra något verkan på problemet.
Jag skulle ta hästen till en kiropraktor eller en veterinär som är kiropraktisk utbildning.

speciellt om hästen protesterar emot ridning mm.

I ridningen kan detta leda till att hästen felbelastar sig, och kommer med stor säkerhet få problem i andra delar av kroppen.
Det beror helt på hur mycket ni rider och hur ni behandlar när det kommer till ålder på hästen. Jag vet heller inte om hur stort problemet är.

på frågan om man skall köpa en häst med detta problem, är svaret ifrån mej, nej.. med reservation för vad man ska ha hästen till, om hästen bara skall gå som sällskap så är väl det Ok. Men som träning och ridhäst, nja.. det skulle nog inte jag göra.

det är svårt att ge någon råd genom att skriva och att man inte har sett hästen. men om du har fler frågor så är det bara att fråga på...

mvh/helena romander

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 148
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 465
Senast: Irenes
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka